Har tekniska framsteg stoppat eller nått en topp i Star Wars-universum?

23

Den mänskliga tekniken har under de senaste 30 åren utvecklats massivt. Varje år släpps en ny smartphone med en snabbare processor, mer minne, bättre funktioner.

Varför har inte samma utvecklingsnivå hänt i Star Wars-universet?

I Phantom Menace ser vi ett antal droider - R2-enheter, C-3PO, Pit Droids, etc. Vid återkomst av Jedi - de droider vi ser har ganska mycket samma möjligheter.

Jag skulle tro att tekniken fortfarande skulle utvecklas i Star Wars-universet - men det verkar ha slutat.

Under krig på jorden växer vår teknikförmåga - så det kan inte bara vara ett starkt krigseffekt som orsakar stagnation av utvecklingen.

Så vad ger?

    
uppsättning Terence Eden 07.03.2014 14:06

9 svar

20

Jag är ingen Star Wars-expert, så jag kunde vara vägen utanför basen; men det verkar ganska enkelt för mig att det här inte är (och det har inte varit en väldigt lång tid) ett samhälle som värderar utvecklingen av teknik. Att de har (från vårt perspektiv) avancerad teknik betyder inte att de värdesätter det.

Jag anser att den är analog med våra så kallade mörka åldrar i historien, där innovation inträffade i mycket långsam takt (igen, ur vårt moderna perspektiv). Under denna tid blev "innovation" inte riktigt erkänd eller värderad på kulturell skala, som det är idag; snarare var allt som betydde överlevnad (och om du hade tjuvarna för det, erövra).

Likaså verkar de flesta Star Wars-universum ha ett mörkt åldrar eller "gräns" -element till det - och inte i den "modiga nya gränsen" som så mycket som den "otunna vildmarken" sorts sätt. Fram till riket är "republiken" en lös federation av suveräner; i praktiken känns allt ganska ad hoc. De flesta av dessa har olika variationer av den så kallade "avancerade" tekniken - men hur länge har samma grundläggande teknik existerat? Millennia, det verkar. Ibland har någon tweaked ett koncept här eller där - för praktiska ändamål, tänka dig, men inte för att driva kunskap eller innovation för egen skull.

Finns det forskare i Star Wars-universum? Förmodligen, men jag har aldrig hört talas om en. Finns det karriär uppfinnare? Visst, men ingen så känd som Anakin - som, om vi är ärliga, bara var en smart tinkerer.

Så överväger dessa begrepp, tycker jag att det är säkert att säga att Star Wars-universum var i ett ganska oupplöst tillstånd länge innan imperiet kom fram. Inte att jag vill ge rekvisita till kejsaren och hans cronies, men hej - ingen annan tänkte på att bygga en mångstorad rymdstation med planetbrytande kapacitet. Och jag hör att de har cookies.

    
svaret ges 08.03.2014 01:13
24

Låt oss överväga inställningarna för de två trilogierna.

Episod I-III

  • Naboo, en välmående och fredlig planet
  • Coruscant, Galactic centrum för handel och industri
  • Tatooine, en schizo-ökenplan med farliga podrace vi aldrig ser i den ursprungliga trilogin.
  • Geonosis, en stor röd planet med en stor droidfabrik på den.
  • Kamino, en avlägsen planet som mestadels är storm; bebodd av konstiga utomjordingar med en ovanlig besatthet med kloning och ingen bakgrundskontroll av sina kunder.

Episod IV-VI

  • Tatooine, en ökenplan utan podrace, men med en ganska stor rymdport med namnet Mos Eisley som har en droiddetekteringsanordning inbyggd i barer för att hålla ut dem, och Jawa crawlers handlar i skrotdroppar som R2D2 och C3P0
  • Yavin IV, en måne som mestadels är en djungel
  • Hoth, en isplanet, fullständigt ogästvänlig
  • Dagobah, en stor skogsplan, plus träsk
  • Cloud City, en stad som bokstavligen finns i molnen som skördar värdefulla gaser och andra material från planeten nedan, med ett ganska avancerat säkerhetssystem.
  • Endor, en annan jävla skogsplan
  • Två Death Stars, massiva rymdstationer storleken på små månar

En hel del av de stora platserna för den andra trilogin har inte mycket anledning att vara värd för högteknologiska gadgetry, så det är vettigt att vi inte ser mycket av det. Det är också meningsfullt eftersom dessa filmer gjordes före I-III-trilogin, med mycket mindre CGI, så att de inte kunde visa så mycket högteknologiska trollkarlar.

