ob·ject
noun
ˈäbjekt
a material thing that can be seen and touched.
Termen "objekt" har ingen särskild betydelse i reglerna. 5e D & D's regler använder vanlig engelska och de försöker inte utgå från speciell mening utöver de ordinarie engelska definitionerna av ord.
5e D & D's regler är också undantagsbaserade: en allmän regel gäller alltid tills en mer specifik regel gäller. Detta kan tillämpas på alla objekt. Eftersom "objekt" är en klass som omfattar alla saker, "Använd ett objekt" är den generiska åtgärden du tar när du vill interagera med ett objekt som inte redan har någon annan regel för att interagera med det.
Du skulle exempelvis inte Använd ett objekt för att attackera med ett vapen, eftersom vapen har en mer specifik åtgärd för deras användning, Attack-åtgärden . Du kan dock Använd ett objekt för att interagera med ett vapen på ett icke-angripande sätt, som att dra det från en mantel. För att klargöra anger reglerna att du får en fri "objektinteraktion" per tur,
You can also interact with one object or feature of the environment
for free, during either your move or your action. For example, you
could open a door during your move as you stride toward a foe, or you
could draw your weapon as part of the same action you use to attack.
som, som sagt, kan användas för att rita ett vapen som en del av ett drag eller anfallsåtgärd, men om du skulle rita ett andra vapen i samma tur skulle det kräva användning av Använd en Objekt åtgärd.
Observera att detta endast gäller den generella Använd ett objekt -åtgärden och är begränsat till saker som du rimligen kan göra i mindre tid än en vanlig åtgärd. Att rita ett vapen eller öppna en dörr medan du flyttar är rimligt. Att binda ett rep runt något är förmodligen inte. Detta kommer sannolikt att variera från DM till DM.
På samma sätt har ett magiskt objekt sina egna regler som är associerade med det och använder normalt inte Använd ett objekt -åtgärd.
Pilar, vapen, rustningar och sköldar är alla föremål, men om du läser reglerna för dessa specifika typer av föremål hittar du dem alla har specifika regler för hur de används. För att "använda" rustning (det vill säga ha på sig ) måste du ta tid att sätta på den, och den tiden varierar från rustningstyp till rustningstyp.
Sköldar är egentligen en slags rustning, och alla rustningar har regler för donning och doffing: det tar en åtgärd att göra en sköld och 10 minuter för att inte tunga rustningar. Donation rustning är inte Använd ett objekt eftersom det har en specifik regel om hur man använder den.
Pilar har också sina egna regler:
Ammunition: ...
Drawing the ammunition from a quiver, case, or other
container is part of the attack (you need a free hand to load a
one-handed weapon)...
Så när du använder en pil, gör du det gratis som en del av din attack (om du inte använder den för att attackera, i vilket fall du gissade det, så är det Använd ett objekt ).
Allt detta säger att Använd ett objekt -åtgärd är en catch-all som ska användas generellt när ingen annan regel eller åtgärd kan vidtas för att interagera med eller på annat sätt använda ett objekt.