Vad exakt är klackar?

4

I en fråga frågade jag gauntlets skulle anses vara en rustning / sköld Typ av utrustning istället för att vara ett vapen (i kommentarerna till detta svar ), trots att de har listats i < a href="http://www.d20pfsrd.com/equipment/weapons/"> vapen sidan. Detta berodde på att de ingick i 2/3 av alla rustningar.

Om handtag är i själva verket rustning, betyder det att spiked gauntlets faktiskt rustning med rustningspinnar ?

Min anledning till att fråga är kan båda delarna kunna förbättras på egen hand, som armor och pansarpiggar kan vara? Så kan käftarna förtrollas för att ge en ... pansar (?) Bonus och deras spikar förtrollade för att öka sin offensiva attack?

Vilket skulle innebära att när du förtrollar bara galaxer ska de ge en AC-bonus i stället för en attackbonus?

    
uppsättning Fering 08.05.2018 05:41

3 svar

11

Nej, det betyder det inte alls.

Gauntlets är vapen. De är listade i vapenbordet och beskrivs i vapenkapitlet. De beskrivs uttryckligen som "vapenfunktioner". Du använder dem för att attackera och hantera skador. De är vapen i bokstavligen alla sätt som helst kan vara ett vapen, och det finns absolut ingen indikation någonstans att de borde vara något annat.

För det ämnet blir inte rustning något automatiskt inte ett vapen; trots allt är sköldar helt klart båda. Du kan förbättra en sköld som ett vapen eller som rustning, eller båda, och dessa förbättringar är helt separata . Så även om vi köper dessa klackar är också pansarartiklar, det skulle inte hindra dem från att vara vapen eller få vapenförbättringar.

Men vi borde inte köpa det, för det är helt klart osannat. Gauntlets kommer gratis med de flesta rustningar, men rustningsposten är hela kostymen . Du kan inte bära bara ett par klackar och förvänta dig någon AC-bonus. Du kunde inte förbättra de här käftarna och förvänta dig att för att få någon AC-bonus heller. I bästa fall kan du göra armhuggor som armor , men då skapar du dem som ett underbart föremål, inte som riktig rustning.

Pathfinder har många konstiga, kontraintuitiva eller dolda regler, men det har inte saker som konsekvent kallas en sak i ett halvt dussin platser, men är i hemlighet inte det där men faktiskt en annorlunda sak helt, trots att aldrig bli kallad den saken. Det skulle vara galenskap över och till och med även den svåraste RAW-lagen.

    
svaret ges 08.05.2018 05:47
2

Q1: Är spikade klackar bara pansar med pansarspikar?

Nej. Beskrivningen av rustningspinnar citerar gripande som orsaken till extra skada, inte stansning. Så rustningspinnarna är anordnade runt rustningen på ett sådant sätt att de inte hindrar skyddsfunktionen eller skadar bäraren men kan bäras på en gripande motståndare. Spiked gauntlets är listor som ett enda objekt.

Q2: Kan båda delarna förbättras på egen hand?

Båda delarna är vad? Spiked gauntlets är ett objekt. Du kan förtrolla dem båda sätten, eller båda, även om det endast uttryckligen nämns för en sköld. "En sköld kan byggas som också fungerade som ett magiskt vapen, men kostnaden för förbättringsbonusen på attackvalsar skulle behöva läggas till i sköldens kostnad och dess förbättringsbonus till AC."

Q3: Gauntlets förtrollad med pansarbonus och spikar förtrollad med attackbonus?

Om de var separata saker ja, men det är de inte. Om du extrapolerar informationen om sköldar kan förtrollas på båda sätten för att inkludera alla föremål som kan uppfylla både skyddande och offensiva kategorier, då också ja men som ett enda föremål som bär alla förtrollningar.

Q4: Gauntlets bör bara ge en AC-bonus i stället för en attackbonus?

Nej, det betyder att du får välja hur du vill förtrolla dem, som rustning eller som ett vapen, eller båda. Allt kan vara ett vapen, det är därför det finns Catch Off Guard, och kasta någonting feats. Oavsett om ett kost, skopa, barstol, sked, kanna, handske eller sköld någonting kan användas som ett vapen. Det kan inte vara den ursprungliga avsikten, men det spelar ingen roll i den tjocka striden ... eller en särskilt ond sällskaps frukost. Gauntlets är rustning (som anges av Yogozuno , förlåt KRyan men vi < strong> borde köpa det, eftersom det är deras ursprungliga avsedda syfte, de har utökat sin roll sedan dess jag erkänner), de skyddar handen och handleden. Sköldar och klackar är armeringsdelar som har använts som vapen så mycket att de har tjänat sin egen inträde i vapenbord. De är listade i 8 av de 21 " Armor Piece Descriptions - Arms " . Enligt PathFinder garanterar RAW gauntlets inte en individuell AC-bonus för att bli buren. För armhålan i kedjan uppåt (i vikt), där armpannan räknas för +1 av hela kostymen, om du inte bär klackarna bör du inte få +1 AC som armpannan skulle ge som du bär inte allt som krävs. I enlighet med följande beskrivning för kedjemuffar av lösmonterad kedja monterad på axeln, eller separata längder av kedjan fästade på pälsar och couters, och slutar i ett par klackar på händerna ", om du inte hade käften på dig har du inte armarmen ALL på. PathFinder gör det möjligt att förtrolla både armé och vapen sorter på samma sak som andra redan har sagt här.
RAW gör det möjligt att bära armpansar ensam. För kedjan får du + 1AC, + 2Max Dex, -3ArmorCheckPenalty och 30% Stavfel. Mästerskap och magi kan sedan tillämpas som normal . Så du kan bära ett par käftar (eller bara en) men de anses vara för obetydliga en del av den övergripande rustningen för att ge en +1 AC-bonus, men du kan fortfarande slå med dem för mer skada som din nakna näve. De används bara inte för det ursprungliga ändamålet.

    
svaret ges 08.05.2018 10:13
0

Det verkar för mig att du missförstår vad som skrivits. Svaret du länkade till säger inte att klackarna är rustning. Det säger faktiskt bara

For HP my estimate would be 10, based on the 10 HP that a light steel shield or a pair of manacles has

Så använde svararen en skärm och en utrustning för att uppskatta HP.

En av kommentarerna (minen) säger att de är försedda med rustning. Det är fortfarande inte samma sak som att de är rustning.

    
svaret ges 08.05.2018 23:27