Som sagt när vi ser exempel på "modern teknik" i IV-VI-trilogin, är det massivt och fantastiskt - hela städerna flyter i moln, rymdstationer som har varit årtionden i tillverkningen som är storleken på hela planeterna. För att inte tala om de inkrementella förbättringar som nämns i DarkHearts svar.

Det hjälper också att komma ihåg att den ursprungliga trilogin i stor utsträckning är inriktad på rebellalliansen, som är långtgående och stationerad på fjärranläggningar som inte kommer att ha tillgång till högteknologi. Empire är mycket bättre utrustad, men vi ser dem inte så mycket.

    
svaret ges 07.03.2014 16:26
21

Jag kan inte tro att ingen har nämnt detta ännu.

Titta på den protetiska handen som Luke får, mot den protet som Anakin får i originalet.

Det var ett avsiktligt val av styrelseledamöterna att visa att det var viss framsteg i åtminstone medicinsk teknik mellan de två serierna.

Se den här frågan Varför är Luke's cybernetiska hand överlägsen den som Anakin får?

    
svaret ges 07.03.2014 18:51
11

Ja, Star Wars Universe verkar antingen vara i förfall eller åtminstone stagnation

TLDR - det finns mycket lite i den nya republiken som är betydligt mer avancerad än vad som helst i Gamla republiken eller det oändliga riket. I vissa fall verkar de gamla imperierna mer avancerade.

Det bästa enda beviset för detta är Infinite Empire :

The Infinite Empire, the first known major galactic government, was founded and ruled by the Rakata, a scientifically advanced species that used their knowledge to conquer and enslave other species throughout the known galaxy, from Humans to Sand People.

Rakata:

  • Använd kraften
  • Förmodligen uppfann hyperdrives
  • Hade droider som var lika kapabla som vad vi ser i episod VI

Faktum är att mycket av tekniken vi vid slutet av OT har en viss grund i Rakatan tehnology. Detta inkluderar även lightaber, som hade en föregångare som Rakatan force-saber . Visserligen vid den gamla republiken ser vi ganska mycket samma teknik som vi har i originalserien. Droid-wise ser vi HK-47 nästan 4000BY, som är verkar lite avancerad som C3P0 eller till och med mördare droids av den nya republikens tid. Faktum är att det är mer imponerande - några av de verkligt gamla grejerna är antingen magiska eller så avancerade att de verkar magiska.

En annan giltig jämförelse är Ebon Hawk till Millenium Falcon . Ebon Hawk är flera tusen år gammal jämfört med Falken och är nästan jämförbar på alla sätt. Falken är snabbare och något större. En jämförelse med dagens verkliga värld kan inte göras, om vi försökte jämföra fordonsteknik mellan nu och 4000 år sedan ... skulle du jämföra rymdfärjan till en sten.

För jämförelse med supervapen, å ena sidan har vi Death Star, vars schtick är att använda en massiv laserkanon för att krossa ett problem. Därefter hade vi Star Forge :

The Star Forge drew energy and matter from a nearby star which, when combined with the power of the Force, was capable of creating an endless supply of ships, droids, and other war material.

Och sedan var det massskugggeneratorn :

The Mass Shadow Generator drew upon the natural mass shadows generated by planetary bodies. At Malachor V, the gravitation anomalies at work within the Malachor system allowed it to unleash catastrophic devastation upon anything within close proximity of the planet. The superweapon was designed to take advantage of the unique gravitational fields present at Malachor V, but it would later be speculated that the weapon could be modified to function within any star system. The Mass Shadow Generator was capable of gravely damaging or destroying any ships or space stations in orbit above the target world, but it also annihilated virtually everything upon the planet's surface.

