Can en torktumlare kopplas utan en neutral?

6

I min lägenhet har jag en 4-ledig 240V-behållare för en torktumlare där neutralläget inte är anslutet, bara 2 hots och jord. Är denna konfiguration tillåten för en torkkrets? En elektriker och underhållsman har båda sagt att kretsen är bra, men elektrikeren påpekade att det inte finns någon låda för behållaren. Hur kan torken få den nödvändiga 120V för att styra panelen och de andra små delarna i torken?

    
uppsättning user15043 11.09.2013 23:11

6 svar

4

Här är en markerad bild av en slumpmässig elektrisk torktumlare.


Klickaförstörrebild

Observeraattallastyrkretsarnaär120Vkomponenter,ochdetäriprincipendastvärmaren240V.Förlängningavdenhärbildenkanvisehurtorkenanslutertillett120/240Vsplit-fassystemmeden3-trådsledning.


Klickaförstörrebild

Pågrundavartenav120/240Vsplit-fas-systemetärdejordade(neutrala)ochjordledarnaiendedikeradenhetförenstakaapparateriprincipdensamma.TorkenfungerarbraomN-kontaktenäranslutentillenjordad(neutral)ledareellerenjordningsledare.AttanslutaenNEMA14-30R-enhetpådettasättärdockintestandardochenkodöverträdelse.


NEMA 14-30R

När det gäller en tre-ledarkrets bör en NEMA 10-30R-enhet installeras.


NEMA10-30R

Närledningenäranslutentillrättenhetblirdentredjeledningenikabelnenjordad(neutral)ledare,ochkodenkanvaranöjd.

Omduläserpunktnummertreiundantagettillavsnittet250.140idennationellaelkoden,kommerduattfinnaattneutralenmåstevaraantingenisoleradellerendelaventypSE-kabel.Omsåinteärfalletkandininstallationfortfarandevaraenkodöverträdelse.

Enoisolerad,normaltströmförandeledaresomlöpergenomdinaväggarärvanligtvisendåligsak.Därförärdettakodundantagendastgiltigtomledarenärisolerad.

tl;dr

Anslutaentorktumlarepådettasättkommerattfungera,menärenpotentielltfarligkodbrott(enligtdennationellaelkoden).

Ombehållareninteäravdensjälvständigasortenochintefinnsienlåda.Detärverkligenenkodöverträdelse(NEC2011406.5).

Extrainformation:

Omenriktig4-ledigkabelexisteradeskulledenschematiskaovanifrånseutsåhär...


Klicka för större bild

Om jag har saknat någonting eller inte har förklarat något ordentligt. Ställ dig ytterligare frågor, eller peka på fel i kommentarerna nedan.

    
svaret ges 12.09.2013 15:14
1

Tyckningsneutrala och malda tillsammans vid torken är en föråldrad och farlig teknik. Det betyder att du behöver en mindre tråd, men om något går fel med den tråden, blir torkarens chassi elektrifierad. Det finns ett speciellt undantag (NEC 250.140) som låter dig ansluta en torktumlare på så sätt. Juridisk eller inte, Det här är en hemsk idé. Men det här är det vanliga rådet - du gör denna dåliga idé med en NEMA 10-30-kontakt.

Men du är mycket bättre att ansluta en NEMA 14-30, med separat neutralt och markerat, och avlägsna den neutrala slipsbygeln från torken.

Var blir du neutral? När en torktumlare är ansluten till UF-kabel antar folk ofta att de nakna ledningarna omsluter ledarna är marken. Tidigare har detta använts som neutralt (utan grund alls). Så här är det. Det är lagligt att ombygga grunderna . (det är inte lagligt att eftermontera neutraler).

Så om det finns en ledig ledning i kabeln och den har använts som neutral i det förflutna, kan din bästa satsning vara att fortsätta använda den som en neutral. (Se till att du sätter fast den med band så att den inte kan korta mot marken eller lådan). Och sedan ombygga en mark med någon billig, vanlig # 8 jordledare från hårdvaruaffären och kör det tillbaka till panelen via någon rimlig väg.

Nu har du 4 ledningar i panelen och kan ansluta 14-30 normalt.

Om det inte finns i en kopplingslåda, få en djup 4x4 "-kod och ett lämpligt lock för en 14-30 behållare, och installera den där.

    
svaret ges 25.05.2017 05:33
1

Jag håller inte med O.P. Neutral är INTE i stort sett densamma som marken och bör INTE anslutas till marken (se 1 dåligt undantag nedan). Också: NEC: s krets innehåller aldrig apparatkretsen (du utsätter aldrig människor på insidan av apparaten - om apparaten har en legitim NEC-mark och du ansluter till den: då har du rätt).

