Does tungorna stava kräver att varelsen ska kunna tala i första hand?

3

Jag har polymorfierats i en ekorre , men tack och lov är jag under en permanent tungor stavning.

Ekorrar har inget listat språk, men från personlig erfarenhet i den verkliga världen vet jag att de kan göra ljud. Medan jag har tunga effekter kan jag prata något språk jag önskar medan en ekorre?

    
uppsättning Fering 08.01.2017 20:20

1 svar

5

Genom smal RAW antagligen ja, men en GM kunde enkelt styra något annat

Spellens bokstavliga text ger "förmågan" att prata och förstå varje varelse. Det gör ett undantag endast för varelser som inte talar, men det här hänvisar inte till målet om tungor , det hänvisar till varelser som målet kan försöka prata med:

Tongues does not enable the subject to speak with creatures who don't speak.

(Betydelsen är, du kan inte kasta tungor och sedan prata med en intelligent växt som inte har något språk eller till och med mun eller cast tungor och sedan ha en konversation med din häst.)

Alla dessa bitar antar klart att målet för tungor redan kan tala, men det säger inte det. Antagandet är implicit, och därför utan tvekan inte bokstavlig RAW.

Med tanke på att stavningen ger "förmågan" att tala med någon intelligent varelse, kan en GM med rätta styra det, ja, regler som skrivna tungor ger möjlighet att prata, till ett mål som annars saknar förmågan att prata.

Men en GM kan enkelt styra annars

Staver gör bara vad de säger, och även om du kan tolka stavningen som att säga

This spell grants the creature touched the ability to speak and understand the language of any intelligent creature

Du kan också analysera det som

This spell grants the creature touched the ability to speak and understand the language of any intelligent creature

Kanske är skillnaden inte tydlig. Här är kärnan sätts annorlunda: den andra behandlingen är att tungor bara ger språkfacilitet, inte desto mer grundläggande förmåga att tala i fistplatsen.

Därför kan en GM enkelt bestämma att tungor endast beviljar anläggning med något språk, inte förutsättningen för själva talet. Eftersom läsning över stavningen som helhet helt klart förutsätter en existerande talförmåga, fokuserar på språk och erkänner att grundläggande talförmåga krävs på åtminstone ena sidan av försöket och att stavningen heter tungor ("språk") och inte tal eller somesuch, en bred-RAW kontextuell läsning snarare än smal-RAW bokstavlig läsning av stavningen kan leda en GM att sluta det, reglerar som det skrivs bara ger språkförmåga, inte den talförmåga som krävs för att använda den språkliga förmågan.

Och ekorrar kan skapa ljud, men de har inte kraften i tal, även om de kan läras att förstå ett enda språk.

Tyvärr betyder det att du måste ha ut det med din speciella GM.

    
svaret ges 08.01.2017 20:50

Läs andra frågor om taggar