How blir en vampyr med "Methuselahs törst" full?

10

Foderfelet "Metuselahs törst" på sidan 181 säger "Din hunger kan bara släckas av blod från övernaturliga varelser ... annars förblir det ständigt minst 1.".

Byter detta den vanliga regeln där det enda sättet att "fullt slakta" sult är att dränera och döda en människa? (s.212) stackar de? Om så är fallet, är din hunger tärning våning på 2 tills du hittar någon övernaturlig att dricka från? Eller måste du dränera en övernaturlig varelse till döden för att förlora din sista hunger dö?

    
uppsättning Jadasc 22.11.2018 20:10

2 svar

5

Ja, det här ersätter regeln där du bara kan hämta 0 genom att döda någon. Eftersom Metuselahs törst ersätter den normala begränsningen av "tömning av en människa" är det ingen stackning involverad. Lyckligtvis finns det inte heller något att dränera i feltexten, vilket betyder att du inte behöver döda en övernaturlig varelse för att skull din hunger (som med den nuvarande metan skulle vara dödlig, skulle jag säga).

Men: I bristerna säger det också: "[..] det stannar ständigt minst 1. (Eller högre beroende på blodkänslighet (se s. 215)." [V5, s. 181]

Så, blodkraften gäller fortfarande med detta, vilket innebär att du måste redigera tabellen på sidan 216 lite för att passa dina behov. Den första riktiga förändringen till din minsta Hunger gäller vid Kraft 5 ("Måste tömma och döda en människa för att minska sulten under 2", [V5, s. 216]). Så, om du är gammal är du fast vid 2 - eller senare 3 - Hunger om du inte dricker från ett övernaturligt väsen.

Det spelar ingen roll om du dödar en människa alls, du får ingenting från att göra det ... Men, med all sannolikhet, om du är i Kraft 5+ slår du också mindre hungrig per människa, så du kan behöva dränera dem för att få någonting från dem alls ...

    
svaret ges 23.11.2018 10:13
2

[V5, s. 211]: "Endast dränering av en människa av blod och därmed dödar dem kan minska sulten till 0."

RAW säger att du inte kan minska sulten till 0 från övernaturlig blod, bara från att dränera och döda en mänsklig .

Om detta är sant, skulle mänskligt blod bli kraftfullare i slakande släktingar, törst än släkt blod eftersom det skulle vara det enda sättet att slakta törsten fullständigt.

[V5, s. 213]: "Fodring från en vampyr på minst två nivåer av blodpotency högre än drinkern slår 2 poäng av hunger för varje punkt av hunger som givaren fått."

Detta säger tydligt att släkt blod kan vara mer kraftfullt i slaking Hunger än normalt mänskligt blod.

[V5, s. 181]: "Fel: Metuselahs törst. Din hunger kan bara släckas av blod från övernaturliga varelser."

RAW, om det kombineras med uttalandet från s. 211, betyder att en släkting med denna fel aldrig någonsin kan släcka sin hunger fullständigt som övernaturliga varelser, blod kan bara inte göra det.

Det är uppenbart att något saknas eftersom dessa uttalanden motsäger varandra. Metuselahs törstfel tyder på att det borde vara möjligt att fullständigt slakta din hunger på övernaturligt blod, inte bara för dem med felet.

Så gör uttalandet under matning från andra vampyrer: [V5, s. 213]: "En vampyr som matar på en annan vampyr slår 1 poäng av sin hunger för varje punkt av ökad hunger som de ger på givaren, villig eller ovillig."

Jag säger att det finns ett fel i boken eftersom dessa regler strider mot varandra.

Mitt förslag till en lösning:

Ändra meningen på sidan 211: "Endast dränering av en mänsklig eller en övernaturlig varelse av blod, vilket dödar dem, kan minska sulten till 0."

Tack för kommentaren Marius. Redigerade mina förslag till lösningar för att inkludera ditt råd.

    
svaret ges 31.12.2018 22:04

Läs andra frågor om taggar