Är det lämpligt att straffa en dator som hämtar saker från de andra datorerna?

44

Mina spelare och jag har ofta lite konflikt eller frustration i våra spel, eftersom en spelare i synnerhet är helt kontrollerad och känner att de kan få sin karaktär bara haka upp vad de vill ha eftersom de sa att de ville.

Det här är inte en form av "Instant Actioning" Jag känner att jag borde kunna styra. Spelaren väntar på att jag ska avsluta, men avbryter de andra spelarna innan de kan hämta vad de förtjänade och åtar sig ofta åtgärder som inte diskuterades. Eftersom de är på samma nivå känner jag inte att jag borde ha befogenhet att ingripa i deras spel. Det är deras spel också och jag tror inte på att överrätta sina val eftersom det är deras plats, inte min. Jag säger bara "nej" om det bryter mot reglerna.

Till exempel hade vi det här scenariot där mina spelare var i skog som var blanketed av spindelbanden. De tvingade spindeln invånarna och bestämde sig för att skära ner en av de cocooned kroppar som hängde från taket. Jag belönar deras grundliga och snygga sökning genom att ange (efter att de har skurit upp webbedkroppen) kroppen var den hos en Dragonborn lokal hjälte i området som bar en mask som förbättrade hans andningsattack. Masken är designad för en av mina Dragonborn-spelare, särskilt för att han är ny i spelet och sällan får en chans att försvara sig i strid över de andra mer erfarna spelarna, så jag ville att han skulle känna sig som en mer värdefull tillgång. Innan han eller någon av de andra hade en chans att hämta den, tog den kontrollande spelaren upp det och vägrade att ge tillbaka det (även om hon inte använde det). Ingen vill röra upp saker genom att försöka försäkra sig över det och brukar bara glömma det och fortsätta. Oavsett det händer ganska ofta, även om det finns mer än tillräckligt loot att gå runt för alla.

Jag vill inte orsaka meta genom att vara denna yttre röst som berättar för henne att ge den till någon som förtjänar det. Jag känner inte heller att jag kan adressera henne personligen utanför spel eftersom hon inte tar sådana diskussioner bra.

Ursäkningen är vanligtvis "Min karaktär är Chaotic, det är vad de gör." Jag har tidigare betonat att med den kaotiska anpassningen inte nödvändigtvis medför den typen av playstyle. Men det misslyckas med att ta itu med.

För att göra spelet bättre för alla, letar jag efter en etisk lösning för att alla ska ha det bra och att det inte är bortskämd av en spelare som försöker ta kontroll. Självklart är subtil straff som avskyr snatching ett alternativ, men är det oetiskt?

    
uppsättning Raxs Slayer 10.02.2016 13:38

15 svar

82

Du säger "Innan han eller någon av de andra hade en chans att hämta det, tog den kontrollande spelaren upp det och vägrade att ge tillbaka det (Även om hon inte använde det)". Jag känner att jag kan identifiera 2 problem från den här meningen.

Först och främst, hur kan du låta henne plocka upp den utan att någon annan får få en "åtgärd"? Bara för att en spelare säger att de vill göra något betyder inte att du måste lösa åtgärden direkt. Till exempel, om hon säger "Jag rusar för att gå och hämtar masken.", Kan du säga, "Okej, medan du försöker göra det, vad gör alla andra?" På så sätt kan du hantera alla spelares handlingar på en gång, och om de konflikter (som en annan spelare som också försöker ta tag i masken) kan partiet eller du bestämma vad som händer nästa. Särskilt om du är orolig för att snabbt snatcha saker från andra partimedlemmar ser jag ingen anledning att lösa handlingar i en ordning som gynnar den snabbaste talaren mest.

Först och främst, ett problem som jag identifierade att du inte uttryckligen frågade, är att du gjorde detta objekt speciellt i åtanke för 1 (kanske mer?) spelare. Om din besvärliga spelare hela tiden tar saker som du bara vill ha en viss spelare att ha, kan det vara bäst att flytta dessa objekt som en questbelöning som du kan ge direkt. Den andra lösningen är att försöka få loot som är mer öppna, så festen känns inte som vad som helst som de kommer på, så är det bara perfekt för endast 1 tecken och ingen annan.

