When fungerar stavningen Break

5

Det här hänvisar till stavningen Break som verkar vara en mycket kraftfull stavning som den är den sätt att undergräva pansarbonus genom att halvera det och sedan eliminera det. Stavningsbeskrivningen:

You can attempt to break or at least damage any one Medium or smaller object within range. If the target fails its Fortitude saving throw, it gains the broken condition. If cast on a broken item, that item is destroyed on a failed save.

Vad som inte är klart är vad som räknas som ett medelstort objekt. Detta begrepp nämns i hela Pathfinder-innehållet, men jag kan inte hitta någonstans som definierar det. Vid vilken tidpunkt räknar en boulder, kittel, bok eller något slags objekt som medelstora eller större?

Kan också en medelstor del av ett stort objekt riktas in, till exempel: en bågskiva som är större än Medium, men Keystone var medelstor kan Keystone riktas in. Eller måste det anses vara en del av en helhet. Kan en dörr som en del av en byggnad betraktas som ett separat objekt? Finns det någon annan dom än GM-diskretion?

Detta sträcker sig till objekt på en NPC, såsom att rikta in på väskan eller på väskan och allt innehåll.

Det slutgiltiga området med tvetydighet, när får ett objekt en fördjupningsbesparing. Håller den icke-magiska rustningen som bärs av en varelse en räddning med hjälp av varelsens räddningsbesparing? Kan rustningen till och med riktas mot alla.

    
uppsättning TREB 20.07.2016 17:25

3 svar

8

Stavningen break är komplicerat

Medan det är möjligt att stava break som ska användas kreativt, att det är en första nivåspell som har ett kort intervall och som tillåter ett fördjupningsbesparande kasta verkligen begränsar dess användbarhet. Dessutom, att det tar två misslyckade sparade kasta för att förstöra någonting med stavningen gör att jag uppskattar stavningen på andra nivå splitter .

  • Bestämning av ett objekts storlek: Objekt använder ungefär samma storlekskategorier som varelser, vilket gör ett Medium objekt som motsvarar en Medium varelse. Den här sidan av Space, Reach, & Hotade områdesmallar under Creature sizes ska hjälpa en GM att avgöra om ett objekt faller inom stavningen break s gränser.
  • Syfte en stavning i ett objekt: Medan vissa större objekt som väggar kan hanteras i 10-ft. × 10-ft. sektioner är det vanligtvis inte en sak att rikta sig till delar av saker (t ex spelar inte ett svärds blad, korsskydd, grepp och pommel olika objekt men anser istället ett svärd en enda objekt). När stavningen break säger att den är inriktad på ett Medium eller mindre objekt, betyder det inte en Medium eller mindre del för ett större objekt; stavningen måste påverka hela objektet (eller en diskret, uppkallad sektionsekvivalent för hela objektet) eller stavningen misslyckas. Det vill säga Syfte en stavning säger "Några stavar har ett mål eller mål. Du kastar dessa stavar på varelser eller föremål, som definieras av stavningen själv. " En caster kan inte välja att påverka mindre eller mer om inte stavningen säger att caster kan.
  • Syfte en stavning vid en dörr: Absolut dörrar är enskilda objekt.
  • Att ställa in en stavning i en behållare: Att ställa in stavningen break på en hel behållare kan bryta behållaren, förlora innehållet, men inte göra innehållet broken (det vill säga stavningen inte, men till exempel en lång droppe från en förstörd behållare kan fortfarande). En caster stavning brukar inte påverka saker inuti en behållare, eftersom dessa saker har total täckning (och totalt dölja) från behållaren. Detta blir komplicerat snabbt men ("jag kan se pilarna i quiveren!"), Så GM måste kanske gå in förr snarare än senare om en caster insisterar på att driva sådana regler till sina gränser.
  • Gör att spara kasta för objekt: Skada objekt Saving Throws förklarar att obevakade nonmagical objekt inte ens gör sparande kasta; de misslyckas bara. Magiska obevakade objekt gör sparande kastar: "Ett magiskt objekt är Fortitude, Reflex, och kommer att spara bonusar är lika med 2 + hälften av sin caster nivå." Närvaroobjekt är mycket bättre: "Ett föremål som ägnas åt en karaktär (grips, berörs eller bärs) gör att du sparar kasta som tecknet (det vill säga med hjälp av karaktärens sparande bonus)."
svaret ges 20.07.2016 18:55
6

