Can du hämtar och använder en fiende som ett improviserat vapen?

7

Om du antar att du kan gripa och lyfta båda fienderna, om du angriper en fiende med den andra antar du att det här skulle betraktas som en improviserad attack. Skulle detta bara vara 1d4 skada på [Enemy B] i följande scenario eller skulle reglerna för improviserade vapen möjliggöra en högre skada dö?

  • [Enemy A] och [Enemy B] är båda gripna av [spelare] som fysiskt kan lyfta en fiende.
  • [Player] använder Attack-åtgärden för att använda Enemy A som ett improviserat vapen för att slå Enemy B.
  • Ändras scenariot alls om [Player] kan lyfta båda fienderna och vill krossa dem som ett par cymbaler som en attack? Skulle båda fienderna ta skada, eller skulle [Player] bli skyldig att tillkännage en av dem som vapnet och det andra som målet?

        
    uppsättning MonopolyLegend 19.02.2017 21:48

    3 svar

    7

    Citera från 5: e SRD: s avsnitt om improviserade vapen:

    Sometimes characters don't have their weapons and have to attack with whatever is at hand. An improvised weapon includes any object you can wield in one or two hands, such as broken glass, a table leg, a frying pan, a wagon wheel, or a dead goblin. Often, an improvised weapon is similar to an actual weapon and can be treated as such. For example, a table leg is akin to a club. At the GM's option, a character proficient with a weapon can use a similar object as if it were that weapon and use his or her proficiency bonus.

    An object that bears no resemblance to a weapon deals 1d4 damage (the GM assigns a damage type appropriate to the object). If a character uses a ranged weapon to make a melee attack, or throws a melee weapon that does not have the thrown property, it also deals 1d4 damage. An improvised thrown weapon has a normal range of 20 feet and a long range of 60 feet.

    Du noterar att improviserade vapen beskrivs som "objekt". Och det närmaste exemplet på vad du försöker använda är "en död goblin". Med det i åtanke skulle jag bestämma att om fienden är levande och aktivt motstå, kan du inte använda dem som ett vapen, även om de är gripna, för att bli gripna gör ingenting nära att göra någon "ett objekt" .

    Om de av någon anledning inte kan motstå (det vill säga att de är döda, de är omedvetna, de är förlamade osv.), då är Enemy A nu ett improviserat vapen som gör 1d4 skada.

        
    svaret ges 19.02.2017 22:18
    1

    För varelse A att använda varelse B som ett vapen krävs två saker. Om dessa är uppfyllda kan A säkert välja B och smula C med dem.

    Först bärkapacitet. B (inklusive växel) måste ligga under 5 × A: s STR (med hjälp av variantbeläggningsreglerna).

    För det andra, hävstångseffekt. B måste vara tillräckligt stor i förhållande till A för att kunna välja A upp. Minst en storlek större, kanske 2.

    Jag skulle vilja styra att en elv som ett vapen liknar en klubb. Kanske en kappa, om elven är pansar. Jag skulle ge nackdelen med attacken om elven vrider och gör sitt bästa för att inte användas som ett vapen. : -)

    Om A bara vill smeka B och C tillsammans (som filmklichéen för att smacka två vakter ihop), är hävstång och vikt inte ett krav. Det skulle bara vara ett försök med ett försök på ett av målen, med lite skada från skottet (exakt detsamma som om de skakades i en vägg).

        
    svaret ges 20.02.2017 00:11
    -2

    Verkligen i detta sammanhang beror det på,

    • a) PC-storlek
    • b) PC-styrka

    • c) Storlek och vikt av fiende

    • och d) Enemestat t.ex. Medvetenhet och så vidare

    Du borde inte behöva oroa sig för faktorer som beslag och så vidare i den här situationen antar bara att om inte karaktären lyfter fienden upp är åtminstone två storleksklasser större än fienden så länge som datorn är densamma storlek eller större än fienden bör de kunna göra en Str-kontroll utan några nackdelar om inte fienden är fortfarande medveten eller inte är bunden på något sätt. Du kan till och med vilja tillåta mindre varelser att plocka upp större men med en mycket hårdare kontroll och nackdel.

        
    svaret ges 20.02.2017 08:28

    Läs andra frågor om taggar