Ett annat alternativ (jag skulle inte rekommendera överanvändning) är att straffa spelaren genom att inte vara objektet som de förväntar sig, t.ex. bäraren är nu förbannad och kan inte släppa föremålet utan hjälp utanför. Som du nämnde kan det ibland känna sig oetiskt, så jag skulle inte använda det för mycket, särskilt som en huvudlösning.

Slutligen, även om det är förståeligt att "hon inte tar sådana diskussioner bra", om alla andra lösningar du försöker misslyckas, måste detta tal hända. Det är bättre att sparka ut någon och få honom eller henne att vara olycklig, än att alla andra vid bordet är olyckliga.

    
svaret ges 10.02.2016 13:50
40

Den bästa lösningen jag tycker är att prata med den person som orsakar problemet. Hon kanske inte inser att hon orsakar ett problem. Hon kanske tror att eftersom det är vad kaotiskt karaktär skulle / bör göra är det därför hennes jobb att göra det. Fråga henne som en person till en annan för att behaga en annan åtgärd som är lika trolig för att det är kaotiskt att göra för att hennes handlingar är förstöra de andra människorna roligt. Detta kommer att bli en obekväm konversation, men i längden tror jag att det kommer att göra saker bättre för er båda. Om ingen säger till henne att hon orsakar ett problem, än hur är hon att veta att hon är (om hon inte händer läser RPG.SE)

Om du väljer att inte göra ovanstående kan du istället försöka använda din beskrivning av scenen för att kontrollera vem som får vad som händer. Så istället för att bara lista ut den loot som de hittade och därigenom ge Chaotic ett tillfälle att ta den bästa loot prova något så här.

Du skär upp koconen och fröken Chaotic, är mycket medveten om sådana saker, omedelbart kolla myntväskan. (Antingen låt Chaotic säga att hon tar handväskan eller antar att hon gör det). Medan Ms Chaotic söker på väskan och räknar med myntet, speglar Mr. Dragonborn ett litet föremål gömt under kokonen och plockar upp det. Så medan Mr. Dragonborn beundrar sin nya mask och Ms Chaotic räknar mynten vad gör resten av dig?

    
svaret ges 10.02.2016 14:30
38

Du hoppas att spelarna ska trycka tillbaka mot detta beteende i spelet, men det är inte en rättvis förväntan. De andra spelarna kanske inte vill röra upp sakerna, för det är uppriktigt, det är ditt jobb. Du kör utställningen och du är ansvarig för gruppens kul. Du ställer in tonen. Du har myndighet, så om du tillåter detta beteende att hända, stöder du passivt det.

Använd inte in-game-metoder för att hantera problem utan spel. Problemspelaren kan lära sig en lektion, men det är osannolikt att det blir den lektion du försöker lära. Hon vet att du har ett problem med hennes grepp, och om du börjar vrida spelvärlden för att straffa henne, kommer hon att veta varför, men lektionen hon lär sig är att DM är ute för att få mig. Och problemen kommer att bli personliga.

Får inte fel, det här är ett problem utan spel. Du och din grupp spelare är rädda för att konfrontera den här spelaren eftersom hon inte hanterar det bra. Det är ett spelarproblem. Och en röd flagga.

Jag vet att du inte vill rocka båten, jag får det helt, men en del av att vara en DM (och egentligen någon myndighet) är att du är ansvarig för välfärden hos dem som är i din vård. Om de flesta av dina spelare är olyckliga måste du ta itu med det.

Du kan närma henne och berätta för henne att medan du vill att hon ska vara fri att göra ärliga karaktärsval, har ett tecken som inte fungerar bra i ett lag inte ett spel som är lagorienterat och det är inte det typ av spel du vill springa. Föreslå att hon ändrar hennes karaktärs personlighet för att vara mer laginriktad eller att omdirigera en karaktär.

Det bör inte ses som en personlig attack. Karaktären passar bara inte stilen i spelet. Om hon gör ta det personligt, så ärligt du har två val:

Be henne att lämna och ha möjlighet till ett bra spel. Eller du kan ha ett spel som spelarna tolererar .

Det är upp till dig.

