Can du kort vila under en lång vila?

22

Jag är säker på att den här frågan redan finns här, men jag kan inte tycka om att hitta den, så det kan väl sluta som en dupe, men bara om det verkligen är något som inte har ställts på det här sättet ännu ...

Kan du kort vila under lång vila?

Situationen är att festen måste ha en lång vila. Spellcastersna är nästan alla slots, vi är låga på att dö dör (jag har ingen kvar).

Det finns en stark sannolikhet för att vi kommer att bli attackerade om vi vilar länge, men att gå tillbaka till stan eller någon annanstans som är säkrare är inte riktigt ett alternativ vid denna tidpunkt. vi måste vila i den fientliga dungeon.

Jag är en fighter / munk i denna fest, och jag skulle vilja ha min Ki-poäng, Second Wind and Action Surge redo för detta vilande avbrott möte när det händer (om det inte händer under den första timmen av den långa vila självklart, men låt oss bortse från det eftersom den här frågan inte gäller i det fallet).

Så skulle jag återfå de saker jag återvinner via kort vila efter den första timmen av en lång vila , så att jag kan använda dem om den långa vilan avbryts senare?

    
uppsättning NathanS 04.05.2018 10:20

2 svar

35

Nej, korta vilar och långa vilar exkluderar varandra.

PHB har följande att säga om långa vilar:

If the rest is interrupted by a period of strenuous activity - at least 1 hour of walking, fighting, casting spells, or similar adventuring activity - the characters must begin the rest again to gain any benefit from it.

Från detta kan vi konstatera att om du försöker ta en lång vila, får du inga fördelar med det förrän du fullbordar full resten. Om det är tillräckligt avbrutet halvvägs - oavsett hur länge du hade vilat på förhand - måste du börja resten igen för att få någon fördel från den. Det finns ingen ersättning för att få fördelarna med en kort vila om du lyckades gå minst en timme innan du avbröts.

Som skrivet måste du först välja att ha en kort vila, vänta ut den timmen och börja sedan en separat lång vila om du vill försöka få långa vilolägerna. Lyckligtvis, om resten avbrott varar mindre än en timme - vilket säkert skulle vara fallet för de flesta kampar - kan du avsluta den nuvarande vilan och få full nytta i slutet.

V2Blasts svar innehåller hänvisning till kommentarer från designersna som klargör att dessa är de regler som avses eller åtminstone som tolkas av deras författare.

Men ...

Personligen är jag inte särskilt fan av denna tolkning. En vila är vila, och det är inte så mycket meningsfullt att hur du känner efter att vila en timme beror på om du planerade att bara vila i en timme eller försökte ha en hel natt. Dessutom finns det inget krav som anges i reglerna att partiet måste deklarera vilken vila de försöker ha när de börjar göra det (nödvändigheten att göra det är endast underförstått av det sätt som designarna tror vilar ska fungera) .

Jag skulle personligen vilja bestämma det: Om du sätter dig vila och göra det minst en timme innan du blir avbruten, får du fördelarna med en kort vila, och sedan fortsätter du att vila till hela åtta timmarna ( och få dina sex timmars sömn), får du fördelarna med en lång vila .

Även om du förmodligen skulle förbereda sig lite annorlunda om du medvetet sätter dig ner för en lång vila i motsats till en kort, är de aktiva restriktionerna vid korta eller långa vilar nästan identiska, förutom att en lång vila kräver att du får sex timmars sömn i de åtta timmarna totalt - det lämnar två timmar där du kan göra exakt vad du skulle ha gjort om du tog en kort vila, så de verkar knappast exklusiva för mig. Om du upprätthåller separationen mellan långa och korta vilar, kommer du troligen att ha obehaglig logistik där försiktiga spelare alltid har en kort vila och sedan ha en lång vila för att få korta viloperätten bara om de avbryts under natten - och denna mekaniska komplexitet verkar onödig och orealistisk. Låt bara en karaktär vila!

Det är viktigt att notera att detta täcker en kontinuerlig viloperiod (enligt reglerna är långa och korta vilar perioder av "åtminstone" den angivna tiden) och så skulle jag säga att du bara borde kunna ta fördelarna av en kort vila en gång efter den första timmen av viloperioden; Om du tillåter varje timme med en åtta timmars vila att räkna som en individuell kort vila och att vara en del av en lång vila, kommer du förmodligen att gå in på några problem där spelarna kan missbruka mekaniken.

    
svaret ges 04.05.2018 11:06
17

Nej, det går inte.

Jeremy Crawford bekräftar detta här (och Mike Mearls håller med) :

Twitter user A: can a PC benefit from short rests during a long rest? A PC (fighter) is abusing second wind to save hit dies.

Crawford: The intent is that you can't take a short rest and a long rest at the same time.

Twitter user B: so, if I start a long rest and after 1h15 a combat interrupts me, i dont get the benefits of a short?

Mearls: yup

Mearls omställer också detta här :

Twitter user: can a PC benefit from short rests during a long rest? A PC (fighter) is abusing second wind to save hit dies.

Mearls: nope

Som sagt kan DM: erna reglera sig på annat sätt, och ofta låt avbrutna långa vilar tjäna som korta vilar om det har gått mer än en timme sedan resten började.

    
svaret ges 04.05.2018 11:28