Vår ett omedvetet karaktär ackumulera skada?

5

När det gäller skador på ett omedvetet tecken säger PHB:

Damage at 0 Hit Points. If you take any damage while you have 0 hit points, you suffer a death saving throw failure. If the damage is from a critical hit, you suffer two failures instead. If the damage equals or exceeds your hit point maximum, you suffer instant death.

Min fråga är att karaktärerna ackumulerar skador som inte är i detta hp maxvärde. Så om ett slag på 30 skador skulle vara tillräckligt för att döda det omedvetna karaktäret, vad sägs om en träff på 15 i en omgång och en annan träff på 15 i nästa omgång? Dödar det detta för att det lägger till max eller dödar dem inte eftersom det inte är den dödliga hit som regelboken verkar beskriva?

Som en sidfråga, om tecknen ackumulerar skada förbi 0hp, går de i huvudsak till negativ hk. Om det här är hur det fungerar, behöver en helande potion läka den negativa skadorna, eller börjar någon läkning vid 0hp och arbeta uppåt?

    
uppsättning Besty 19.10.2014 20:32

1 svar

15

nr.

Hur skadan fungerar är att du tar det tills du kommer till 0 HP. På strejken som tar dig till 0 kontrollerar du kvarvarande skadorna mot din maximala HP, om den är högre eller lika med, du är död.

Om du drabbas av skador medan vid 0 HP, händer tre saker. Först lider du en död rädda misslyckande. För det andra, om det är en krit, lider du ett andra dödsbesparande kasta misslyckande (tre misslyckanden betyder döden). Slutligen om skadan du tar uppfyller eller överstiger din maximala HP, dör du.

Men skadan vid 0 HP bara räknas för den enda träffen du tar. Således om du tar 10 skador och nästa tur tar 15, är du fortfarande på 0 HP, och har bara två dödsbesparingar, men inga ytterligare konsekvenser.

    
svaret ges 19.10.2014 20:40

Läs andra frågor om taggar