Ansvarsbegränsning:

Ordet "myndighet" kan ha lite bagage för dig, så att vara tydlig, när jag använder ordet "authority", talar jag om ansvar. Du är inte deras gud, deras förälder, deras präst eller deras kung. Du är mer som bankiren i monopolet. Du är alla lika.

Du har dock olika ansvarsområden. Och lösa problemet är ditt.

    
svaret ges 10.02.2016 16:47
22

Is it appropriate to punish a player [...]

Nej, det är absolut inte lämpligt!

En GM är varken spelarens föräldrar, vårdnadshavare eller någon dömare och bödel. Ingen får diktera hur någon annan beter sig. Det finns många manipulativa tekniker som man kan använda för att tvinga andra att göra budgivning 1 , men skulle du verkligen använda dem på en vän?

Naturligtvis har någon något att säga huruvida en spelare spelar i sitt spel eller huruvida de förbli sin vän. Och det finns sätt att vara diplomatisk och komma till en lycklig kompromiss när man står inför problem.

Framåt till OP: s problem då.

Det kan vara ett fall på mitt killar syndrom . I så fall följer länken för några lösningar. Ibland gränsar mitt killar syndrom till mobbning mer av misstag än standard. Generellt resulterar ett tyst ord med spelaren som pekar ut detta i en chock- och ursäktsreaktion.

Kanske kan vissa meta-spel vara lämpliga här. Det finns inget fel med att säga "Så det finns ett föremål som kommer din väg bara för X eftersom de och jag bestämde mig för att det skulle vara en bra balans mellan deras karaktär" eller något sådant. Ett annat sätt att göra samma sak mer subtilt är att få loppet att dyka upp när X är borta från festen som helhet.

Slutligen kör du spelet spelarna vill spela? Det finns något som heter samma sidverktyg som hjälper till att definiera förväntan på spel som ska spelas. Det kan vara att du kör ett annat spel än vad dina spelare vill spela.

I vissa spel förväntas backstabbing och förräderi bland spelare karaktärer, i andra är det frowned på. Samma spelare kan spela i båda! Det handlar om att hantera förväntan. Båda kan vara roliga förutsatt att det finns en klar förväntan på vad som händer.

Jag misstänker, och din kommentar tycks peka på den riktningen, att min sista punkt passar bäst. Det lyder för mig att du vill springa ett annat spel till vad spelarna (särskilt det "problemet") vill spela. Det här är inte dåligt. Det är bara ett misslyckande att kommunicera, något som händer alltför ofta. ^ _ ~

(1) Nej, jag kommer inte länka till någon av dem.

    
svaret ges 10.02.2016 14:37
13

Old-school DM här. Det traditionella svaret skulle vara: Ja, det är absolut inom DM prerogativ att straffa spelare för destruktivt beteende. Från 1E AD & D DMG av Gary Gygax (1979, s. 110), "Handling Troublesome Players" :

... Strong steps short of expulsion can be an extra random monster die, obviously rolled, the attack of an ethereal mummy (which always strikes by surprise, naturally), points of damage from "blue bolts from the heavens" striking the offender's head, or the permanent loss of a point of charisma (appropriately) from the character belonging to the offender. If these have to be enacted regularly, then they are not effective and stronger measures must be taken. Again, the ultimate answer to such a problem is simply to exclude the disruptive person from further gatherings.

Ett förslag i spelet i det här fallet: Varje gång karaktären säger högt hur Chaotic de är (dvs när spelaren använder det som försvar), rulla en 1-i-6 chans (eller mer) som en stor demon ser ut att ta den exceptionella hängiven bort som en slav på sitt hemland permanent. Berätta spelaren explicit innan döet rullas och rulla det i det öppna där alla kan se.

Så detta står emot den rådande meningen idag, men jag ville ge ett annat perspektiv och ett alternativ, och påpeka att detta i själva verket var det traditionella rådet från den ursprungliga uppfinnaren av spelet.

Är det här en perfekt taktik? Nej. Det är svårt att hantera sociala distraherare. Men inser att så snart du tar bort möjligheten att bjuda in den besvärliga spelaren, är du nu delvis ansvarig för dessa interaktioner , eftersom du inte kunde hantera det i verkligheten. Eftersom DM inte kan tvinga särskilda åtgärder på spelarna är det enda återstående (relativt svaga) alternativet kosmiska karma-domar i världen, tills spelaren blir så frustrerad att de lämnar sig själv.

