Är massövervakning en sak i Star Trek?

55

När jag tänkte på konsekvenserna av massövervakning kom en fråga i mitt sinne:

There are many dystopias where mass surveillance is one cause for the dark future. But can there be scenarios where mankind evolved to a peaceful high-tech species like in Star Trek although there is mass surveillance, and is mass surveillance existent in the Star Trek universe?

Situationen i Star Trek är ett inspirerande scenario för hur samhället kan bli. Och massövervakning är ett aktuellt ämne i vår värld som kan bestämma vilken väg vi ska gå.

Jag skulle vilja veta:

  • Är massövervakning nämnd eller hittad i Star Trek-filmer eller -serier? (Om ja: var?)

  • Är detta ämne och effekten på hur mänskligheten utvecklats på något sätt? (om ja: hur?)

  • uppsättning muri 23.02.2017 12:46

    10 svar

    54

    Det är inte exakt ett exempel på "massövervakning", men anser att i varje enskilt ögonblick av livet för varje person ombord på något rymdskepp eller rymdstation spelas in och lagras i evighet. Ingen verkar förvånad över det här eller föremål för det.

    Så har de antingen vederbörligen varnat och det har varit en sak länge, eller det är mer eller mindre staten som livet har blivit.

    Det verkar vara en kultur som bara minimerar intrång på andras integritet. Således när kapten Picard t ex blinkar av fartyget och in i ett transportfartyg av Q. Du skulle tro att kaptenen som blinkade av skeppet skulle stänga av larm, men det gör det inte. Det kräver att någon faktiskt frågar platsen för kaptenen.

    Jag antar att det är typ av det bästa av möjligheter - fullständigt skydd genom fullständig övervakning men tempererad av en kultur som respekterar integriteten nog att inte missbruka det.

    Tänk på att när någon verkar kunna be om någon plats, skulle jag misstänka att försök att komma åt mer intima detaljer skulle sannolikt kräva en högre auktoritet från frågaren. Vi ser att Star Trek har alfanumeriska koder för åtkomst till vissa delsystem, vilket skulle föreslå en liknande säkerhetsnivå för människors integritet.

    Som sagt kan det hävdas att kulturen har avancerat till den punkt där människor nästan aldrig gör någonting som de skäms över. Titta på TNG-avsnittet där Wesley och hans grupp vid akademin försöker täcka upp en av sina kollegas död. Utredarna verkar delvis otroliga eftersom människor bara gör det inte längre.

    Redigera: Tänk på detta lite mer, jag vill påpeka att våra kulturer vanligtvis är rädda för dem med makt, antingen av rädsla för att de missbrukar den kraften, eller helt enkelt för att missbruka den. Det verkar finnas mycket lite av det i Star Trek universum ... vanligtvis. Kom ihåg att vi ser federationen ur federationsperspektivet, vilket normalt innebär att de kommer att se sig själva i bästa möjliga ljus. Vi får glimt ibland av hur många människor som bestämt är mindre än nöjda med sin behandling från federationen. Jag minns inte en förekomst av någon som invänder mot övervakningen.

        
    svaret ges 23.02.2017 12:58
    10

    Ja, system för vad vi skulle överväga "massövervakning" finns fortfarande i Star Trek-universum:

    • Inom federationen, i synnerhet StarFleet, kan spåras via kommunikations märken , även om denna form av övervakning är generellt godartad och något frivillig
    • Med Romulan-riket är det allmänt känt att Tal Shiar - Romulans hemliga tjänst - noggrant övervakar dess befolkning och kommer snabbt ned på allt som det anser vara oförenligt eller förräderi.
    • Innan Dominion-annekteringen genomförde Cardassia den intensiva granskningen av sin egen befolkning, ofta med domänen, Obsidian Order brutala konsekvenser

    I en mindre skala skulle ett exempel vara rymdstationen Deep Space Nine . Odo, säkerhetschefen där, hade kameror belägna i hela stationen och noterade vid flera tillfällen att det bara fanns några områden som han inte kunde övervaka.

