Can en karaktär står faktiskt på golvet i Leomunds Tiny Hut, eller skulle de komma igenom?

9

Från tidigare svar , vi vet att Leomunds lilla hut (förmodligen) har ett golv som förhindrar fiender från gräva i det från nedan. Stavningen säger emellertid också att "varelser och föremål i kupolen när du kastar denna stava kan flytta igenom det fritt." Detta tillåter klart sådana varelser att gå igenom kupolens väggar obehindrat. Men med samma logik om marken föll ut ur hutens golv, skulle varelserna inuti fortfarande kunna ligga på golvet, eller skulle de komma igenom det lika lätt som de kan gå igenom väggar? Anger ordet "burk" att passera genom är frivilligt, och ett tecken som interagerar med barriären väljer om man ska kollidera med den eller gå igenom? Om man går igenom är ett aktivt val, vad sägs om föremål som sitter på golvet, vilket inte kan göra något sådant val?

Alternativt, om tecken inte automatiskt går igenom golvet, kan de välja att göra det om de vill? (Till exempel, anta att de är omgivna och vill fly genom att gräva under jord, med hjälp av de ogenomskinliga väggarna i stugan för att dölja sina handlingar fram till sista sekunden när kastaren lämnar.)

    
uppsättning Ryan Thompson 08.08.2018 21:52

2 svar

14

Användningen av ordet " kan " innebär val.

Varje gång som ordet "burk" visas i en dom, betyder det att det är möjligt om du vill .

Ta bekämpningsreglerna till exempel:

On your turn, you can move a distance up to your speed and take one action.

You can forgo moving, taking an action, or doing anything at all on your turn.

You can take only one bonus action on your turn

Your turn can include a variety of flourishes that require neither your action nor your move.

You can communicate however you are able, through brief utterances and gestures, as you take your turn.

You can also interact with one object or feature of the environment for free, during either your move or your action. For example, you could open a door during your move as you stride toward a foe, or you could draw your weapon as part of the same action you use to attack.

If you want to interact with a second object, you need to use your action. Some magic items and other special objects always require an action to use, as stated in their descriptions.

Alla dessa saker är frivilliga. Du har inte för att flytta upp till din hastighet, men du kan om du vill. Du har för att undvika att flytta eller ta en åtgärd, men du kan om du vill.

Observera att det inte står att "Om du vill interagera med ett andra objekt kan du kan använda din åtgärd, det säger att du behöver använda din åtgärd. beror på att det inte finns något val måste du måste använda din åtgärd.

Leomund var en smart kille

Med tanke på Leomunds historia tror jag inte att han skulle lämna ett så skarpt tillsyn i hans stavning. Det skulle göra stavningen överflödigt, eftersom du helt enkelt kunde ta bort jorden under hytten och passagerarna skulle gå igenom.

Som framgår av den här artikeln av Nerdarchy var Leomund smart kille. Jag tror inte riktigt att han skulle utforma en stavning så här med en så stor fel i sin design.

I would say the biggest reason Leomund is one of the famous wizards of distinction is because of his inventiveness. From the number of new spells he created to their utility in boosting the survivability of an adventure, Leomund had an answer.

Jag vägrar att tro att en sådan smart och uppfinningsrik Archmage skulle skapa en stavning med en så enkel fel. Jag tror att han kan utforma ett arbetsgolv.

Slutsats

Jag skulle personligen vilja bestämma att spelaren kan välja huruvida det ska gå igenom eller inte, eftersom formuleringen av stavningen är i linje med det och det vore bäst för min grupp. Jag tycker också att det blir mer logiskt, om de får valet att gå igenom eller inte, eftersom om du bara passerat Hutens botten är golvet meningslöst. Det är ingen mening om du måste fasera det och sitta på marken ändå.

TL; DR: Ja, de kan passera genom golvet om de vill eller de kan välj inte att passera genom golvet och kollidera med det om de vill .

Men jag skulle också vilja säga att varje DM ska göra vad de tycker är mest roliga för sin grupp.

    
svaret ges 08.08.2018 22:25
1

För att vara kontrarian skulle jag argumentera för att karaktären skulle falla igenom. Jag vill emellertid påpeka att denna fråga står i detaljer som inte omfattas av reglerna. Som sådan tror jag personligen att svaret ska vara fullt i GM: s hand att förändras vid hans infall. (Eftersom jag är en ond GM som förändrar världens lagar när historien kräver det.)

Den mekaniska ram som stavningen utformades för

Det här är baserat på förutsättningen att stavningen verkar aldrig ha konstruerats för ett 3D-stridsplan, vilket framgår av det faktum att texten bara beskriver domens uppåtgående och "framåtriktad" riktning.

När man tittar på spelet från en spelmekanisk synvinkel är det möjligt att flytta genom båda dessa riktningar. Det finns ingen mekanisk barriär som hindrar en karaktär från att röra sig mellan två rutor, men det är fortfarande frivilligt att flytta.

Som det accepterade svaret påpekar:

On your turn, you can move a distance up to your speed and take one action.

Jag tycker att ramverket jag beskriver fungerar eftersom spelarens val görs när han förklarar sitt drag. Därför väljer han att flytta från en fyrkant till en annan. Även om han inte kan vägra att flytta efter att han valt (återigen med en ren spelmekanisk syn på spelet).

Att flytta uppåt görs vanligtvis via flyg, vilket är under spelarens kontroll. Annars har vi samma problem med tvångsrörelse mot Hut.

Varför spelar det roll?

För att flytta genom Leomunds lilla hut skiljer sig inte från att flytta genom något annat utrymme för de tillåtna varelserna. Av detta skäl skulle jag argumentera för att en karaktär inte väljer att gå genom kupolen. De väljer att flytta eller inte. Och barriären påverkar dem aldrig.

Och det här är ramverket som Leomunds lilla hut var formulerad för. Och av den anledningen tror jag att en varelse inte kan välja att bli blockerad av kupolen när den har godkänts.

Hur är det med golvet?

Vid fall faller tecknen inte att flytta. rörelsen tvingas på dem av gravitationen. Men jag tror att kupolen inte spelar någon roll. Så de faller igenom.

    
svaret ges 09.08.2018 04:31

Läs andra frågor om taggar