Jag har hört folk som kör spel där de inte räknar rustning som du bär i din bärvikt och människor som gör. Jag undrar vad RAW skulle säga - räknas det?
Det räknas
Från SRD :
Encumbrance by Weight: If you want to determine whether your character's gear is heavy enough to slow him down more than his armor already does, total the weight of all the character's items, including armor, weapons, and gear.
Ja, de räknar.
Jag tror att denna fråga och många av dina andra frågor kan besvaras av den allmänna regeln för RPG-system.
Om spelet inte säger finns ett undantag, finns inget undantag. Sättet som spelet fungerar är att lägga fram allmänna regler och ange uttryckliga undantag . Om undantaget inte anges, gäller den allmänna regeln.
Läs andra frågor om taggar pathfinder equipment Kärlek och kompatibilitet Skor Gear 12 Stjärntecken Grunderna