Om du inte har någon mark (3 trådar totalt för en 240 enfas som kräver 4 ledningar totalt), har du ingen mark: det är så enkelt. Nollan kopplas till neutralbussen ALDRIG markbussen i panelen (USA typiskt hem - du måste kolla med ditt elbolag). se följande om typiska nätverksnätverk med jordnätverk och notera några speciella byggnader, använd INTE systemet även på samma kraftbolag: länk

I de flesta områden är neutral mark inte lika stor som potentiell skillnadsspänning (0 i genomsnitt men spikar eller PROBLEMER har olika skillnader - men viktigare är marken är kortast återgång till jorden som går ut på brytaren och anslutningar till neutrala som orsakar en naturlig ström).

Se även: länk , eftersom ingen av NEC: s grunder är perfekta 0 potential till omgivningen eller till 0 i alla eller alla gånger. Det är bara inte NEC: s kretsschema att göra detta.

  • Ett "dåligt undantag" är att årtionden sedan har vissa kommuner tillåtit heta apparater att behandla neutrala och grundade samma sak men det är INTE det säkraste att göra. Det är ditt val om du byter ut, om du gör nytt arbete krävs det 4 ledningar. De gjorde det på grund av kostnaden för koppar och sedan hade mindre människor pengar för att överväga den tillförda säkerheten.

Där går jordtråden i en 3-tråds trådlös konfiguration?

Jag önskar att jag kunde berätta om du kör 14awg 14/2 bundet eller 10/1 awg för att lägga till den extra marken på panelen kommer att lyckas i slutet: du kanske har en inspektör som insisterar att alla 4 ledningarna är i ett rak jacka oavsett hur bra ohm balanserad du är och att du tar bort den och börjar över. Om du gör gammalt arbete så att du lägger till en mark kan det orsaka inspektionsfel beroende på (kommunen).

En sak till OP. Bindning. All metall eller vatten som du normalt kan röra (torktumlare, metallrör) när du använder torkningen borde ha samma GROUND (i dåligt / felaktigt fall: samma neutrala) (det här görs i pooler och varför du ser ljus i en pool men är inte chockad i vatten eller med stegar, och använder aldrig neutralt) . Utsträcka inte denna "bindning" till "sanna skäl". Om du har någon sann grund i närheten kan man röra (bunden eller inte): du borde verkligen installera 4-tråds - bara sain-sak att göra.

    
svaret ges 16.11.2018 02:47
0

Är du säker på att det inte är två hots och en neutral, med neutralen också som mark?

Det är inte tillåtet att ansluta neutralen till höljet till mest apparater. NEC gör emellertid specifikt ett undantag för torktumlare:

250.140 Frames of Ranges and Clothes Dryers.
[...]
Exception: For existing branch-circuit installations only where an equipment grounding conductor is not present in the outlet or junction box, the frames of electric ranges, wall-mounted ovens, counter-mounted cooking units, clothes dryers, and outlet or junction boxes that are part of the circuit for these appliances shall be permitted to be connected to the grounded circuit conductor if all the fol- lowing conditions are met.

  • The supply circuit is 120/240-volt, single-phase, 3-wire; or 208Y/120-volt derived from a 3-phase, 4-wire, wye- connected system.
  • The grounded conductor is not smaller than 10 AWG copper or 8 AWG aluminum.
  • The grounded conductor is insulated, or the grounded conductor is uninsulated and part of a Type SE service-entrance cable and the branch circuit originates at the service equipment.
  • Grounding contacts of receptacles furnished as part of the equipment are bonded to the equipment.
  • Om de fyra villkoren är uppfyllda, är det tillåtet att fästa neutralen till höljet.

    Se den här frågan för mer information om jordning av en torktumlare med trepinnar.

    Men du uttryckte specifikt att det är jordning ledaren som är ansluten till både mark och neutral. Om det är sant, skulle ovanstående undantag inte vara tillämpligt, eftersom utloppslådan (förmodligen?) skulle ha både mark och neutral köra till den.

        
    svaret ges 12.09.2013 00:48
    -2

    Jag slår vad om att torkarens sladd har jordledaren ansluten internt till neutral och också till marken. Faktum är att det här är hur 3-tråds 120/240 apparater var anslutna till ganska nyligen (2002 om jag minns korrekt).

    Om inte brytaren är ett GFCI, vilket är mycket osannolikt för en torktumlare, är den icke-separata marken och neutralen en mindre fråga. Tekniskt är det förmodligen inte att koda. Det kan emellertid lätt sättas fast genom att byta ut behållaren och sladden med en tre tråd och fästa den tidigare toppmodern.

        
    svaret ges 12.09.2013 00:04
    -3

    120 plus 120 = 240. Din panel har 120 växlar på varje sida. AC står för växelström. En våg, inte en linje. Motsatta sidor på din panel har motsatta vågsignaturer vilket gör att "heta" för en 120 kan fungera som neutral för den andra.

        
    svaret ges 19.03.2016 22:37