Varför är X-Men mer realistiska än Fantastic Four? [stängd]

8

Så det här är en fråga som en av mina biologiska lärare frågade mig tillbaka i gymnasiet, men jag kan inte hitta resonemanget jag skulle behöva.

Jag tror att det skulle vara något så här:

  • X-Men: de föddes med ett modifierat DNA.
  • Fantastiska fyra: De bombades av kosmiska strålar, som förändrade deras DNA.

Så, X-Men kan vara plausibla (beroende på mutationen förstås), eftersom vi alla är födda med vissa muterade DNA. Men exponering för kosmiska strålar kan inte förändra ditt DNA så, och även om det inte dödar dig omedelbart, kunde det muterade DNAet inte vara länge (jag menar att det skulle bli raderat från vår kropp, eller hur?) .

Jag tror att vi har pratat (riktigt kort) om det när vi lärde oss om mutationens arv.

Så kan någon få mer information? Är den resonemanget korrekt?

    
uppsättning MagicMicky 21.09.2012 21:49

5 svar

19

Långtid Comic Aficionado, så jag ska ta den här:

  • Så vi kan alla vara på solid grund, inte heller superherokoncernen är genom vår nuvarande kunskap om genetik, fysik, biokemi, matematik även möjligt att kunna utföra några av de prestationer de har visat under deras 40+ år av komisk historia. Inte ens på distans.

Med den vetenskapliga ansvarsfriskrivningen ur vägen:

  • X-männen är åtminstone potentiellt mer vetenskapligt genomförbara bara förklaringen för deras existens är baserad i ett missförstånd om vetenskapen och teorin om evolutionär mutation.

  • Mutation i naturen är ett oavsiktligt svar på miljötryck på en art för att anpassa nya fysiska egenskaper för att överleva miljöförändringarna över tiden.

  • Mutation är en inkrementell, långsiktig evolutionär process, som normalt tar generationer att inträffa. Medan naturen stöder en teori om cellulär mutation som heter somatisk hypermutation , sker det endast på mobilnivån.

  • Med tanke på att mutation är ett svar på ett evolutionstryck, vilket hot, berättande berättelse, skulle driva Mänskligheten att utveckla sådana farliga vapenbehandlade fysiska och mentala förmågor som svar? Och om det här var klassisk mutation, hade var och en av mutanterna i X-männa haft förfäder med liknande men mindre effektiva mutationer i tidigare generationer.

Fantastic Fours ursprung, som så många klassiska Marvel Heroes på 60-talet, är baserat på ett falskt begrepp att strålning kan inducera spontan fördelaktig mutation i en enda livsform som resulterar i en annan omvandling än DÖD från exponering för farliga strålningsnivåer (i detta fall sol och hög energi kosmisk strålning).

  • Ja, strålning kan och inducerar mutation (se ovan) men det här sker över tid och på grund av långsamma miljöstrålningseffekter.

  • Strålningsexponering som Fantastic Four, Daredevil eller Hulk hade fått bör ha orsakat dem att drabbas av förfärliga strålningsförbränningar, förlorar håret, har sin cellaktivitet störst, vilket potentiellt leder till strålningsinducerad cancer och eventuellt död på grund av akut strålningssyndrom eller strålförgiftning.

Så betyder det inte att någon hjältegrupp kan existera? Under lokalerna definierades deras nuvarande befogenheter av, inte utan yttre påverkan. Så rationaliserar Marvel detta? De använder en yttre, utomjordisk art vars makt genteknik och manipulation tillåter att de vapenar mänsklighetens genom att producera båda mutanterna (X-menna) och muterar (Fantastic Four).

  • Använda förutsättningarna för Celestials , de vapenformade formerna för alla X- Mäns och fantastiska Fours förmågor är inte bara möjliga utan den skrämmande slutsatsen till ett experiment som har haft 40.000 år i Marvel Universum.

  • Endast med yttre manipulation kan X-männa tappa in i energier eller materia från parallella realiteter (Cyclops, Jean Gray, Colossus) manipulera elektromagnetiska fenomen (Storm, Iceman), knacka in i de mänskliga sinnens elektromagnetiska signaturer (professor X, Jean Gray, Psylocke) eller frigöra hittills oförlåtliga fysiska potentialer (Beast, Wolverine) för att bara nämna några. Detta är detsamma för de fantastiska fyra vars krafter också strider mot fysiken (den mänskliga facklan), manipulerar verkligheten (den osynliga kvinnan) eller testar gränsen för mänsklig fysiologi (Mr. Fantastic and the Thing).

  • På så sätt är Fantastic Four och X-männa mycket lika i hur deras förmågor manifesteras och hur de används. Men ingen förklaring med hjälp av modern vetenskap som vi vet skulle annars kunna producera en sådan fantastisk personlig vapenteknik i ett mänskligt paket.

Se även Stackartikel svar på: Finns det en bestämd gräns för mutanta förmågor, där de anses vara för orealistiskt?

    
svaret ges 21.09.2012 23:35
10

Det finns en mycket central punkt där X-männen är mer realistiska, nära vad du skrev:

So, X-Men could be plausible (depending of the mutation of course), since we are all born with some mutated DNA.

Korrigera.

But, exposure to cosmic rays can't change your DNA like that, and even if it doesn't kill you instantly, the mutated DNA couldn't last (I mean it would be erased from our body, wouldn't it?).