Men ett anmärkningsvärt motexempel, som nämns i kommentarerna nedan, är Sun Crusher :

The Sun Crusher was a nearly indestructible craft that was no larger than a starfighter, but was capable of unleashing destruction on a magnitude that dwarfed even the Death Star's capabilities. Unlike the Death Star, which destroyed individual planets, the Sun Crusher could destroy an entire star system by causing its target star to turn into a supernova. The key to its near invincibility was layered Quantum-crystalline armor, a material so strong that it could perfectly repel even turbolaser shots.

Sun Crushers konstruktion började ungefär samma tid som den första Death Star. Detta verkar dock vara en sällsynt outlier jämfört med resten av Star Wars tech som har varit stort sett densamma.

    
svaret ges 07.03.2014 16:37
5

Hur är det med alla saker som imperiet byggt? De hade även sin egen uppsättning droider som reparationsdroid för MSE-6-serien .

AttinteglömmaRebelAlliance!A-Wings,X-Wings,etc.Ingenavdemvaridenförstauppsättningenfilmer.

Inte varje planet kommer att ha samma tekniska framsteg, och det var inte så länge mellan Episode I och Episode VI. Anakin / Vader uppträdde i varje avsnitt.

    
svaret ges 07.03.2014 14:20
2

Ja! Nej! och kanske!

Tekniknivån stagnerade mestadels under perioden från gammal till ny republik. Det finns tidigare mest avancerade civilisationer: Rakata och Gree. På republikens tid kan verkliga grejer inte förstå gammal gree-teknik och rakatas är nästan utdöda.

Och även dessa civilisationer hänvisar till andra mer gamla. Rakatas är kända för att få avancerad teknik från en jämn gammal ras av pacific force-användare som är kända för att resa mellan systemet av "grindar". Rakatas byggde stora rymdskepp med hyperdrivna rörelser av slavstyrda användare (och det var därför de jagade ner kraftrika planeter).

Planetary destruction vapen är ibland visningar. Exempel: Tatooine var en gång en trevlig jord som planet innan rakaten använde ett vapen för att "vända all jord till glas" och döda all flora (och de flesta fauna) senare som glaset splittrade till sand.

Tekniknivån verkar fluktuera lite till en milleniahastighet.

Referenser: Dawn of Jedi comics böcker serie, SWTOR i game codex lore.

    
svaret ges 07.03.2014 21:08
2

Jag skulle vilja säga att tekniken inte bara stagnerat, men jag skulle även våga säga att den har försämrats. För att göra min poäng ska jag referera till gemensam teknik från riddarna i den gamla republikens tid, Prequel Era och den ursprungliga triloginiden. Jag kommer också att ge min personliga hypotes om anledningen för denna tekniska avskräckning (förutom det uppenbara "de gjorde första trilogin först")

Låt oss först titta på en liten, enmansstjärna som kan anses vara ganska bra jämförbar i storlek. För KOTOR har vi Aurek-klassens taktiska strejkfighter ( länk .)

Du kommer att märka att den är utrustad med skärmning, en intern hyperdrivning, är beväpnad med 2 tunga laserkanoner och två protontorpedragare. Det kan också skjuta ut en häpnadsväckande 160 MGLT (och eftersom den har skärmning var det förmodligen som kan avleda kraft till thrusters för att gå ännu snabbare, men det är gissning från min sida.) Det vi vet är de såg service för 3000 år, förbättrades ständigt över den tiden, så dessa statistik är förmodligen den sista som spelades in för klassen.

Låt oss jämföra det med en Eta-2 Actis-klass ljusinterceptor från Prequels ( länk . ) Du märker omedelbart att det kräver en extern hyperdrive-ring, ingen avskärmning och beväpnad med dubbla lasonkanoner och tvilling ljus jonkanoner. Inte en massiv indikation på backsliding-tekniken, eftersom mindre massa skulle kunna leda till en mer smidig kämpe. Topphastigheten är 125 MGLT, och eftersom det inte har några skärmar, antar jag att det betyder att inte så mycket ström kan vidarebefordras till dem för att öka det. Ändå är det väldigt snabbt.

