GM är allergisk mot kritik; vad ska man göra?

15

Jag önskar att den GM jag pratar om var riktigt hemsk eftersom då skulle gruppen vara ett lönsamt alternativ. Nej, det här faller i kategorin "lyxproblem" som aldrig görs av ondskan. Men han är inte bara en bra GM när han är på rulle, han är vanligtvis fantastisk . Många tankar går in i äventyren han skriver, förbereder sig flera timmar före sessioner, han älskar vad han gör, han uppmuntrar till kreativa val. Men ...

1. Han spelar favoriter

Det är enkelt och enkelt. När han gillar en karaktär är strålkastaren enbart den där. Det händer också när spelarna är särskilt utåtriktade eller vokal. GM gör inte detta med avsikt; han ger bara den här karaktären en ohelig mängd skärm och omskriver sin kampanj runt karaktären. Jag förstår att vara en cheerleader är ibland nödvändig och jag stöder det helhjärtat. I själva verket tycker jag att det är nödvändigt att ibland luta sig tillbaka och låta karaktärsbågar spela ut. Men det är nu vanligt att spelare (jag bland dem) sitter omkring i timmar utan att ha något att bidra till tomten och delegeras för att titta på någons historia.

2. Han spelar favoriter mot sin egen bedömning eller tröst

I en nuvarande One Ring-kampanj börjar han igen att falla in i det här mönstret. Två unga karaktärer överskattade klart sina chanser och attackerade en Troll (ett reträtt är aldrig ett alternativ för dem), ett möte som de inte skulle ha överlevt om inte för sitt ingripande - han kastade NPCs i Trollbanan, vilket trollet målat sig magiskt. Äventyret slutade med att de båda blev hyllade som hjältar. Det här är ett mönster - han vägrar att låta tecken dö, räddar dem med in-game-metoder och låter dem sedan få allt i spelets ära för missuppfattning. Det finns aldrig några konsekvenser för att döda NPC: erna som kommer att tappa in i en fiendens armé eller förolämpa en ädla i en miljö som straffar brist på domstolsmässigt sätt med döden. Raka motsatsen. GM är tydligt frustrerad av detta beteende i en viss spelare, men gör aldrig någonting åt det och ägnar all positiv uppmärksamhet åt honom.

3. Åh, reglerna-mongering

Det är ingen mening att lära känna reglerna, för att han ska skriva om dem och ställa in husregler utan att få spelarens samtycke. I en femårig kampanj hade han tre mappar för bara hans husregler. Tre! Inte en av dem diskuterades med spelarna i förväg och dumpades bara på dem. Så mycket micromanaging.

4. När några av dessa problem tas upp privat och lugnt avvisar han dem

Ofta slår han till och med ut. När han berättade om favoritismen, anklagar han vanligtvis personen med personliga problem med den som för närvarande är gynnad. När han frågades om sin micromanaging och rules-lawyering kommer han att klämma fast. Han kommer bara att skräppost i spelet för några tvivelaktiga beslut tills något klagomål upphör.

Som sagt skulle det vara så mycket lättare om han var dålig på hans hantverk, men det är han inte. Jag kommer att erkänna att jag egentligen inte är den mest diplomatiska personen och jag är förmodligen fortfarande miffed att i en öde kampanj väntade jag tre år på den stora avslöjandet av en fallen ängel på min karaktärs axel, som bara skulle behandlas i slutet av en kampanj som en två minuters eftertanke. (Och spenderar ett år i patientförväntan medan du väntar på flera timmar i varje session. Du vet, ur hänsyn. Timer och timmar av förberedelse och privat konsultation med GM, och det kom till det.) Det var för två år sedan, men det är mitt exempel på vad som är fel med denna GM, och detta mönster kommer tillbaka i stil. När jag tog upp det klagade han över alla och allting (jag är för tålamod, de andra spelarna tar inte subtila tips, mystiska tecken är smärta osv.). Men han erkänner aldrig fel. Andra spelare har ibland klagat, bara för att vara borstade på ett liknande sätt.

Kortversion: GM är bra i allmänhet, men han vägrar att låta vem som helst dör, spelar favoriter, belönar dåligt beteende och avvisar kritik till utmaningen. Någon grad av diplomati har misslyckats. Den enda gången han tog på sig var när en spelare passionellt förklarade sin frustration i en öppen WhatsApp-diskussion, varefter saker förbättrades. Den förbättringen är borta nu.

