När begränsad önskan duplicerar en stavning, är den dubbla staven som stava eller begränsad önskan?

13

När stavningen begränsad önskan används för att duplicera en stavning, är den effekten stavningen eller , istället är den effekten begränsad önskan reproducera stavens effekt?

Sor / Wiz stavningen begränsad önskan [univ ] ( PH 248)

lets you create nearly any type of effect. For example, a limited wish can do any of the following things.

  • Duplicate any sorcerer/wizard spell of 6th level or lower, provided the spell is not of a school prohibited to you.
  • Duplicate any other spell of 5th level or lower, provided the spell is not of a school prohibited to you.
  • Duplicate any sorcerer/wizard spell of 5th level or lower, even if it’s of a prohibited school.
  • Duplicate any other spell of 4th level or lower, even if it’s of a prohibited school.

...A duplicated spell allows saving throws and spell resistance as normal (but the save DC is for a 7th-level spell). When a limited wish duplicates a spell that has an XP cost, you must pay that cost or 300 XP, whichever is more. When a limited wish spell duplicates a spell with a material component that costs more than 1,000 gp, you must provide that component.

Jag känner till det här verkar som om det aldrig skulle betyda, så här är några ställen där det gör. (Ett svar kan behöva adressera följande underfrågor individuellt beroende på hur svaret tar itu med huvudfrågan.)

  • Kan begränsad önskan användas för att duplicera effekten av Drd-spellens fjärde nivå reinkarnera [trans] ( PH 270) för att vara kompanionsspell av sjätte nivået Sor / Wiz-stavningen beredskap [evoc] ( PH 213)? Det betyder att stavningen reincarnate normalt kan vara en nivån 12 caster beredskap s följeslagare, men eftersom följeslagsstavningen är begränsad till en 6: e eller lägre stavning, 7: e nivå begränsad önskan duplicera stavningen reincarnate kan inte vara tillgänglig som en beredskap s följeslagare. Anm: Relaterat till den här frågan .
  • Kan begränsad önskan användas för att duplicera effekten av Sor / Wiz-spellens tredje nivå tungor [div] ( PH 294) så att en sådan effekt kan placeras i en mindre ring av stavfelning ? Det betyder att den typiska Sor / Wiz-versionen av stavningen tungor passar i en mindre ring av stavningsförvaring , men en begränsad önskan på 7: e nivå duplicera stavningen tungor kanske inte.
  • Kan begränsad önskan användas för att duplicera effekten av Clr-spellens fjärde nivå förknippas med stavningsförmåga [evoc] ( PH 243) för att uppfylla förutsättningarna för att skapa en mindre ring av stavfelning ? Stavningen med stavningsförmåga är en förutsättning för att skapa en ring av stavningsförvaring , men en begränsad önskan duplicerar stavningen inbue med stavningsförmåga är kanske inte en förutsättning för att det här objektet skapas.
  • (Observera att även om 3 är , borde caster antagligen hitta en vänlig prästare snarare än (beroende på läsning) spendera 300 XP per dag att skapa på begränsad önskan es.)

        
    uppsättning Hey I Can Chan 02.10.2015 11:04

    2 svar

    8

    Nej, men ...

    Om du duplicerar en stavaffekt och spara DC som kommer ut är för en 7: e nivå stavning, verkar det mig att effekten du får är en effekt på 7: e nivå. (Och sålunda inte lämplig för beredskap, ring av stavningsförvaring etc.)

    Men Limited Wish säger också att det kan "producera någon annan effekt vars effektnivå överensstämmer med ovanstående effekter". Det verkar som om du bara önskar:

    • "Jag önskar att min beredskapsstav skulle få en gjutning av reinkarnat ansluten till den."
    • "Jag önskar att min ring av stavningsförvaring borde få en tunga stavning ansluten till den."
    • "Jag vill träffa" förknippad med spellliknande förmåga stavning "förutsättning när magiska objekt skapar idag."

    Jag tror att alla dessa effekter är "i linje" med den ursprungliga kraften för duplicering av stavningseffekter.

        
    svaret ges 02.10.2015 23:42
    7

    När du kastar Begränsad önskning tar stavningen du dubbletter en spellplats på 7: e nivå, även om stavningseffekterna har en spellffekt på 6: e nivå eller lägre.

    Det sätt som fångst-all effektlinjen med begränsad önskning läser, det ser ut som att RAI-spellet duplicerar effekterna inte stavning av stavningen. Du kastar begränsad önskan och dess effekter är vad du väljer som är en 6: e nivåspell i kraft eller lägre effekt. Spells händer redan för att vara rankad i kraft och de fyra kategorierna (Wizard spells, icke-wizard spells, förbjudna wizard spells, förbjudna icke-wizard spells) bara redogöra för hur mycket mer ström som skapar dessa effekter är med din begränsade önskan.

  • Du får Reincarnate-effekten, men inte på spellnivået för Reincarnate.
  • Begränsade önskemålseffekter kan inte lagras i Lagring av stavning av samma skäl.
  • Enligt Regler för skapande av magiska objekt behöver normalt stavningen vara känd av caster som ett krav, men ...

    Note that all items have prerequisites in their descriptions. These prerequisites must be met for the item to be created. Most of the time, they take the form of spells that must be known by the item’s creator (although access through another magic item or spellcaster is allowed).

  • Det här synes att jag menar att du bara behöver effekten, inte stavningen, för att skapa objektet. Vad sägs om att använda en befintlig ringsignal som en mall för en ny, aktiverar ringen för att lägga till effekten till den nya? Effekten av ringen du försöker göra är inte som stavningen, det är bara en mycket relaterad effekt; du lagrar inte stavningen själv i ringen som du skulle med en trollstav. Av denna anledning skulle jag argumentera för att Limited Wish skulle fungera för detta ändamål.

        
    svaret ges 02.10.2015 15:27

    Läs andra frågor om taggar