Vad händer när en varelse med sårbarhet för en skadstyp har motstånd mot samma typ som ålagts det eller vice versa?

17

Så, låt oss föreställa oss ett ögonblick att två Fiend-patron Warlocks kämpar. En använder sin Fiendish Resilience för att bli motstånd mot brandskador, men den andra kastar Hallow stava med energibesvärbarhetseffekten för att införa sårbarhet mot brandskador.

Beskrivningen av funktionen Fiendish Resilience :

Fiendish Resilience: Starting at 10th level, you can choose one damage type when you finish a short or long rest. You gain resistance to that damage type until you choose a different one with this feature. Damage from magical weapons or silver weapons ignores this resistance. (PHB 109)

Och den extra effekten av Hallow :

Energy Vulnerability: Affected creatures in the area have vulnerability to one damage type of your choice, except for bludgeoning, piercing, or slashing. (PHB 249)

Vilka trumpar som i detta scenario? Eller avbryter de ut och leder till standard (1x) skada?

Jag är ledsen om detta redan har blivit ifyllt; Jag såg inte något liknande i avsnittet "Relaterade frågor" eller "Liknande frågor".

Också bonuspoäng:

  • Om de utsätts för sårbarhet / motståndstrumma medfödd sårbarhet / motstånd, hur påverkar den immuniteten?
uppsättning SeraphsWrath 22.04.2018 23:57

2 svar

42

De båda tillämpa (nästan 1x skada)

På sidan 197 i spelarens handbok står det (bolds added):

Resistance and then vulnerability are applied after all other modifiers to damage.

Det betyder att du skulle tillämpa motstånd, och då sårbarhet för skada, i den ordningen. Detta skulle ofta innebära att du bara skulle ta den normala skadan: men inte alltid. Observera att på sidan 7 i PHB står det:

There’s one more general rule you need to know at the outset. Whenever you divide a number in the game, round down if you end up with a fraction, even if the fraction is one-half or greater.

Som sådan om skadorna behandlades var udda (t.ex. 15) skulle det först halveras, genom motstånd, avrundning (t.ex. till 7 från 7,5). Denna halverade skada skulle då fördubblas genom sårbarhet (t.ex. öka den till 14).

DM: er kan ignorera detta fringefall, eftersom det bara kan resultera i en 1-punkts skademässig skillnad. Men det är en exakt egenskap av reglerna som skrivet.

När det gäller immunitet gäller sårbarhet / motstånd både för fiender som också har immunitet, utan för någon speciell effekt. Efter allt kommer halvering eller fördubbling 0 fortfarande att resultera i 0.

    
svaret ges 23.04.2018 00:17
7

Detta svaras på sidan 197 i PHB:

Resistance and then vulnerability are applied after all other modifiers to damage.

Men de avbryter väsentligen varandra varandra ändå. Om en varelse som har både motstånd och sårbarhet mot brandskador tar 20 brandskador, halveras den först till 10, och sedan dubbleras den upp till 20.

När det gäller immunitet och sårbarhet kommer tillämpning av dem i tandem att resultera med noll på något sätt (immunitet först eller sista). Men rätt ordning är att lämna sårbarheten senast.

Immunitet sätter skadan på noll, då sårbarhet dubblerar nollpunkten, för ett netto totalt nollskada. Effekter som utlöser skadade skador kommer inte att hända, men effekter som beror på en träffvilja.

    
svaret ges 23.04.2018 00:15

Läs andra frågor om taggar