Är ett tecken tredje anfall ansåg en sekundär attack?

1

Jag spelar en fiend totem barbarian så han får en gore attack. Han får också en 3: e attack på nivå 11. Om han använder denna gore attack som sin tredje attack, gör han fortfarande den angreppen vid sin basattack bonus -5?

    
uppsättning Grongnak 05.09.2016 18:26
källa

2 svar

3

Universal Monster Rules om Naturliga attacker säger:

Creatures with natural attacks and attacks made with weapons can use both as part of a full attack action (although often a creature must forgo one natural attack for each weapon clutched in that limb, be it a claw, tentacle, or slam). Such creatures attack with their weapons normally but treat all of their available natural attacks as secondary attacks during that attack, regardless of the attack’s original type.

Nu står det att de är sekundära attacker , det vill säga:

Secondary attacks are made using the creature’s base attack bonus –5 and add only 1/2 the creature’s Strength bonus on damage rolls. If a creature has only one natural attack, it is always made using the creature’s full base attack bonus and adds 1-1/2 times the creature’s Strength bonus on damage rolls.

Om du gör en regelbunden attackåtgärd (standardåtgärd eller möjlighet att attackera) kan du välja att attackera med ditt naturliga vapen vid full BAB utan några straff.

Men om du väljer att använda full-attack-åtgärden (fullrund), kommer dina vapenangrepp att använda din fulla BAB, plus extra attacker från höga BAB (även kända som iterativa attacker ), då din sekundära attack på BAB -5.

Det betyder att han inte kan använda sina extraattacker från höga BAB för sina naturliga attacker.

Anfallen från +11 och +6 BAB måste vara från hans vapenangrepp eller primära naturattacker, aldrig sekundära attacker, om du råkar få 3 eller fler naturliga attacker.

Multiattack är en monster-feat, men minskar straffet från -5 till -2 för alla sekundära attacker.

Marilith är ett bra exempel på ett statblock som använder både iterativa vapenangrepp med naturliga attacker på samma full-attack-åtgärd.

Melee +1 longsword +24/+19/+14/+9 (2d6+8/17–20), 5 +1 longswords +24 (2d6+4/17–20), tail slap +17 (2d6+3 plus grab) or 6 slams +22 (1d8+7), tail slap +17 (2d6+3 plus grab)

Först, kom ihåg att hon inte tar de -5 till sekundära attackerna som en förmåga, och hon har 6 armar och ett svansvapen. Nu kan vi se hennes attackalternativ:

  • Singel attack med longsword eller tailslap vid full BAB;

eller

  • Fyra iterativa attacker med ett longsword;
  • Fem attacker med longswords som användes av hennes återstående fem armar;
  • En enda attack med hennes svans.

Eller

  • Sex slamattacker (inga vapen);
  • En enda attack med hennes svans.

Så låt oss tillämpa detta på din barbarian . Han har +11 BAB och en sekundär attack, så hans full-attack-åtgärd skulle se ut så här:

  • +11 Vapenangrepp
  • +6 Vapen Attack
  • +1 Vapen Attack
  • +6 Gore Attack
  • eller

  • +6 Gore Attack
  • +11 Vapenangrepp
  • +6 Vapen Attack
  • +1 Vapen Attack
  • Varför hans Gore är hans första eller sista attack istället för andra? Eftersom reglerna för fullständig attack säger:

    If you get multiple attacks because your base attack bonus is high enough, you must make the attacks in order from highest bonus to lowest.

    Så alla iterativa attacker måste göras i storleksordningen högsta BAB till lägsta BAB-angrepp, medan allt annat kan du ganska mycket välja den ordning du önskar. Vissa GM: er kommer att tillåta dig att tillämpa dem alla i storleksordningen högst till lägst (+ 11 / + 6 / + 6 / +1), oavsett typ, men det är bara för att hålla matematiken enklare.

    Detta svar om naturliga attacker kan ge dig extra insikt på naturvapenens mekanik

        
    svaret ges 05.09.2016 19:41
    källa
    1

    Frågan kan inte besvaras eftersom du inte kan använda naturliga attacker med din BAB-attackkedja.

    Du kan helt enkelt inte använda din gore naturattack med din BAB första, andra, tredje eller vad som helst attack.

    Den mest klara avgörandet finns i kapitel för bekämpning av naturliga attacker :

    Natural Attacks: [...] You do not receive additional natural attacks for a high base attack bonus. Instead, you receive additional attack rolls for multiple limb and body parts capable of making the attack [...]

    Om du har tillgång till en tredje BAB-attack, kan du göra tre attacker med ett tillverkat vapen, och utföra extra attacker med dina naturliga attacker (i detta fall Gore Attack). De naturliga attacker som används i kombination med vapenangrepp anses alltid sekundära attacker (vilket är orsaken till sekundära och -5 noterna i beast totem rage power).

    För en utökad förklaring om hur naturliga attacker fungerar, kolla " Hur flera Naturliga attacker fungerar? ".

        
    svaret ges 09.09.2016 19:43
    källa

    Läs andra frågor om taggar