        
    svaret ges 23.02.2017 16:11
    8

    I TOS-avsnittet "Court Martial" försöker Captain Kirk, inklusive en uppspelning av visuella och ljudinspelningar i dataloggen:

    [Bridge]

    (On the courtroom viewscreen) UHURA: Meteorology reports ion storm upcoming, Captain. KIRK: We'll need somebody in the pod for readings. SPOCK: Mister Finney is top of duty roster, Captain. KIRK: Post him. SPOCK: Attention, Commander Finney, report to pod for reading on ion plates. FINNEY [OC]: Message Received. SPOCK: Officer posted, Captain. (The ship suddenly judders) KIRK: Stand by on alert status, Mister Spock. SPOCK: Acknowledged. HANSON: Approaching ion storm, sir. KIRK: Warp factor one, Mister Hanson. HANSON: Warp one, sir. (There's another sharp jerk, and Kirk presses a button on his chair panel.)

    [Courtroom]

    SHAW: Reverse. Stop. Go forward with magnification on the panel. Freeze that. Captain Kirk is now signalling a Yellow Alert. Go forward, normal view.

    [Bridge]

    (On courtroom viewscreen.) UHURA: Call from the pod, sir. KIRK: Tie in. FINNEY [OC]: Finney here, Captain. Ion readings in progress. KIRK: Make it fast, Ben. I may have to go to Red Alert. FINNEY [OC]: Affirmative. KIRK: Hold our course, Mister Hanson. HANSON: Aye, aye, sir. Natural vibrations, force two, Captain. Force three. KIRK: Engineering, then ion pod. UHURA: Aye, aye, sir. CREWMAN [OC]: Engineering. KIRK: One third more thrust. CREWMAN [OC]: Working. FINNEY [OC]: Ion pod. KIRK: Stand by to get out of there, Ben. FINNEY [OC]: Aye, aye, sir. HANSON: Force five, sir. KIRK: Steady as she goes, Mister Hanson. (And the close up on the Captain's panel shows...)

    [Courtroom]

    SHAW: Freeze that! If the court will notice, the log plainly shows the defendant's finger pressing the jettison button. The condition signal reads Yellow Alert. Not red alert, but simply Yellow Alert. When the pod containing Lieutenant Commander Finney was jettisoned, the emergency did not as yet exist. KIRK: But that's not the way it happened.

    Således ser vi att datorns loggar hela tiden, eller under vissa förhållanden, innehåller ljud och bilder av händelser som händer över hela skeppet, eller åtminstone på bron (och andra viktiga utrymmen?). Observera att de som spelar i datorns logg kan få den att visa bilder från minst två olika vinklar på bron och på olika förstoringsnivåer.

    I Spocks domkamp i "The Menagerie, Part 1":

    MENDEZ: Why? What does it accomplish to go there or to take Captain Pike there? I want to know why.

    SPOCK: Are your comments a part of the record, sir?

    MENDEZ: Yes, it's on the record.

    SPOCK: Thank you. Request monitor screen be engaged.

    MENDEZ: For what purpose?

    SPOCK: To comply with the request you just made, sir, that I explain the importance of going to Talos Four.

    KIRK: By asking why, you've opened the door to any evidence he may wish to present. Apparently what he had in mind.

    MENDEZ: Present your evidence. Screen on.

    SPOCK: This is thirteen years ago. The Enterprise and its commander, Captain Christopher Pike.

    SPOCK [on screen]: Definitely something out there, Captain, headed this way.

    KIRK: Screen off. Chris, was that really you on the screen? (flash) That's impossible. Mister Spock, no vessel makes record tapes in that detail, that perfect. What were we watching?

    SPOCK: I cannot tell you at this time, sir.

    MENDEZ: Captain Pike, were any record tapes of this nature made during your voyage? (flash, flash) The court is not obliged to view evidence without knowing its source.

