Do DCs för monster egenskaper förändras på grund av en Wild Shaped Druid / Barbarian Rage?

3

Medan rasar som en barbarisk:

You have advantage on Strength checks and Strength saving throws.

Vissa djur har förmågan att slå målet utsatt eller få det att bli gripas som en del av en annan attack (som normalt skulle innebära omprövade kontroller). Till exempel:

  • Den Dire Wolf s bite-åtgärden, på en hit, tvingar en DC 13-styrka spara för att undvika att bli knockad benägen.
  • Giant Octopus "Tentacles-åtgärden gör att drabbningen skapar blir gripen (och upprätthålls medan den grips), med en escape DC av
  • Giant Toad s Bite-åtgärd leder också till att målet blir grappled (och fasthållen medan grappled), med en escape DC av 13.

Om mitt multiclassade tecken (barbarisk 1 / druid 2) rasade under Wild Shaped till en varelse med en sådan förmåga, ökar DC-omvandlingen, ändras den till spelaren som krävs för att rulla för likströmen (med fördel), eller skulle den förbli den ursprungliga likströmen?

    
uppsättning James 17.07.2018 19:17

1 svar

7

Med RAW, Nej. DC ändras inte.

tl; dr Rage har ingen möjlighet att ändra DC av en check eller har statens block av djur möjlighet att ändra DC av förmågorna.

En druidtransformering med vild form i djuret och får statens block och förmågor formuläret (förutom legendariska och lairhandlingar).

Den rasande karaktären gör inte att spara kast eller kontroller.

Rage ger karaktärsfördelen när de rullar kontroller eller sparar kast, men i fallen med dessa förmågor, målet är att göra kontrollen. Rage gäller helt enkelt inte.

Djurets speciella greppförmåga är inte samma mekanik som gripningsaktionen.

Rage gäller för motsatta kontroller som följer av en karaktär som ersätter en av deras attacker från Attack-åtgärden med en gripande försök. Förmågan hos jätte padda eller bläckfisk är dock inte gripan. Till exempel resulterar jätte bläckfisk Tentacles -åtgärden i en träff gripande tillstånd som också medför att målet stötas.

Mekanikerna för att bryta den här speciella gripen är annorlunda än karaktärens vanliga griphantering, och skrivs som en statisk DC-kontroll för att bryta. Eftersom det inte är en motsatt kontroll gäller inte den gigantiska bläckfiskens raseri här.

    
svaret ges 17.07.2018 19:31

Läs andra frågor om taggar