Storlek

Jag kommer inte ihåg var reglerna för att tilldela storlekskategori till ett objekt uttryckligen anges, men det är generellt detsamma som för varelser. Du kan använda några riktlinjer från animerat objekt monsterinmatning (det har exempel på objekt av varje storlekskategori) och från Utrustning av PHB.

Weapon Size: Every weapon has a size category. This designation indicates the size of the creature for which the weapon was designed.

A weapon's size category isn't the same as its size as an object. Instead, a weapon's size category is keyed to the size of the intended wielder. In general, a light weapon is an object two size categories smaller than the wielder, a one-handed weapon is an object one size category smaller than the wielder, and a two-handed weapon is an object of the same size category as the wielder.

Skadlig del av ett objekt

Du kan definitivt skada en dörr eftersom det nämns i tabellen: Objekthårdhet och träffpunkter i Breaking och Entering Om det är medelstort eller mindre kan du använda Break Spell, i annat fall kan du använda andra magiska eller vardagliga medel.

Samma avsnitt har följande mening:

Very large objects have separate hit point totals for different sections.

Att dela upp stora objekt i sektioner är i stor utsträckning upp till DM, men jag föreslår att man behandlar ett lättskiljbart objekt som en nyckelsten som ett separat objekt. Vanligtvis behandlas en 10 fot sektion av en vägg separat.

Objektets sparar kasta

Jag ska bara citera källan :

Saving Throws: Nonmagical, unattended items never make saving throws. They are considered to have failed their saving throws, so they are always fully affected by spells and other attacks that allow saving throws to resist or negate. An item attended by a character (being grasped, touched, or worn) makes saving throws as the character (that is, using the character's saving throw bonus).

Magic items always get saving throws. A magic item's Fortitude, Reflex, and Will save bonuses are equal to 2 + half its caster level. An attended magic item either makes saving throws as its owner or uses its own saving throw bonus, whichever is better.

UPD:

Jag har glömt att svara på ryggsäck. Beskrivningen av stavningen säger att den kan påverka ett objekt. Således om du riktar dig mot en ryggsäck, påverkas bara ryggsäcken. Inte dess innehåll. Även om ryggsäckens brytning kan påverka innehållet i sin tur (det kan falla ut och bryta om det är ömtåligt, till exempel).

Och medan det är vanligt att behandla en väggavdelning som ett separat objekt (har egen HP), är det inte ett separat objekt faktiskt. Så jag skulle säga att du inte kan rikta den med Break Stave av två anledningar: det är inte ett separat objekt och 10x10 ft objekt är större än medium. Även om DM är fri att behandla det annorlunda.

    
svaret ges 20.07.2016 18:24
-2

Medelstorlek eller mindre objekt använder samma skala som varelser: ett kub om 5 fot eller mindre och står upp till 8 fot höjd är medium. Små föremål är ungefär samma basarea, men är mer en kub med 5 fot i dimensioner.

Om problemet om en del av strukturen kan riktas kan jag inte säga säkert. Jag misstänker att så fort det är en del av strukturen som sticker ut, kan den riktas in, men jag kommer inte ihåg något sagt i reglerna. Så det skulle komma till GM fiat här.

Nästa punkt om frågan handlar om föremål (väska) eller begreppsgrupp (väska med föremål). Jag skulle inte tillåta konceptuella grupper, eftersom regeltexten säger "skada något ett [...] objekt"

Om säkerheten är säker, har jag ingen aning om, men får inte varor en modifieringsmodifierare baserad på material och smink? Jag kan inte se upp det här just nu för tidsemissioner, men jag föreslår forskning i den riktningen.

    
svaret ges 20.07.2016 17:37

Läs andra frågor om taggar