    SPOCK: Unless the court asks a prisoner why, Commodore. You did ask that question.

    Om inte "Court Martial" och "The Menagerie Part 1" händer i alternativa universum där Starfleet Starship Record-band och / eller dataloggar har stora skillnader i deras detaljnivå, måste det finnas en skillnad som Kirk kunde upptäcka inom några sekunder mellan dator logginspelningar och bilderna från Talos IV i "The Menagerie Part 1".

    I "Court Martial" kommer bilderna från ett överläge och byter inte vinklar förrän en omvänd vinkel och förstoring begärs. I "The Menagerie Part 1" spelar bilderna från Talos IV som en tv-episod (som den som de filmades för och redigerades i i verkligheten).

    Jag tror att bilderna i "The Menagerie Part 1" är filmade med kamerorna på ungefär ögonivå och skuren fram och tillbaka mellan kameravinklar för att visa den som talar just nu. Jag tror att de också börjar med ett spårskott som visar utsidan av Enterprise som zoar in på bron och visar broens inre.

    Senare på bilderna från Talos IV visar en privat diskussion mellan Pike och Dr. Boyce i Pike's cabin. Om ingen hade ifrågasatt bildens ursprung fram till det ögonblicket skulle det ange att händelser i privata rymdskepp inte registrerades. men eftersom det redan visat sig att de visade bilderna inte fanns från officiell inspelning finns det inga belägg för huruvida officiella inspelningar visar händelser i besättningshytter.

    Federation Starfleet är inte den enda organisationen som gör inspelningar. I "Errand of Mercy" går Kirk och Spock på Klingons Commander Kor på planeten. Organia:

    [Kor's office]

    KIRK: Just stay where you are, Commander.

    KOR: You have done well to get this far through my guards.

    SPOCK: (taking his weapon) I believe you'll find that several of them are no longer in perfect operating condition.

    KOR: So, you are here. You will be interested in knowing that a Federation fleet is on its way here at the moment. Our fleet is preparing to meet them.

    KIRK: Checkmate, Commander.

         

    KOR: Ska vi vänta och se resultaten innan du dödar mig?

         

    KIRK: Jag tänker inte döda dig om jag inte måste.

         

    KOR: Sentimentalitet, barmhärtighet. Fredens känslor. Din svaghet, kapten Kirk. Klingon Empire ska vinna. Tänk på det, när vi sitter här, i rymden ovanför oss kommer galaxens öde att bestämmas för de kommande tio tusen åren. Kan jag erbjuda dig en drink? Vi kan skåla Klingons flottas seger. >

         

    SPOCK: Du kan vara för tidig. Det finns många möjligheter. >

         

    KOR: Idag besegrar vi. Om någon dag besegras, väl, krig har sina förmögenheter bra och dåliga. Vet du varför vi är så starka? Eftersom vi är en enhet. Var och en av oss är en del av det större hela, alltid under övervakning. Även en befälhavare som jag själv, alltid under övervakning, kapten. Om du kommer att notera.

         

    KIRK: Skal, Spock! Tillbaka!

         

    (Klingonerna brister det, så plötsligt slår alla sina vapen. Alla.)

    Skillnaden är att åtminstone en del av Klingon-inspelningarna ses i realtid eftersom de görs istället för att bara vara tillgängliga för senare studier.

    John M. Fords roman Den slutliga reflektionen berättade för Klingon Space Navy Officer Krenn och visade att sjösäkerhet alltid såg ombord på ett Klingon-skepp och att Klingons sjöofficer och besättning fruktade och hatade den rivaliserande Imperial Intelligence-tjänsten ännu mer än de gjorde marinens säkerhetstjänst.

        
    svaret ges 24.02.2017 00:37
    7

    1. Är massövervakning nämnd eller hittad i Star Trek-filmer eller -serier? (Om ja: var?)