Finns det några strategier i spelet som rekommenderas? Några sätt att närma sig honom, för att motivera eller för att uttrycka frustration utan att helt eller hållet lämna eller sabotera sina noga planerade kampanjer?

uppsättning Jollygoodtime 02.07.2017 22:00

4 svar

11

Jag kommer att förorda detta med en observation: om ni alla har spelat ihop i över fem år antar jag att ni är vänner. Du har en vänskap, ett förhållande, med den här personen som går bortom bordet. Om antagandet är felaktigt, och efter fem års spel tillsammans är du inte vänner, så är din frustration med GM-bordet tillräckligt för att rekommendera följande: gå bort 0 . Den här personen kommer inte att förändras för dig baserat på vad någon främling på internet (mig) har att säga 2 .

Om din GM är din vän, läs vidare ...

Fyra handlingsbara objekt

But he isn't just a good GM when he's on a roll, he's usually splendid. A lot of thought goes into the adventures he writes, he prepares several hours before sessions, he loves what he is doing, he encourages creative choices.

Mest roligt. Än så länge är allt bra.

1. Han spelar favoriter

Du måste låta GM vet att att spela favoriter gör spelet mindre roligt för de icke-favoriterna. Lägg inte socker på det här, men var taktfull. Ordna en icke-verbal signal - dubbel blink, två axlar i axlarna, något distinkt - så att du kan signalera under spel som du tycker att det händer igen. GM kommer antingen att agera på det eller inte, men åtminstone har du erbjudit ett sätt att identifiera när "det händer igen".

2. Åh, reglerna-mongering

Detta är inte över linjen, om GM inte överraskar dig med husregler. Om det är en vana, måste du stava ut i tydliga termer, som ovan, hur detta skadar kul. Så länge husreglerna är överbord och kända, är GM en bra inom den generiska GM-rollen att göra detta. Det är viktigt att presentera din nöd med referenser i karaktären: karaktärerna skulle mest veta hur världen fungerar. Det är bara genom GM att du vet vad som är nytt och vad som ändrats. Att använda ett grovt exempel: Om gravitationen i vår värld bara arbetade ibland skulle världen vara en mycket annorlunda plats, så vi skulle fatta olika beslut.

3. När några av dessa problem tas upp privat och lugnt avvisar han dem

fatta ett beslut Det här är på dig. Om du är i balans, har du roligare än du inte, suger du upp och spelar på, har så mycket roligt som möjligt. Om i balans är det en affärsbrytare, då måste du gå. Ibland är det enda som talar för starka viljda människor handlingar snarare än ord . (lita på mig här, jag går i dessa skor, Skriv en personlighet) Se till att han vet (du har alla spelat ihop länge) att det inte längre är roligt för dig. Gå sedan. Se vad som händer. (Och var särskilt uppmärksam på hur resten av gruppen reagerar).

Finns det några strategier i spelet som rekommenderas?

Huvuddelen av detta är av spelinteraktion. Att försöka lösa detta under spelet skapar en oöverträffad situation för dig, eftersom du inte är GM, och om ditt svar stör spelningsflödet kan du påverka negativa svar från de andra spelarna.

4. Slutligen: Visa genom att göra .

När du GM / DM för en session, se till att du gör det precis som du ser det, och som du har beskrivit det. Mellan spel förklara varför du gör det annorlunda .

GM är människor

GM kan vara ofullständig. Heck, de flesta är. För hur mycket pengar du betalar honom, det är par för kursen.

• Är bristerna så att du inte längre har kul? Walk.

• Kan du leva med dem eftersom det fortfarande finns mycket roligt? Spela.

1 För att förstärka på "walk away" något: det betyder inte nödvändigtvis att knyta band med gruppen, bara minskande för att spela det spelet. Med brädspel, hängande eller ett spel med en annan gruppmedlem som GM, ingen anledning att inte fortsätta relationen. (tack vare @fectin för kommentaren).

2 För en RL-referens är det bästa råd jag någonsin fått innan jag blev gift: antar inte att hon kommer att förändras. Detsamma gäller för vänskap: antar inte att någon kommer att förändras för dig. Ge råd? Ja. Ge förslag? Ja. Efterfrågan förändras för dig? Ibland kommer de och ibland kommer de inte. De bestämmer vad de ska göra, inte du. Så är det människor.

svaret ges 03.07.2017 00:18
4

Short version: GM is great in general, but he refuses to let anybody die, plays favourites, rewards bad behaviour and dismisses any criticism to the point of lashing out. Any amount of diplomacy has failed. The only time he took it to heart was when a player passionately declared their frustration in an open WhatsApp discussion, after which things improved. That improvement is gone now.

Politigt gå bort ...

Bär med mig och läs till slutet.

Du försökte prata med dem, diplomati har misslyckats, och bara extremt beteende tycktes ha hjälpt lite. Det ser ut som en förlorad sak. Livet är alldeles för kort för att göra saker du inte tycker om : hitta något annat att göra. Naturligtvis behöver du inte skylla på dem för detta. Du kan förbli din vän och fortsätt att se dem socialt och allt det. Men undvik spel där de GM.

