Är det fel att använda andra monster än hur de visas i Monster Manual?

35

En en-skott jag gick med i förra veckan var uppgift att kämpa med en massa tribal orker. Vid ett tillfälle drog orkerna långbågar (med vad som var minst en +6 för att slå som DM frågade om 25 AC träffar). Vid detta blev alla på bordet upprörda, enligt dem, "monstermanualerna använder javelins 30/120 och ibland chuckspjutar 20/60; och ha en +5 att slå men bara med melee vapen. "

Jag är van att DM-användare anpassar monster och avviker från monsterboken. Jag hade aldrig antagit att vi skulle kämpa med kaksklipparmonster, men resten av den gruppen verkar känna att det borde vara normen.

Nu är jag oroad över att jag har missförstått hur D & D 5e ska köras. Jag är DMing ett 5e spel i helgen, jag är nu oroad över att människor kommer att ha samma reaktion på mina varelser när jag avviker från boken.

Är 5e monster avsedda att användas exakt som publicerad i MM, eller är det inom reglerna och vanligt anpassat för att ändra dem?

    
uppsättning AshRandom 11.08.2018 12:56

8 svar

47

Det är inte bara fel, det uppmuntras i DMG och MM

Dungeon Masters Guide (DMG, s. 273-282) har en uppsättning riktlinjer för att skapa egna monster. Detta framgår av Monster Manual (MM; s. 6) i den gröna rutan med titeln "Modifying Creatures." Ditt problem med långbågens orker var deras att slå bonus , inte det faktum att de använde långa bågar.

... fighting a bunch of tribal orcs. At one point the orcs drew longbows (with what was at least a +6 to hit as the DM was asking if 25 AC hits). At this, everyone at the table got upset as, according to them, “the monster manual orcs use javelins 30/120 and occasionally chuck spears 20/60; and have a +5 to hit but only with melee weapons.”

Det här ser ut som ett problem med CR-justering. Per DMG-verktyget, +6 för att attackera (färdighet bonus + förmåga poäng) är det som ett CR 3 varelse får (+2 och +4), men skadorna per runda pekar fortfarande mot CR 1/2 (6-8). Normala orker är CR 1/2. (DMG; Monsterstatistik enligt utmaningsklassificering, s. 274).

Den vanliga orc fingerability stat (12 Dex) ger en +1 bonus, inte en +4 bonus (Dex 18-19). När den läggs till CR 1 / 2s +2 färdighetsbonus får en ork +3 att attackera bonus (totalt) med en lång båge. +6 att träffa var en signifikant skillnad i chanserna att träffa för orcerna. DMG pekar på en CR av 1 eftersom attacken bonus är mer än 2 större än det grundläggande monsteret . Det flyttar orkernas CR från 1/2 till 1: inte på grund av långbågarna, men på grund av att slå bonus.

En bra illustration av hur man gör en mod inom basen CR ges här av Aguinaldo Silvestre

Använd DMG-verktygen för möten och anpassa monstrar

Om armbåge-orkerna konfronterade en fest på nivå 2-äventyrare, och de sportade en +6 för att slå, kunde mötet ha varit lite över partiets huvud.

Från Encounter design (DMG s. 82) får vi:

  • 4 CR 1 orcs X 2 för monsterpartiets storlek = 1600 XP (4 x 200 x 2).

  • Med normala orc för att träffa CR förblir 1/2: vi skulle ha 800 XP (4 x 100 x 2).

  • Ett dödligt möte för fyra nivå 2-datorer är 800 XP, så det borde har varit tuff men genomförbart.

  • 1600 är dödlig och mer för den nivån 2-part.

  • För en fest på 4 3: e nivå äventyrare, den dödliga stöter budgeten är 1600 XP.

    Gör vad du vill, och modifiera befintliga monster som passar din smak ...

    One rule overrides all others: the DM is the final authority on how the rules work in play (XGtE, p. 5)(thanks to @SeraphsWrath for the note).

  • ... men kontrollera dina modifieringar mot monster skapande / anpassning material i DMG. Detta ger dig en uppfattning om hur mycket utmaning ett anpassat monster kommer att erbjuda till dina spelare. Det är inte en exakt åtgärd, men det borde få dig i ballparken.

    Som Trish föreslog , spela test det.

    Erfarenhet

    I min brors kampanj sprang vårt parti av 5 i 8 orker beväpnade med de vanliga stora axlarna och med långa bågar. (Tre snipers i träden!) Vi var blandade nivåer, 2 och 3. Det var en hård kamp , men vi var inte i extrema räckvidd  (mindre än 100 "att starta) och de stängde avstånd i bråttom (aggressiv) när kampen gick framåt. Vi fann att de stora axlarna var ett mycket allvarligare problem än de långa bågarna - men orkerna var inte +6 för att slå med bågar.