Under flera decennier av spel har jag aldrig sett en störande spelare någonsin plötsligt "bli okej". De lämnar antingen eller de inte.

    
svaret ges 10.02.2016 17:54
9

Förutom att ta itu med syndet "My Guy", "samma sidverktyg" för att verifiera att alla spelar samma spel och meta-gaming-lösningar (objektet går till spelare X av fiat) ...

Vad sägs om spelkonsekvenser?

Vad händer i real världen när det blir känt att någon är en girig jerk? Rykten sprids ... rykte får gjort ... dörrar öppna / stänga i enlighet därmed.

Det är känt att "Chaotic Jerk" får mer än hennes andel av loot? Merchants debiterar henne mer. Tjuvar riktar sig mot andra (hon har trots allt). Vakter grov upp henne. Präster vägrar att läka henne. Kungen vägrar att ge ett uppdrag medan hon är i festen eller skatter henne mer.

Vilka är de verkliga "i spel" -effekterna av hennes handlingar, attityd, spelstil, rykte?

    
svaret ges 10.02.2016 16:34
7

Jag rekommenderar att du försöker få ett privat ord med problemspelaren för att lösa denna fråga, om de fortfarande insisterar på detta beteende efter en diskussion så kan det vara värt att överväga att ta bort den här spelaren från din kampanj om deras närvaro påverkar andra spelare njutning.

    
svaret ges 10.02.2016 14:18
4

Som ett alternativ eller modifieringar till "Skruva spelaren med ett förbannat objekt" förslag ...

Skapa ett objekt som är väl anpassat till spelarens karaktär; användbar, cool och med lite "umph!".

Gör detta objekt intelligent med hög mental statistik och (särskilt) ett stort ego. Har sin enda verkliga nackdelen är att det är extremt avundsjuk och kommer att försöka tvinga karaktären att förkasta andra magiska föremål, särskilt de som mestadels är värdelösa för karaktären. Även om det misslyckas med att tvinga spelaren att göra det, är det fortfarande mycket roligt om sina åsikter.

    
svaret ges 10.02.2016 16:44
2

Det verkar som om den här spelaren (och resten av gruppen) behöver en lektion.

Du kan prata med henne. Men om det inte hjälper kan du prova en spellösning:

Nästa gång, inkludera en förbannad artefakt i pjäsen. Gör det som något värdefullt så spelaren vill verkligen ha det. Men när hon har objektet faller en eller två av hennes nyckelförmågor till nästan värdelösa. Hon kan fortfarande spela karaktären men hon behöver verkligen hjälp av de andra hjältarna för att bli av med förbannelsen.

    
svaret ges 10.02.2016 14:19
2

Det här är vad jag gör (i 3.5e): Jag hanterar utjämningsfördelning själv.

Om någon hittar ett +2 långord, låter jag vem som helst hämta det, men efter spelet skickar jag dem ut ett mail. För varje objekt som de hittat säger jag något som: "Du hittade ett +2 longsword, som säljer värde 4000gp. Dela fem sätt som är 800gp vardera, alla får 800gp. Om en av er vill köpa länsordet från gruppen , du måste betala 4000gp för den. Annars säljas den. "

Det här är fördelningsfördelningsmetoden som föreslås i 3.5: e PHB. Om jag lämnade mina spelare till sina egna enheter, skulle de aldrig göra det - de skulle bara sortera tilldela loot till den som vill ha det. Men jag tycker att det här är rättvist, så jag gör bokföringen och ser till att det händer.

Det låter som om du spelar i 4e, så det är inte lika levedelt att implementera ett loot-divisionssystem baserat på att sälja magiska saker. Jag antar att du kan genomföra någon slags kö, där det första skottet på objektet går till den som är längst borta utan att få en vara.

Kollar bara: är det möjligt att din problemspelare är irriterad eftersom du inte har skapat ett anpassat objekt för henne? Är hon snatching andras egna saker som en form av protest?

