Can Jag lagar och ritar samma vapen i en enda vändning?

11

Jag spelar en nivå 4 Eldritch Knight som kommer att använda ett longsword och piska med dual wielder feat som jag tog på nivå 4. Som det visar sig kan jag inte stava spel med 2 vapen i mina händer så jag hade att tänka på något.

Kan jag använda de två vapeninteraktionerna från dual wielder-feat på ett enda vapen?

You can draw or stow two one-handed weapons when you would normally be able to draw or stow only one.

Jag tänkte på följande ordning av händelser.

  • Jag börjar svängen med båda vapnen i mina händer
  • Jag håller piska på
  • Jag använder grönt flamma blad med mitt longsword som 1d10 + GFB skada
  • Jag ritar min piska igen.

Är detta möjligt eller överträffar jag något?

    
uppsättning darnok 24.12.2018 15:05

3 svar

26

Dual Wielder tillåter endast att dra / stöda ett andra vapen

Din plan skulle falla över i sista steget eftersom du bara får en fri objektinteraktion per tur.

Från "Annan aktivitet i din tur" (PHB, s. 190) :

You can also interact with one object or feature from the environment for free, during either your move or your action. For example, ... you could draw your weapon as part of the same action you use to attack.

[...]

If you want to interact with a second object, you need to use your action.

Dual Wielder-feat ger dig inte två fria objektinteraktioner, det låter dig rita eller stowa två vapen samtidigt istället för en. Ritning och stötning av samma vapen kan tydligt inte göras samtidigt, så det skulle kräva två objektinteraktioner för att uppnå.

Den relevanta fördelen med Dual Wielder feat (PHB, s. 165):

  • You can draw or stow two one-handed weapons when you would normally be able to draw or stow only one.

Som det står, skulle din plan bara fungera om du väntade tills nästa vänd för att dra piska igen eller om du hittade ett sätt att ha två åtgärder (t.ex. skynda , Åtgärdssökning etc. ) så att du har en extra åtgärd för att dra piska igen.

Som sagt, green-flame blade i synnerhet som jag förstå det, skulle inte kräva att du släpper piska, eftersom det inte kräver en somatisk komponent och materialkomponenten är "ett vapen" (SCAG, s. 143). Det fortsätter med att säga:

As part of the action used to cast this spell, you must make a melee attack with a weapon...

Så du kan hoppa över allt detta whip jonglering och bara kasta spell med din handling, med ditt blad i handen (den andra handen är irrelevant).

    
svaret ges 24.12.2018 15:28
7

Kort svar? Nej.

... eftersom Dual Wielder inte ger dig två vapeninteraktioner. Det gör din en vapen interaktion påverka två vapen i taget. Det låter dig inte dela upp det, det låter dig inte applicera det två gånger på samma vapen. Det låter dig bara rita båda vapnen på en gång eller sätta dem båda på en gång

    
svaret ges 24.12.2018 15:28
0

Nej, för att dra din piska igen i slutet av turnen är inte en del av ditt drag eller din åtgärd.

You can also interact with one object or feature of the environment for free, during either your move or your action. For example, you could open a door during your move as you stride toward a foe, or you could draw your weapon as part of the same action you use to attack.

När du stuger din piska, gör du det för att kasta en stavning (eftersom du behöver en fri hand).

När du drar din piska efteråt, är det inte under någonting. Din åtgärd är över. Om du försökte rita det "under ditt drag" skulle jag inte heller tillåta det eftersom (1) du kan interagera med ett objekt antingen under ditt drag eller din åtgärd och du har redan interagerat med det under din åtgärd, och (2) viktigare, att dra ett vapen underlättar inte din rörelse.

    
svaret ges 25.12.2018 03:33

Läs andra frågor om taggar