    @Crovaxon gjorde ett användbart förslag i en kommentar om att använda förmågaskontroller för att komplettera montering av monster.

    If the players know the lore of the world you play in and/or know the monster manual itself, they might come into the game with certain expectations. But modifying the monster is still fine and a fun way to encounter new stuff! Just inform your players beforehand that you might modify the enemies they will encounter. Keep in mind what the Monster Manual gives you in terms of lore for the creatures you modify. If your modifications touch upon these, encourage your players to make Knowledge Rolls and incorporate your mods into your answer.

        
    svaret ges 11.08.2018 17:36
    31

    Det finns en mycket enkel (underförstått) regel som läggs mycket på en piedestal i D & D, särskilt i 5e:

    Om du [GM] inte gillar det, Ändra det!

    Vad betyder det? Tja ...

    Om GM anser att deras ork-stam är utrustad med Longbows och har en +6 för det, är detta deras deras -beslut och det är inte rätt för spelarna att utmana detta beslut eftersom GM är världen. 5e gör det till en stor del som GM har rätt att ändra världen som de anser lämpliga, för att uppfinna monster och ändra dem som de vill.

    Till exempel sida 5 i Xanathars guide till allt:

    One rule overrides all others: the DM is the final authority on how the rules work in play.

    Och i Monster Manual själv finns det här:

    Feel free to tweak an existing creature to make it into something more useful for you.

    I den här vägen beslutade GM att byta Orcs för att vara något de vill ha: Killersniperorcs. Visst var deras utmaningsklasser uppenbarligen för hög för din fest, men det var deras rätt att göra det.

    Men spelarna har ingen grund för sitt argument om det börjar med " I monstermanualen ... " eftersom D & D 5e är ett spel som praktiskt taget ropar på GM Upptäck dina egna saker, vi ger dig bara en toybox . Denna lat uppfinna allt själv attityd är vad jag hatar i vissa spel. Och det här mycket om 5e tar bort spelarna mycket förmåga att utmana GM-beslut utifrån monster-manualen : GM är den slutliga och enda skiljemannen, speciellt när det gäller monsterstatistik som de 2 citat ovan pekar ut .

    Och de måste kunna göra det här, eftersom det finns en stor sak att designa monster i D & D: s krav från GM: Playtest it .

    TL; DR

    Så betydelsefullt som det låter: utmanar inte beslutet om förändringen i sig, be GM att förklara hur utmanande de trodde att detta borde vara. De kan fortfarande spela testning av denna specifika variant av orc och justera den för vidare användning!

        
    svaret ges 11.08.2018 14:01
    20

    Monsters exakt som MM? Inte riktigt.

    MM säger:

    Modifying Creatures

    Despite the Versatile collection of Monsters in this book, you might be at a loss when it comes to finding the perfect creature for part of an adventure. Feel free to tweak an existing creature to make it into something more useful for you, perhaps by borrowing a trait or two from a different monster or by using a variant or template, such as the ones in this book. Keep in mind that modifying a monster, including when you apply a template to it, might change its challenge rating.

    Låt oss göra Orc som ett exempel.

    MM-versionen använder Greataxe och Javelin som vapen, både vid +5 för att slå (+2 från färdighet och +3 från Styrka). Man kan säga att en stam av orker från en viss region har en tradition att slåss mot större monster och jaga av flygande byte långt borta och den traditionen återspeglas i sina vapenval. Gädda (Reach vapen) och Longbow (Ranged vapen med mycket lång räckvidd).

    Det första du bör göra är att ändra sin statistik enligt följande:

    Greataxe: Melee Weapon Attack: +5 to hit, reach 5 ft., one target. Hit: 9 (1d12 + 3) slashing damage.

    Javelin: Melee or Ranged Weapon Attack: +5 to hit, reach 5 ft. or range 30/120 ft., one target. Hit: 6 (1d6 + 3) piercing damage.

    Ändra till:

    Pike: Melee Weapon Attack: +5 to hit, reach 10 ft., one target. Hit: 8 (1d10 + 3) piercing damage.

    Longbow: Ranged Weapon Attack: +3 to hit, range 150/600 ft., one target. Hit: 5 (1d8 + 1) piercing damage.