Ibland känner människor att "i en rolig tillfällighet du hittar ett magiskt objekt som är perfekt för din karaktär" aspekt av 4e orsakar problem. Ett sätt att fixa det är att säga något som: "Du hittar en platinbana som kan användas för att förtrolla ett magialternativ på 6: e nivå". Eller, bättre: "du hittar fyra platinaplattor som kan användas för att förtrolla ett magiobjekt på 3 nivåer. Det är en för var och en av er." Om du gör det är det svårare för din problemspelare att rättfärdiga loot-hogging.

Du behöver i alla fall göra något åt det här. Varje gång hon gör det här och blir av med det lär hon sig att resten av dig är pushovers och hon behöver inte behandla dig med respekt. Att ignorera problemet kommer att göra det värre.

    
svaret ges 10.02.2016 19:30
1

Hämta alla på samma sida

Du har sagt i några kommentarer att de andra spelarna inte är coola med detta beteende. Det är en bra start. Vad du behöver göra nu är att diskutera denna fråga som en grupp. Du som DM är en naturlig medlare på grund av din position i gruppen, så det är upp till dig att kontrollera tonen i denna diskussion. Hon behöver förstå att ingen uppskattar detta beteende, men hon borde inte känna sig attackerad. Stjälkning är uppenbarligen hur hon har roligt och hon är inte ensam i det. Den verkliga frågan är att när de andra karaktärerna börjar märka det finns det liten anledning att hänga med henne och gruppen riskerar att bryta upp sig. Glöm aldrig att dina spelare själva kan lösa detta problem. Om saker blir stulna, spela roll det! Anledningen till att hon stjäl kan mycket väl vara att få en bra roll att spela ut ur gruppen. Uppmuntra din nya spelare och dina andra inte så nya spelare att spela rollspel. Om det inte fungerar, behöver du prata.

Så nästa gång det här händer, sluta sessionen för att diskutera det här problemet. Det är den perfekta tiden, du hindrar inte henne eller ringer henne över specifikt för att prata om det, du svarar i sammanhang med något hon gjorde och det är en rimlig tid att prata med henne om det. Låt henne veta hur dina spelare känner och att de inte uppskattar att stjäla eftersom det inte är kul för dem. Då måste du försöka nå en kompromiss. Ta reda på vad alla är överens om som "roliga" och jobba mot det som går framåt.

Ska jag hävda min oförlustliga vilja som DM?

Jag skulle tveka att göra det. Det låter som om du har ett handtag när och när och när du inte säger nej till en given åtgärd. Det är bra, du vill skydda spelarbyrån. Du har dock rätt som DM för att säkerställa att varje spelare får svara på en given åtgärd. Du har sagt att hon avbryter andra spelare. Det här är irriterande, kanske till och med oförskämt, men du måste kontrollera dessa situationer i verkligheten. Hon avbryter en spelare för att göra något innan du bekräftar att hon fullbordar det, fråga de andra spelarna om de skulle vilja svara. Om du stöter på konflikter, rulla initiativ eller ha spelar tävlingar (dvs.

    
svaret ges 10.02.2016 17:57
1

NEJ! Det är inte lämpligt. Låt spelarna ta itu med det!

Om de gör det här till den punkt där det förstör det roliga för de andra spelarna så kanske de inte borde vara i din grupp men det är en spelfråga. I spelet är du världen. Var inte orättvist att straffa spelare för omoralisk handling (antingen PVE eller PVP). PVP kommer att lösa sig och PVE ... och så småningom kommer de att gå överbord och busted.

    
svaret ges 10.02.2016 20:55
1

När min grupp har en situation där det finns möjlighet till loot löser vi vanligtvis det så här:

Om det bara finns en person med loot, kommer de självklart att hämta det först, eftersom ingen annan kan fysiskt tävla om det. De rullar sedan konkurrensutsatt / svag i handen mot allas uppfattning att se om någon annan såg dem att ta den. Om de gjorde det löser vi det diplomatiskt med spelare som spelar rollen.

Om det finns flera personer i närheten av det som vill ha det, rullar de konkurrensutsatt hand i hand mot varandra. Den högsta får löftet. Därifrån kan spelarna lösa om de inte håller med dem eller har det bra att ge upphovet.

I båda situationerna brukar vi jämnt fördela guld och ge saker till de personer som behöver det mest.

