Vill en (boxformad) Forcecage blockera effekterna av en area-of-effect stava från att gå in i eller ut ur lådan?

7

När du kasta variabeln med solid-box av forcecage anges stavningen:

A prison in the shape of a box can be up to 10 feet on a side, creating a solid barrier that prevents any matter from passing through it and blocking any spells cast into or out of the area.

Det här uppenbarligen stannar en enda målstavning som eldbult från att påverka någonting inuti lådan om den är gjuten från utsidan av lådan.

Men stoppar det en stavfel som cloudkill eller dagslys , skjut på en punkt precis utanför rutan, från att påverka varelser eller objekt i rutan?

    
uppsättning Vigil 30.04.2018 17:13

1 svar

10

Forcecage stannar något område av effekter från att komma in eller avsluta det

PHB p. 204 förklarar hur man bestämmer om något anses vara en del av en AOE eller inte, under rubriken "Områden för effekt" (eller här i de grundläggande reglerna ):

If no unblocked straight line extends from the point of origin to a location within the area of effect, that location isn’t included in the spell’s area. To block one of these imaginary lines, an obstruction must provide total cover.

Och kraftförpackningen räknas som en källa till full täckning, enligt reglerna för Cover (PHB s. 196, eller här i grundreglerna ):

A target has total cover if it is completely concealed by an obstacle.

Området inom lådan, helt omgivet av lådan, har effektivt täckning mot alla stavar och stavningseffekter oavsett om de är riktade eller AOE. Ingen "obegränsad rak linje" kan eventuellt komma från utsidan av en låda till insidan. Det är fysiskt hindrat från alla håll.

De enda undantagen till detta är stavar som ignorerar helt och hållet, inklusive total täckning, som helig flamma .

    
svaret ges 30.04.2018 17:56

Läs andra frågor om taggar