Does en caster under effekten av en True Polymorph stava behålla sina klassnivåer?

13

sant polymorf stavning specificerar det:

The target's game statistics, including mental ability scores, are replaced by the statistics of its new form ... The creature is limited in the actions it can perform by the nature of its new form, and it can't speak, cast spells, or take any other action that requires hands or speech, unless its new form is capable of such actions.

Så låt oss ta exemplet på en nivå 20 Sorcerer som permanent har Polymorphed sig själv i en Planetarängel.

Trollkarlens spelstatistik ersätts av den nya formuläret. Inkluderar detta klassnivåer? Ängelens form begränsar inte den fysiska förmågan att använda spellcasting, men behåller trollkarlen sin klass-givna spellcasting-förmåga?

Stavningens ordalag tycks innebära att caster fortfarande kan kasta sina stavar, så länge som den nya formen är fysiskt kapabel att utföra de nödvändiga komponenterna.

Vad sägs om en drake? De kan använda verbala och somatiska komponenter, som är de enda kraven för stavningsanvändning.

    
uppsättning Peeps 15.05.2015 06:49

2 svar

12

Tja, du behåller definitivt dina klassnivåer. Om någon kastar Dispel Magic på dig blir du en nivå 20 Sorcerer.

Men True Polymorph tillåter dig inte att använda dina klassfunktioner (inklusive funktionen Spellcasting-klass). Jämför det med Druids Wild Shape -förmåga, eller Shapechange stavning, som båda innehåller denna paragraf:

You retain the benefit of any features from your class, race, or other source and can use them if your new form is physically capable of doing so. However, you can't use any of your special senses, such as darkvision, unless your new form also has that sense.

Dessutom innehåller varken Wild Shape eller Shapechange frasen "Varelsen är begränsad i de åtgärder som den kan utföra enligt arten av den nya formen" som True Polymorph gör. Det verkar tydligt att True Polymorph begränsar dig till att göra saker som din nya form är inneboende att göra, medan Wild Shape och Shapechange gör att du kan göra allt du normalt kan så länge som din nya form fysiskt kan göra det.

Mer intuitivt, True Polymorph har ett offensivt bruk skrivet in i den. Den klassiska "vrid din motståndare till en groda" -rörelse betyder inte riktigt mycket om de blir en kraftfull spellcasting-groda-trollkarl eller en snyggt smyg-attackande groda ninja. I vissa fall kan det till och med vara ett steg.

    
svaret ges 17.05.2015 23:59
4

Jag kommer i grunden till samma slutsats som Miniman , om än kanske av olika anledningar, så jag vågar ett svar.

Som det redan har observerats, säger stavningen:

The target's game statistics, including mental ability scores, are replaced by the statistics of its new form.

Stavningen ger inget språk som ger ett undantag till ovanstående uttalande. Stavningen säger till exempel följande:

The creature is limited in the actions it can perform by the nature of its new form

Om den varelsen har spellcasting-åtgärder, kan målet för en True Polymorph utföra exakt de spellcasting-åtgärderna, eftersom det är så att dessa spelstatistik har ersatt målets statistik.

Den återstående texten ger inget undantag från föregående text, men begränsar ytterligare tal och andra åtgärder som inte är möjliga med det nya formuläret.

...and it can't speak, cast spells, or take any other action that requires hands or speech, unless its new form is capable of such actions.

Det allra sista uttalandet förstärker tanken att, förutsatt att den nya formen kan bestå av speciella stavar, kan den polymorberade varelsen också kasta samma stavningar, och det gör det utan att någon verbiage återställer varelsens ursprungliga stavningsstatistik för sig själv.

Sammanfattningsvis, medan det kan hävdas att den sista frasen innebär målet kan behålla viss spellcasting-förmåga, säger den första frasen helt direkt att målet för stavningen inte behåller någon av sin ursprungliga statistik ( naturligtvis, förhindrar uppsägningen av stavningen) och förlorar vidare något tal eller förmåga som den nya formen inte klarar av. Jag tror att den misstänkta implikationen i den sista meningen inte är tillräckligt stark för att försvaga regler tydligt angivna.

    
svaret ges 19.05.2015 16:13

Läs andra frågor om taggar