Vårt sista jämförelseskip är RZ-1 A-vinge interceptor, utrustad som det snabbaste skeppet i Rebel alliansen, och en match för Tie Interceptor. Topphastighet, dock med 120 MGLT, gör den till den långsammaste, men mest aktuella, de tre. Intern Hyperdrive (med ett betyg på 1,0 inte mindre!) Och avskärmning, såväl som tvillinglaserkanoner och dubbla hjärnskakningsmissiler.

Hackelsemissiler är snabbare än protontorpedoner, och därmed mer användbara i en dogfight, men är svagare som en avvägning.

Den andra punkten jag skulle göra var att i KOTOR var personliga sköldar så fylliga att det var lättare att bekämpa någon med hjälp av ett melee-vapen då det använde en ljusblåsare. Denna teknik var nästan oerhörd i prequelsna (jag har bara sett dem som används av Droideka i Episode 1), och när den ursprungliga trilogin rullar runt, är tekniken ganska mycket förlorad (om någon vill påpeka jag är fel, i så fall gör det så!)

Också notera att personliga stealth-enheter har också helt (förlåta ordspelet) försvunnit. En gång gemensam teknik i KOTOR-eran, nu förlorad. Jag vet att kappor i originaltriloginera endast kan monteras på rymdskepp.

När det gäller varför det här hänt, misstänker jag att det är en lång plan med Sith-ursprung. Möjligen att minska resurserna i den gemensamma besättningen, för att underlätta dem att underkasta.

Vänligen avvisa mig om du inte känner att något av detta lägger till eller jag ser mönster där det inte finns någon.

    
svaret ges 15.06.2014 02:40
1

Ett par punkter att överväga:

  • Teknologins framsteg vi har upplevt under de senaste 100 + åren är mer avvikande än normen. Under tiden före 1900-talet gjordes betydande tekniska framsteg i en mycket långsammare takt, i storleksordningen hundratals år. En person som är född i, 1400 Europa, skulle förmodligen inte känna allt som förrän i 1600 Europa - saker förändrades inte så mycket, särskilt på den gemensamma mannen. Jag misstänker att den takt som tekniskt förskott vi för närvarande upplever är ohållbar på lång sikt och kommer så småningom att sakta ner som tekniken mognar. Det är inte att säga att det någonsin kommer att sakta ner till takten för 300 + år sedan, men jag tvivlar på att det kommer att fortsätta i den nuvarande tempot under mycket längre tid (det finns redan bevis på detta i vissa tekniker). Så jag ser att Star Wars-universum har nått den teknologiska mognadsnivån, där saker inte bara förändras så mycket, åtminstone inte förrän och om inte ett stort genombrott eller paradigmskifte uppstår.

  • Som det har påpekats är tidsramen från episoderna I-VI verkligen inte så länge, mycket mindre än en enda mänsklig livstid. Om tekniken i det universum redan har mognat så finns det inte mycket utrymme kvar för betydande förändring under den korta tidsperioden. Till exempel, under episod 1, har du redan en galaktisk republik som är 1000 år gammal och omfattar 1000-stjärna-system - vilket innebär att det spänner över 1000-talets ljusår (om inte hela galaxen). Att ha en så stor union av stjärnsystem kräver att interstellär rymdresor skulle ha varit kvar i mycket lång tid och nått en hög mognadstid. Så du förväntar dig inte mycket förändring (åtminstone i den tekniken) över 40-50 år mellan episoderna I och VI. De flesta andra teknikerna i Star Wars Universe uppvisar också en liknande mognadnivå (t ex droider har uppenbarligen funnits länge - de behandlas verkligen inte som en nyhet i avsnitt I).

  • svaret ges 08.03.2014 01:21
    0

    Moores lag har marscherat i 50 år, och kommer för en tid. Det är vettigt att över tusentals år är detta program inte hållbart. Så så småningom datorer eller droider som tillverkats dussintals eller hundratals, kanske till och med tusentals år från varandra, inte verkar vara annorlunda. Det kan komma en dag när tekniska framsteg slutar.

        
    svaret ges 30.11.2014 23:05