    De behöll sin kompetensbonus och tillade respektive förmåga modifierare till sina attacker. De anpassade sig för att slåss mot Stora varelser och antog ett räckvidd av säkerhetsskäl och medan slumpen av chanserna från deras varierade attack minskade ökade deras sortiment mycket, så att de kunde attackera tidigare från längre bort. Dessa är fortfarande samma CR 1/2 orcs.

        
    svaret ges 11.08.2018 17:58
    16

    Du (och din DM) har rätt. Anpassa monster är en del av spelet

    Som andra har sagt, uppmanas att byta upp monster från MM. Detta är särskilt användbart om du har spelare som exempelvis vet att orker endast använder javelins med en +5 för att träffa. Att ändra dem lite för att vara lite bättre utbildade för att utmaningen är helt inom gränserna för en vanlig D & D 5e-tabell. Detta gör det möjligt för DM att utmana, berätta och, som ibland behövs, förhindra metagaming.

    I mina kampanjer har jag vanligtvis bara cirka 1/2 av fienderna direkt från MM omodifierad. Detta har gjort det möjligt för lägre nivåpartier att bekämpa svagare versioner av mer intressanta fiender, högre nivåfester tycker om att slåss mot starkare versioner av mer tematiska fiender eller helt anpassade slagsmål med raidliknande mekanik som partiet kan lära sig och anpassa sig till. Nyckeln är att veta var de är och balansera det för det.

    Adressera DM, och inte problemet

    Det här stör mig verkligen. Om inte kampen var DM, uppenbarligen att ha kul att krossa spelarna, skulle deras reaktion ha varit i linje med

    • tar skydd

    • "Sedan då har orker haft ett sådant bra syfte och var fick de långbågarna?"

    • hantera det i karaktär

      Det är uppenbart bra att ta upp något som stör dig själv, men lösa ett problem i spelet genom att försöka överklaga till DM är som att köpa lösa lådor för att slå ett PvE-spel. Bara inte det.

    Du vet om det var orättvist

    Jag var inte där, det gör jag inte. Var utmaningen för svår för festen eller var festen oberedd eftersom de var metagaming på väg in? Om det är det första, kanske din DM kanske behöver jobba på balansering. Baserat på dem rattling av beväpnar och statlinjer mid-combat, men jag anser att det är det senare.

    TL; DR

    Anpassa befintliga monster eller till och med skapa nya är en del av D & D 5e och uppmuntras starkt. Balansering kan vara ett problem men det låter mer som en önskan från de andra spelarna att ha en metagamingfördel. Viktigast är att lösa problem i spelets värld genom att vädja till DM är en festfoul. Lös det i karaktär och sedan prata efter.

        
    svaret ges 11.08.2018 19:05
    4

    Nej, DnD5e är inte tänkt att endast ha kaka-skärmonster från Monster Manual. Uppfinning av eget innehåll är inte bara tillåtet, det uppmuntras. Monstermanualen ska fungera:

    • Som ett förråd av färdiga motståndare kan DM infoga i sitt spel när de inte tycker om att uppfinna sina egna
    • Som exempel på DM för hur arken av balanserade monster ska se

    Det finns tre anledningar att jag kunde föreställa mig varför spelarna kanske har reagerat negativt på beslutet att ändra standardorkarna genom att ge dem långbågar:

  • Byte av spjut och javeliner med långbågar gjorde mötet för svårt för dem . Du skriver inte hur slaget gick, men "Och nu har de plötsligt alla bättre vapen" kunde ha låtit bli billigt DMing. Om de redan förlorade det kanske det såg ut som ett mördare-DM-drag (en mördare DM är en DM som tycker att de "vinner" spelet genom att döda alla spelar-tecken).
  • Det strider mot antaganden om spelmekaniken . När spelarna lärde sig spelet fick de intrycket att spelet ska spelas som skrivet i regelboken. Detta verkar vara ett kommunikationsfel när du undervisar i spelet.
  • Det strider mot antaganden om spelet lore . Spelarna kan ha haft en viss uppfattning om hur orker ska slåss. Orker med långbågar kan ha verkade otroliga för dem. Speciellt om de är stam orker som brukar antas använda brutala och grova vapen och taktik med liten finess. Precis som du inte skulle förvänta dig att älvorna skulle göra en berserkeravgift med stora axlar eller dvärg att stänga med epees. Att ha NPCs agerar mot stereotyper kan vara intressant, men du måste ge någon trovärdig förklaring till varför de skulle göra det.
  • Jag känner inte din grupp och jag har inte deltagit i ditt spel, så jag vet inte vilka av dessa skäl som gjorde spelarna upprörd.

        
    svaret ges 13.08.2018 12:57
    3

    Klassificerade NPC

    Du kanske inte har kämpat med generiska monster. Som DM har jag fyllt i karaktärsblad för NPC som mina spelare har kämpat. Det betyder att några av monster är mycket högre att slå än jag skulle ha velat (som en 4 dex rouge), men andra statistik kan också vara lägre.