    Det finns en hel episod i originalserien som kretsar kring besättningen som övervakas. Bildskärmens loggar ändrades för att få det att se ut som om Kirk kollapsade under en jonstorm som ledde till att besättningsmedlemmen dödades. "Court Martial", säsong 1, avsnitt 20.

        
    svaret ges 23.02.2017 16:32
    5

    I allmänhet är massövervakningen normal och omfattande i kelvin-tidslinjen. In i mörkret ser vi kirk som leker med video av bombningsplatsen under mötet där den adulära gädden till slut dödas.

        
    svaret ges 24.02.2017 11:34
    4

    Avsnitt 31 är det enda reella kanonexemplet på massövervakning inom federationen. De är porträtterade som en skuggig organisation som ansvarar för att ge intelligens på planeter och stationer utanför federationens jurisdiktion, men lite information ges i tv-serierna eller i andra filmer än att de liknar NSA eller GCHQ. The "partial canon" -böckerna går in i mycket mer detalj, som visar på förmånliga handlingar inom Typhon-pakten och Romulans hemvärld (Trip Tucker, efter att han föll sin död ombord på NX-01 och Julian Bashir / Sarina Douglas några år efter händelserna i DS9 ) där avsnitt 31 är visat att de aktivt försöker att ta Bashir till att ansluta sig till dem.

    Det kan också hävdas att tidiga överlämnanden av avsnitt 31 är närvarande under händelserna i Enterprise, även om detta är helt spekulativt.

    Kort sagt, ja. Det finns övervakning, och det är en intern organisation som utför den.

        
    svaret ges 24.02.2017 16:07
    2

    Klingon-riket från 2300-talet har massövervakning.

    I TOS-avsnittet "Errand of Mercy" Kor berättar Kirk att även ledare är övervakade .

    beskrivning från Memory Alpha:

    Darkness falls, and Kirk and Spock begin their assault, resolving to stun and not kill, as "we're after the top dog." They disable the Kor's lieutenant and gain entry to Kor's office. Kirk doesn't plan to kill Kor; Kor wants to discuss the prospects for war, on the surface and in space. For example, even Kor's office is under surveillance.

        
    svaret ges 25.02.2017 15:36
    1

    Svar: Visst inte överallt

    Det finns ett helt TNG-avsnitt om att fastställa vad som hände på en orbiting station som leder till oavsiktlig död / mord / självmord av en karaktär. De återskapar simuleringar av flera olika versioner av händelserna baserat på (motstridiga) vittnesbörd av de olika individerna som berörs.

    Det var uppenbart att det inte fanns någon övervakning alls, annars hade episoden varit 5 minuter.

    Citerad episod: Säsong 3 Episod 14: "En fråga om perspektiv"

        
    svaret ges 26.02.2017 10:13
    0

    Ja.

    Du letar efter Avsnitt 31 , som först uppträdde under DS9: s senare årstider. Avsnitt 31 är federation mot den Cardassian Obsidian Order eller Romulan Tal Shiar.

    Det finns andra exempel i varje serie, men avsnitt 31 är det enda fullständigt utrustade inställningselementet jag är medveten om och verkar ha skrivits specifikt för att utforska dessa teman.

        
    svaret ges 14.04.2017 22:03
    -1

    Du vet, det finns en meta-fråga här.

    Som alla andra svar visar: ja. Men inte bara det, det är inte riktigt riktat till ett problem, eftersom grunden för hela universum är det, eftersom tekniken utvecklas och människor mognar som en art, blir livet bättre. Så mycket bättre att missbruk av makt inte är en möjlighet? Jag finner det otroligt. Hela visionen har blivit daterad.

    Övervakning, replikatormissbruk, bioterrorism, frånvaron av internet - det här är mer än bara plotthål. De är fantasifulla misslyckanden hos de personer som ansvarar för kanonen.

    Fiktion är ändlig; Rick Berman är bara mänsklig. Vad kallar gemenskapen dessa problem? "Universe holes"?

        
    svaret ges 24.02.2017 15:19