Kan en druid i Ape vildform använda vapen?

6

Så igår kväll lagade jag upp en ny karaktär och hade detta i åtanke. När jag läste Wild Shape-ämnet från PHB kunde jag inte hitta något som reglerar möjligheten att bli en Ape / Giant Ape som kan använda Spear / Club .

Är det möjligt?

    
uppsättning Rafael Costa 23.03.2017 18:05
källa

1 svar

6

Ja, en vildformad druid kan använda ett spjut.

Låt oss titta på relevanta regler för vild form:

Your game statistics are replaced by the statistics of the beast, but you retain your alignment, personality, and Intelligence, Wisdom, and Charisma scores. You also retain all of your skill and saving throw proficiencies, in addition to gaining those of the creature.

Och den här delen:

You can’t cast spells, and your ability to speak or take any action that requires hands is limited to the capabilities of your beast form.

Eftersom du behåller din mentala statistik, och apor har motsatta tummar, finns det ingen anledning att begränsa en vildformad druvapa från att använda någon form av vapen.

Den enda frågan är, gäller vapenkunskaper? Min härska är ja, dina kunskaper i vapen måste vara tillämpliga, eftersom kunskap är ett mått på skicklighet och kunskap med hjälp av ett verktyg / objekt. Min tanke bakom vapenkunskap som utelämnas från den vilda formregeln är helt enkelt att de flesta djur inte har tummar som låter dem utrusta vapen med någon form av framgång.

Även om din DM reglerar att din skicklighet inte gäller, betyder det inte att du inte kan använda det. det betyder bara att du inte kan använda det också.

    
svaret ges 23.03.2017 18:30
källa

Läs andra frågor om taggar