I din situation är det ett problem som måste lösas bland spelarna, inte på ett sätt som inte är karaktäristiskt. Om spelarna är bra med dem gör detta ser jag inget fel med att låta dem göra det. Om spelarna är emot den som tar pjäsen, är det upp till dem att vara oense och "slå ut det".

    
svaret ges 12.02.2016 14:12
1

Det behöver inte vara komplicerat. När den problematiska spelaren säger vad de ska göra, fråga bara de andra aktörerna vilka åtgärder de tar och påminna dem om att det inte finns något att stoppa från att försöka störa.

Om den problematiska spelaren säger att han var först, rulla initiativ. Det är det rättvisa sättet att låta alla agera på sin tur. Det borde inte vara en fråga om vem som talar först om det inte är överens om att det är ett spel med snabbaste mun. Detta beror på att när åtgärder beskrivs kan två personer inte tala samtidigt, även om åtgärderna kommer att hända samtidigt.

Observera att olika personer har olika personligheter, och även om deras karaktär var modig kan spelaren inte ha initiativ eller socialt mod att öka och säga att deras karaktär gör vad deras karaktär skulle göra. Detta är "dåligt rollspel" på ett sätt, och andra, särskilt GM, borde hjälpa en sådan spelare att bli bättre. Så var det gratis att påminna / uppmuntra blygsamma spelare, om deras karaktär är snabb eller stark eller karismatisk, men det verkar som spelaren spelar en svaghet. Du kan göra det privat, eller bara tala i tabellen.

Efter detta, om andra spelare bara tillåter den problematiska spelaren att göra vad de vill, även med din prodding, så är det verkligen ur dina händer. Såsom föreslagits i annat svar, lägg inte karaktärsdetaljer i loot, hitta andra sätt att ge dem. Och kasta några helt normala förbannade föremål eller bara fällor där och då, inte som motåtgärd, men som ett vanligt element i spelet: Loot behöver inte nödvändigtvis vara säkert!

Och om masken du pratar om i frågan: Om den problematiska spelarens tecken faktiskt gjorde det rätt och inte för att spelaren var högre eller snabbare med deras mun eller mer socialt självhäftande, då skulle jag säga att det var rättvist, dumt och ledsamt men rättvist. Andra svar diskuterar hur man får den problematiska spelaren att börja bli snällare att spela med i framtiden.

    
svaret ges 13.02.2016 23:39
0

Du kan ta en sida från de flesta MMO-er. Förklara ett "Behöver innan GREED" -system till dina spelare innan nästa match, och efter att ha meddelat vilken loj som spelarna hittar, be dem att visa ett "tummen upp" om de behöver objektet, en "tummen till sidan" om de vill (GRÖN) objektet och en "tummen ner" om de inte störs.

Den högsta nivån (NEED > GREED> inte störd) rösten får objektet, om det finns flera röster på samma nivå har du ett antal alternativ.

  • Slumpmässigt bestämma (med rak tärningsrulle, högsta vinst)
  • Karaktären bestämmer (en motsatt förmågaskontroll (förmodligen Charisma?))
  • Spelarens beslut (spelare som röstat på den nivån bestämmer vem som får det (inte rekommenderat för din grupp))
  • Grupp beslutar (spelare gör ett fall av varför de borde ha objektet, spelare som inte röstade på samma nivå bestämmer)
  • DM bestämmer (du väljer vem som får objektet).
  • Jag gissar ditt problem spelaren kommer att fortsätta indikera NEED till att börja med. Du kan antingen få spelaren att förklara varför de behöver ett objekt (försämra en NEED-röst till en grön omröstning om de inte ger en tillräckligt bra förklaring till BEHOVET ("jag är kaotisk" är inte en giltig anledning)) eller Applicera en ackumulerande straff för sina rullar (för 1 och 2) varje gång de behöver i en session.

    Problemspelaren bör snabbt inse att deras karaktär är girig, så att rösta grådighet för varje objekt spelar i karaktär. Om du går med att tillämpa straffet för flera behov, kan de fortfarande försöka spara sina behov för det bästa objektet i en session för att ninja den.

        
    svaret ges 11.02.2016 12:03