Upprepade gånger kasta ett flygplan upp och ner för att hjälpa till att förlora sin energi snabbare en livskraftig landningsteknik?

5

Säg en pilot "Bob" hans flygplans näsa upp och ner. Den snabbt växlande AOA bör generera mer drag än om flygplanet skulle flyga rakt vid en konstant tonhöjd där AOA inte borde vara betydligt stor, eller hur? Är det extra draget tillräckligt viktigt för att denna teknik ska användas i ett praktiskt landningsförfarande?

    
uppsättning IIIIIII 14.01.2018 16:50

6 svar

15

Nej, den typen av landningsteknik är för riskabel och farlig.

Du är mest sannolikt att bara utbyta kinetisk energi för potentiell energi, få höjd och slakta sedan in i marken med flygplanet som är uttömt av flyghastigheten.

Det är också överflödigt, med tanke på att ett korrekt hanterat tillvägagångssätt på glidbanan och flyghastigheten kommer att uppnå ganska mycket vad du tänkt göra med din föreslagna landningsteknik. Ett stabiliserat tillvägagångssätt och ingång i rundan kommer att resultera i att flygplanet är uttömt av energi och sätter sig på banan när kraften dras till tomgång, med liten flotta.

    
svaret ges 14.01.2018 17:30
4

Landning är ganska knepigt:

  • Det kan endast göras i vissa områden med en lämplig landningsbana;
  • kontaktpunkten med marken bör vara i början av landningsbanan;
  • vertikal hastighet bör hållas till ett minimum,
  • hastighetsvektorn måste anpassas till banan;
  • lägre horisontell hastighet är lämplig för att korrigera vindsvampar mm.

Således måste flygfartshastigheten vara låg, medan hastighetsvektorn måste förbli försiktigt pekad vid en viss punkt på jorden. Båda dessa krav är lika viktiga för en lyckad landning, och frivilligt varierande för att förbättra den andra är inte en bra idé. Vilket är vad du skulle göra om du skulle pumpa pinnen framåt & akterut.

För att minska flyghastigheten måste flygets drag ökas - detta kan göras signifikant genom att öka vinkeln på attack eller sideslip, där AoA-variationer också ändrar hastighetsvektorns riktning. ändra i stigningshastighet (en rotationshastighet) bidrar väldigt lite till att dra: rotationsaxeln är vingens mittlinje, så endast en extra hastighet runt den horisontella svansytan uppnås. Ingenting i jämförelse med vad som händer med vingen och fuselageytorna.

Upprepad stalling och återhämtning av flygplanet kan vara ett sätt att snabbt förlora energi. Fortfarande på bekostnad av den vertikala hastigheten som inte kommer att vara konstant.

Som @Ryan Mortensen påpekar i en kommentar, är ett mycket mer kontrollerat sätt att förlora flyghastigheten genom att glida: sidoslipningsvinkeln ökar dra medan du lämnar lyftvektorn ensam. Mycket lättare att slå den lämpliga platsen på landningsremsan.

    
svaret ges 14.01.2018 22:29
1

I R / C-modellflygplan börjar nybörjare ibland försök den här tekniken. Medan de är på finalen fortsätter de att arbeta hissen upp och ner upp och ner, eftersom de inte kan dömma en bra glidning i det läget av deras lärande.

Så när de gör det på närmande, händer det också efter att du har tryckt ner. Du har en ojämn åktur som går ner till landningsremsan du kommer att ha en ojämn landning och oftare än inte en trasig prop och ett näshjul.

Varför händer det? Eftersom den mycket grundläggande förutsättningen är felaktig. Slutlig tillvägagångssätt är en mycket stabil glidning. Om du försöker göra något fint där kan du inte förvänta dig en bra landning.

När du kommer in så kommer du också att ha en naturlig tendens att överkorrigera tonhöjden på den första bumpen och det blir då en fångst 22

    
svaret ges 15.01.2018 09:22
0

Nej. Detta skulle vara det motsatta av ett stabiliserat tillvägagångssätt, men det skulle vara möjligt att skapa en accelererad stall.

Som det har nämnts skulle det vara ett hinder mot flygplanet och människorna ombord på detta flygplan.

Att försöka med detta är ett säkert tecken på ett dåligt tillvägagångssätt, och skulle bättre ersättas med en omgång och ett bättre kontrollerat andra försök.

    
svaret ges 15.01.2018 10:33
0

Problemet som du möter här är att pitching påverkar din nedstigningsgrad ganska starkt, vilket är exakt vad du inte vill ha när du försöker landa. Att hålla på din glideslope är redan knepigt ibland; Att försöka följa glidskytten medan man medvetet vrålar upp och ner skulle vara väldigt svårt - och när du börjar komma nära marken, är det uppenbarligen att stigningsriskerna stöter på marken tidigare än planerat och i en smalare vinkel som riskerar att slå på markerad med något annat än ditt landningsredskap (beroende på flygplanets konfiguration och hur kraftigt du pitchar ner).

Förutom att landningen ger dig nära stallhastighet, och snabba förändringar i din AoA riskerar därför att stanna i flygplanet, och med tanke på att du kommer ganska nära marken under landning, kanske du inte har höjden att spara när man återhämtar sig från den stallet, vilket skulle resultera i en hård landning eller krasch någonstans bort från landningsbanan.

Principen är dock sund. Repetitiv användning av manövrar som ökar dra för att minska flygplanets fart är tanken bakom "fiskning", som i grunden är den horisontella motsvarigheten till vad du beskriver. I grund och botten innebär en fiskstångsmanövring att man skjuter roderet över till ena sidan eller annat medan man håller vingsnivån, vilket resulterar i en glidning. Vanligtvis skulle du trycka den till ena sidan för ett ögonblick, låt det komma tillbaka och göra detsamma på andra sidan, vilket resulterar i en rörelse som inte skiljer sig från en simning av fisk, därav namnet. Detta minskar din hastighet, men har väldigt lite inverkan på din totala nedstigningsgrad (bortsett från effekterna av din reducerade hastighet), vilket gör det lättare att uppnå säkerheten.

Samma sak skulle jag förmodligen inte rekommendera fisketillverkning som en avsiktlig avsikt om du inte absolut måste landa första försök, av vilken anledning som helst. Om du känner att du kommer in för fort och du inte är säker på att du kan sakta ner tiden, är du förmodligen bättre att gå och ha ett försök att få det rätt.

    
svaret ges 15.01.2018 12:01
0

Du kan göra sidoslipning om du vill förlora energi vilket är mycket lättare att göra och förmodligen mer effektivt. Även stridspiloter kan banka hårt om de vill förlora överdriven hastighet vid basvändning.

    
svaret ges 17.01.2018 20:50