Can Jag Gör en åtgärd för att göra något jag för närvarande inte kan göra?

54

Antag att jag för närvarande inte håller ett svärd, men min allierade kommer att kasta en till mig på nästa tur. Kan jag göra en åtgärd för att attackera med svärdet som jag ännu inte har, med en utlösare av "när jag förvärvar ett svärd"?

En liknande situation uppstår med stavar som ger möjlighet att utföra nya åtgärder, som drakens andetag . Kan jag be min trollkarl allierad att kasta denna stavning på mig och sedan göra en åtgärd för att andas eld med en utlösare av "när jag har dragkärlets andedräkt kastar på mig"?

Generellt är frågan: Om jag för närvarande inte kan ta en viss åtgärd, kan jag fortfarande förbereda den åtgärden om jag förväntar mig att bli nästa runda?

    
uppsättning Ryan Thompson 03.12.2018 20:41

3 svar

47

Ja, du kan klara en åtgärd som du för närvarande inte kan göra

Reglerna för redovisning säger:

First, you decide what perceivable circumstance will trigger your reaction. Then, you choose the action you will take in response to that trigger, or you choose to move up to your speed in response to it.

Readying innebär inte att du gör någonting alls när du är klar. Allt du behöver göra är att välja "den åtgärd du kommer ta". Bestäm en utlösare och bestäm en framtida åtgärd, det finns inga andra krav än det. 1

Eller, som @RyanThompson säger i en kommentar nedan:

The key idea is that the ready action means you're doing nothing now and maybe doing something later, and you can always do nothing right now.

Således finns det inga regler eller logiska skäl för att du inte kan göra en åtgärd "att attackera med ett svärd när en ta emot det från min allierade" eller "anda eld när min allierade kastar drakens andetag på me".

Självklart om den sak eller förmåga som din åtgärd beror på kommer inte till dig innan nästa tur har du slösat bort din handling, så det här är ännu mer riskabelt än en vanlig Readied-åtgärd.

Undantag: Du kan inte klara en stava som du inte kan kasta

Förbereda en stava kräver att du börjar ställa den stavningen som en del av Klar-åtgärden.

When you ready a spell, you cast it as normal but hold its energy...

Om du inte uppfyller kravet att starta spelningsförlopp (eller stavning i synnerhet) kan du inte klara en stavning. Det är bra att notera att du inte behöver välja ett mål eller till och med ha ett i intervallet för att börja ställa stavningen.

1 - Du kan beskriva Klar mekanikern berättande som att ta en förberedande åtgärd (håll ett svärd ovanför ditt huvud redo att strejk, att komma i ett sprinterläge för att bli redo att flytta, etc.) i ditt spel, men det är inte dikterat eller ens underförstått av regler . Reglerna anger helt enkelt mekaniken att ta åtgärden och låta DM och spelare hitta en berättelse som fungerar med den. Att följa reglerna och skapa en övertygande logisk berättelse kan ibland vara i strid med varandra och ingenting i spelet säger att de måste komma överallt hela tiden.  Det är upp till DM / tabellen att bestämma var man ska rita den linjen och var och hur mycket för att finjustera regler som de ser som att korsa den. Oavsett, säger reglerna vad de säger.

    
svaret ges 03.12.2018 21:17
29

Ja, du kan göra klara handlingar som du för närvarande inte kan utföra *

(* Tja, du kan inte klara en stava som du inte kunde ställa, men jag vet inte hur det skulle komma upp.)

Vilka krav ställs på redovisning? (betona min)

First, you decide what perceivable circumstance will trigger your reaction. Then, you choose the action you will take in response to that trigger, or you choose to move up to your speed in response to it.

och

When the trigger occurs, you can either take your reaction right after the trigger finishes or ignore the trigger. Remember that you can take only one reaction per round.

Exempel är "Om de kultiva trapparna på fälleldöran drar jag spaken som öppnar den", och "Om goblinen stegar bredvid mig, flyttar jag bort."

Det är enkelt att föreställa sig en beredd åtgärd med effekten av "Om jag får ett svärd från min kompis Fighter McFighterson, så attackerar jag goblinen." (Även om du kan få lite guff från din DM om att interagera med ett objekt off-turn. Personligen skulle jag tillåta det.), Eller "Om någon kastar drake på mig, använder jag den på tandpetare golems.".

Anm. 1: Förberedelser kräver att du faktiskt "kastar" stavningen och håller den tills din utlösare. Det är därför, om du av någon anledning fick en stavningsplats, kunde du inte reagera på det genom att ställa en stavning.

Anm. 2: Glöm inte att om du använder någon av dessa utlösare beroende av någon annan, och sakerna inte händer, har du bortkastat din åtgärd.

    
svaret ges 03.12.2018 20:51
13

Ja. Spelaren kan ange vilken åtgärd som helst för att teckenet ska vara klart. Det är viktigt för DM att berätta vad som händer om åtgärden är omöjlig.

TL; DR Detta kommer tillbaka till: spelaren anger vad tecknet gör; GM berättar resultatet.

Gör en åtgärd :

First, you decide what perceivable circumstance will trigger your reaction. Then, you choose the action you will take in response to that trigger, or you choose to move up to your speed in response to it.

Med dragonbreath kastar på dig är en uppfattningsbar omständighet. Att försöka andas eld på fiender är en åtgärd du kommer att ta som svar på utlösaren. Detta uppfyller spelardelen av hur äventyrande verk :

  • The DM describes the environment.

  • The players describe what they want to do.

  • The DM narrates the results of their actions.

  • Berättelseexempel

    GM: "Det är skurkens tur"

    Trollspelare: "Min trollkarl utropar skurkrollen," Gör dig redo att andas eld! ""

    Rogue Player: "Min skurkare nickar medvetet till trollkarlen och läser deras ansträngningar för att andas eld på trollarna, så snart trollkarlen slår drake andan på honom."

    DM: "Festen rogue tar djupt andetag och glares arg på goblinsna när han börjar bli röd i ansiktet. Det är trollkarlens tur."

    Wizard Player: "Jag kastade drake andedräkt på rogue."

    DM: "Du röra på skurken när du är färdig med att döda drake andan. Våra crimson möter rogue visar sin bästa drake och andas eld på goblinsna. Roll för skada."

        
    svaret ges 03.12.2018 21:22