Inte exakt, men någon given mutation förekommer i en enda cell. En enda cell kan inte på ett troligt sätt ge dig supermakter, och så småningom dör det (vilket kan anses vara att "radera" mutationen). För att påverka hela din kropp, skulle en av dessa saker behöva hända:

  • En identisk mutation inträffar samtidigt i alla dina celler. Ridiculously unlikely (faktiskt mindre sannolikt än många saker som människor anser omöjliga).
  • Den drabbade cellen multiplicerar och ersätter dina andra celler. Detta händer hela tiden. Det kallas cancer.
  • Den drabbade cellen överför DNA-förändringen till andra celler. Bakterier kan göra detta, men inte de högspecialiserade mänskliga cellerna. Virus gör något liknande, och det finns verkliga försök att använda virus för att bota genetiska störningar (genterapi). Men då finns det ingenting att begränsa det till en individ. En supermakt som kan vidarebefordras till alla andra skulle vara bra i verkligheten, men dåligt för begreppet superhjälte.
  • Den drabbade cellen är ägget eller spermierna från vilka alla andra celler i din kropp ärver mutationen - dvs hur X-Men visas.
svaret ges 13.12.2012 16:34
2

Jag tycker att det här är en bra fråga. För det första eftersom det inte frågar om de är realistiska, men varför ser man en mer så än den andra. Jag tror att det är på grund av två huvudfaktorer, ursprung och symbolism.

FFs ursprung är ganska omöjligt att ens försöka rättfärdiga med vetenskapen. Även revamps införlivar inte riktigt en bra vetenskaplig förklaring till de befogenheter de ges. Mr. Fantastic och FF skulle vara mer trovärdiga om magi var vad de handlade om istället för vetenskap. Det finns inte ett exempel i natur eller myt om människor som får dessa förmågor. Så resonerar inte ursprunget med allmänheten.

FFs symbolik är vetenskapen kan förvåna. Problemet är att ingenting de verkar vara vetenskapligt. Deras befogenheter, fiender och lösningar på problem ligger alla i fantasins rike istället för vetenskap. Ändå använder de vetenskap eller supervetenskap som förklaring bakom alla sina äventyr.

X-männen har en ursprungsberättelse. Charles Xavier ville lära mutanter att få kontroll över sina krafter och att hjälpa mänskligheten. Men varje medlem har sitt eget ursprung, liksom några av dem är uppenbarligen nära möjliga (psykiska krafter, superstyrka) vissa är ganska löjliga (vara ett gasmoln, skjuter energi från dina ögon) men varje är motiverad av en till synes verklig vetenskaplig princip. Evolution. En kvasi eller till och med skrattsam vetenskaplig förklaring till en makt kan rationaliseras eftersom alla är baserade på mutation som stöds av evolutionen.

X-män symboliserar också individualitet och förtryck. Varje tecken har unika krafter, vilket innebär att du kan välja din favorit karaktär. Vilket kan vara basen av den populära "om du kunde ha en makt vad skulle det vara?" fråga. Även mutanterna trots att de är mäktiga är en förtryckt ras. Det resonerar med alla.

X-männen verkar mer realistiska eftersom du kan relatera till dem mer och vetenskapen bakom dem verkar mer trovärdig.

    
svaret ges 22.09.2012 00:00
2

Jag måste skilja med Thaddeus över begreppet mutation (som han kombinerar med evolutionen). Mutationer är förändringar i vårt DNA. Dessa förändringar sker på grund av två primära orsaker: skada (t ex strålning, virus, mutagena kemikalier) och utveckling. Således skulle jag säga att mutationer inte behöver svara på någonting. De kan vara enkla fel i DNA-replikering.

Dessutom är mutationer inte en långsiktig process. Det tar bara en liten förändring i vårt DNA för att påverka oss enormt. Lyckligtvis (eller tyvärr för oss), manifesterar de flesta av dessa förändringar inte fysiskt. Men vissa gör det. Här är en lista över genetiska störningar orsakad av mutationer. Och här är några mutationer som är värd för en supermakt . Det finns en tjej som växer naglar från hårsäckarna, människor med extra kroppsdelar (svansar, armar, tår, fingrar), människor med bäddfötter, människor som inte har hår på sina kroppar, människor med hår över deras kroppar ... Jag skulle kunna fortsätta.

Det är naturligtvis osannolikt att mutationer orsakar att vi kontrollerar vädret eller får telepatiska krafter.

Men ändå tillbaka till frågan. Jag måste säga att X-män är definitivt mer realistiska än Fantastic Four. Även om båda är resultatet av mutationer, var Fantastic Four från en enda händelse där de drabbades av så mycket strålning (det vill säga skada!) Det borde ha dödat dem men deras kroppar förändrades drastiskt över natten. X-männen är å andra sidan bara en samling slumpmässiga personer som helt enkelt delar någon form av mutation.

    
svaret ges 22.09.2012 08:22
0

Jag håller med dig om Fantastic Four att exponering för kosmiska strålar inte kan ändra ditt DNA till en superhuman DNA men att det har en motsatt effekt. Det finns bara ett hälsorisk från kosmiska strålar .

Men jag håller inte med om att X-Men är mer realistiska. Enligt min mening är de inte heller realistiska. Det finns så många X-Men-krafter som aldrig kan hända, till exempel Cyclops som nämns av @ Johno i en kommentar.

Så ingen av dem är några realistiska i jämförelse med andra, kosmiska strålar ger dig inte supermakt utan att vara född med supermakt som fungerar som magi verkar orealistiskt också.

    
svaret ges 21.09.2012 23:52