När du använder en tornskölds totala täckningsförmåga, förlorar du sin AC-bonus?

9

En av mina spelare tog upp en intressant observation om hur tornskärmen är formulerad .

In most situations, a tower shield provides the indicated shield bonus to your Armor Class. As a standard action, however, you can use a tower shield to grant you total cover until the beginning of your next turn.

Han känner att den normala AC-bonusen försvinner när man använder sköldens totala täckningsfunktion. Efter att ha läst noggrant tycker jag att jag är överens men fortfarande osäker på att det är vagt mot mig.

Kan någon förtydliga om man använder tornsköldarna, kan total täckningsförmåga göra att du förlorar sin AC-bonus?

    
uppsättning Fering 07.09.2015 03:21

2 svar

4

Genom RAW är du rätt, med hjälp av ett tornskärm för täckning negerar sin AC-bonus.

Som du sa är objektbeskrivningen tvetydig, men om du går till tornsköldsposten i pansarbordet och skärmen , ser du följande fotnot bifogad:

A tower shield can instead grant you cover. See the description.

Det gör dessa meningar,

In most situations, it provides the indicated shield bonus to your AC. As a standard action, however, you can use a tower shield to grant you total cover until the beginning of your next turn.

Något entydigt.

Sidotal: Tornskärmen från Paizos SRD har följande:

When using a tower shield in this way, you must choose one edge of your space. That edge is treated as a solid wall for attacks targeting you only. You gain total cover for attacks that pass through this edge and no cover for attacks that do not pass through this edge (see Combat).

Men KRyan ÄR rätt om tornskölden är super svag. Det är så bra.

    
svaret ges 08.09.2015 18:25
2

RAW spelarens läsning är korrekt

Fraseringen av posten gör det entydigt klart att bonusen går förlorad i det här fallet:

In most situations, a tower shield provides the indicated shield bonus to your Armor Class. As a standard action, however...

Tornsköldar är dock bara mycket sällan användbara och speciellt om din parti är en liten grupp kampfokuserade äventyrare, bör du antagligen inte använda regeln på det här sättet om du vill att tornsköldar ska vara ett lönsamt alternativ.

    
svaret ges 08.09.2015 08:08

Läs andra frågor om taggar