Tala med dem om det, se till att du aldrig skyller dem personligen, bara kritisera sina handlingar. Det är knepigt att göra men möjligt. Ibland är det bättre att inte få draget i specifika fall. Förklarar bara dina skäl och lämnar det vid det. Bjud sedan in dem till brädspel, gå till film eller vad du tycker om att göra tillsammans utanför RPG.

Any ways to approach him, to reason or to express frustration, without outright leaving or sabotaging his carefully planned campaigns?

Nej, det finns inte.

Allt råd som fungerar är redan uttömt. Vad som sannolikt kommer att hända om du stannar är mer frustration, ilska och ilska att bygga in i din vänskap. Det är därför som jag, mot dina egna önskemål, rekommenderar dig att lämna. Men lämna utan brinnande broar. På lång sikt är detta det bästa sättet att rädda din vänskap. 1

Det är möjligt att de kommer att förändras i framtiden, folk lär sig av sina misstag. I så fall återbesök ditt beslut.

1 : Detta är inte min första rodeo. Jag har sett detsamma som spelats igen och igen i årtionden inom RPG, arbete och sociala interaktioner.

svaret ges 03.07.2017 08:53
1

Även om det är svårt att få en fullständig förståelse för denna GM från en kort sammanfattning, låter det som om han gillar att utöva stor kontroll över de spel som han kör. Ibland är en biprodukt av detta tillvägagångssätt en omedvetet tro på att kampanjen är GM: n, och spelarna finns främst i en stödjande roll.

Reglerna-mongering pekar på detta, men jag undrar också om favoritismen. I det förflutna skulle jag ibland förklara för min egen kontrollmodell som en GM genom att böja över bakåt för att låta spelarens karaktärer överleva även när deras spelare gjorde dumma beslut. Det var ett sätt att övertyga mig själv om att jag inte var micromanaging kampanjen, men i slutändan var det kontraproduktiv och förvirrande för spelare.

Det var bara genom exponering för andra GM-skatter (under lång tid var jag den primära GM-gruppen i vår grupp) att jag flyttade ur kontrollfreak-läget. Kanske har din GM varit en spelare i många kampanjer, men om han inte har det kan det vara dags att rotera honom till ett spel som drivs av någon annan. Att bara se hur andra GM-användare driver saker kan ge honom lite perspektiv.

Om du inte kan få honom att lära av andra GM-medlemmar (eller om han har varit en spelare mycket men bara inte vill ändra sin inställning) kan en paus från sin kampanj fungera som ett väckarklocka. Hitta en annan GM och låt din befintliga GM veta att du vill prova ett annat spel ett tag. Det är helt rimligt, och att ta en andning från sin kampanj ger dig möjlighet att utvärdera hans stil mot en annan GM.

Ibland tenderar den långvariga GM att tänka på sitt spel som den enda i staden. Om din GM känner igen att det finns andra alternativ för dig som spelare, kan han fråga dig varför du vill kolla in ett annat spel, vilket kan ge dig möjlighet att ge honom lite återkoppling när han faktiskt är öppen för att höra det.

Lycka till dig!

svaret ges 28.08.2017 01:34
0

Steg en intervention.

Jag kan inte prata för någon annan, men ur mitt perspektiv verkar dessa som några ganska allvarliga problem. Det är uppenbart att du har kämpat med det här. Det faktum att du säger "år" berättar för mig att det är ett problem som har varit ett problem och sannolikt kommer att bli ett problem om inte något är gjort om det.

Så skulle lösningen vara att inleda ett ingripande. Om du gör det bra och gör det rätt så borde det inte vara nödvändigt att direkt lämna eller sabotera sina kampanjer. I det bästa möjliga resultatet inser han vad han har gjort fel och arbetar för att rätta till det. I värsta fall stormar han sig arg och behöver några dagar att svalna. Om du bestämmer dig för att gå igenom med insatsen får du hela gruppen minus honom och diskutera bland exakt vilka problem du alla vill ta upp och hur man ska ordna det. Beteckna din mest vältaliga och charmiga medlem eller medlemmen som är närmast honom att göra det mesta och tala om problemen med resten av dig, lägga till försäkringar, bekräfta saker osv. När du har gjort allt, bjuda du in honom eller har alla komma ihop någonstans och när du är närvarande är din talare berätta för honom att du alla har något att diskutera med honom. Se till att inte få honom att känna att du ringer ut honom, arg, accusatorisk eller som att du skämmer honom. Var försiktig. Var snäll. Berätta för honom vad han gör lika bra. Diskutera lösningar och erbjuda hjälp om han börjar glida upp igen.

svaret ges 27.08.2017 08:59