    Även om det är fallet som alla säger ovan kan DM bara ändra något om de tycker att det är för starkt.

    Tactics

    I DnD är saker som erfarenhet baserade på CR. CR är en ojämn effektskala och kan göra saker som är fel ibland. Speciellt när taktik spelas in. När en DM vill sparka upp svårigheten i en uppgift utan att lägga mer XP eller satsa i spelarens händer kan de ta fram taktik.

    Denna taktik du var emot är en generisk "mjukning före engagerande" och inspireras av romerska legioner. Romarna skulle peppa sina fiender med pilar innan de marscherade in för att slåss. Detta gör att dina mål börjar med mindre effektiv hälsa och gör spelarna lite försiktigare.

    Det finns många andra taktik men resultatet är detsamma, vilket sätter färdigheter tillsammans som är användbar separat till mycket effektiva strategier.

    DM är inte fel

    Det kan finnas en felkommunikation om spelets stil men DM: n vill inte hålla handen hela tiden. De vill ha en utmaning till och kan överskatta parternas förmågor. Festen kan inte bara förvänta sig något med en modicum av intellekt.

    Dessa monster och grupper har överlevt före och efter dina partiers ankomst. De kommer att ha specialiserade sätt att slåss och partiet behöver lära sig deras fiende för att bekämpa dem ordentligt. Ta det här som en lärande erfarenhet, vissa saker är bedrägligt svåra bara för att de faktiskt vet vad de gör.

        
    svaret ges 13.08.2018 15:41
    1

    Ja, det är dåligt fel, om inte tecknen har tappats i den världen, framför de orkarna, bara 5 minuter innan. Eller de är alla 5 år gamla.

    Glöm spelare om ett ögonblick.

    Vad du har är en grupp vuxna som har bott i en viss värld, med en särskild kultur, omgiven av annan kultur, mer eller mindre känd, i åratal. Detta folk är en (en eller annan) skicklig grupp av äventyrare, som rutinmässigt reser världen av många olika skäl, och är så väl förberedda och informerade.

    De vet att orkar inte använder bågar. Alla vet det, även jordens mest dumma, på samma sätt som varje levande väsen på en slumpmässig planet (låt oss kalla det "jorden") i ett annat existensplan vet att människor inte skjuter lasrar från ögonen.

    Det här är vad karaktärerna vet. De vet växter, de vet hur de ska bete sig i tavernor, de vet hur man använder vapen, de vet hur man använder magi ... men spelarna vet ingenting om detta. Hur kan spelarna således korsa den interdimensionella avgrunden som delar dem från sina karaktärer? Hur kan en spelare rollspela någon i ett annat universum, utan någon grundläggande kunskap om det universet?

    Tja, svaret är enkelt: läs manualer, läs böcker eller få den informationen från mästaren. Det är kontraktet mellan spelare och DM, det är bindande eftersom det är det enda sättet spelarna kan få chansen att effektivt spela en karaktär i den världen.

    Har orkar rutinmässigt använt bågar i den världen? Tja, då borde det ha varit ett välkänt faktum.

        
    svaret ges 13.08.2018 13:37
    1

    Eventuellt

    Vad de andra svaren på den här frågan tycks sakna är den effekt som DM fiat har på spelare.

    Det viktigaste är att spelarna köper in några DM-beslut, och en DM måste förstå effekten av sina beslut på spelarna och även på världen som helhet.

    Med hjälp av standardlore bygger monsterhandboken en viss typ av värld, och om spelarna förväntar sig den världen så kan en avvikelse påverka deras nedsänkning och vissa spelare skapar hela sin karaktär för att passa in i den värld de förväntar sig.

    Om världen inte är vad de förväntar sig kommer det att bli problem.

    Så: Prata med dina spelare

    Om spelarna lär sig att förvänta sig sådana avvik, så kan de ställa sina förväntningar i enlighet med det, och det är vanligtvis en lätt övergång för att göra, men kasta den på dem i strid kan krossa.

    Om jag var en spelare i denna kampanj och hade byggt en karaktär för att ha intervall för att få en fördel över fiender som orker och DM drog den här typen av strömbrytare på mig så skulle jag vara irriterad. Om jag aldrig hade förväntan i första hand, skulle jag ha haft chans att inte bygga på ett sådant sätt eller valet att bygga på så sätt i fullkunskap.

    Ta aldrig ett beslut som inte håller med spelarens idé om världen, eller deras plats i det, utan att se till att de är ombord.

        
    svaret ges 11.08.2018 18:13