Can du kastar en omedelbar handling stavning medan du kastar en enda runda stavning.

13

Detta kom upp på / r / pathfinder_rpg subreddit, och det fick mig att undra, är det möjligt att kasta en omedelbar handlingstavling medan du kastar en enda runda?

Tanken var att någon kunde börja casta Summon Monster på sin tur, få attackeras och kastar Nödstyrkorna som en omedelbar åtgärd för att blockera attacken och fortsätt casting Summon Monster.

För mig verkar detta fel, eftersom du skulle behöva bryta ditt fokus på att casta Summon Monster-spell för att fokusera på gjutning av Emergency Force Sphere, och till min vetskap om du villigt släppa koncentrationen på en stavning som kastas, är det samma som att misslyckas med en koncentrationskontroll och stavningen går förlorad.

Den aktuella personen tycktes vara övertygad eftersom spellens beskrivning inte angav att du inte kunde använda den på så sätt, det måste vara genomförbart. (Även om Pathfinder är klart en Rules-Can, inte ett Rules-Can't-spel).

Jag ville nå ut till er och se om du har någon information på ett eller annat sätt.

    
uppsättning misterducky 15.04.2016 05:15

2 svar

29

Arbeta från reglerna som anges här verkar det som om ingen

Jag kommer att springa igenom mitt tänkande på detta.

Som anges i Casting Time:

  • En stavning som tar 1 runda att kasta är en fullrundad åtgärd. Det träder i kraft strax före början av din tur i rundan efter att du började ställa stavningen. Därefter handlar du normalt efter att stavningen är avslutad.
  • När du börjar en stava som tar 1 runda eller längre för att kasta, måste du fortsätta koncentrationen från den aktuella roten till ... nästa runda (åtminstone ). Om du förlorar koncentrationen innan gjutningen är klar förlorar du stavningen.

Och från koncentrationsunderrubriken under Varaktighet:

  • Du kan inte ställa en stavning medan du koncentrerar dig på en annan . Några stavar varar en kort stund efter att du slutat koncentrera dig.

Eftersom Summon Monster har en gjutningstid på 1 runda, verkar det som att du skulle behöva avbryta koncentrationen för att kasta kraftkula och därmed förlora Casting av Summon Monster.

    
svaret ges 15.04.2016 05:55
-9

Din person i fråga har rätt: Du kan kasta akutstyrksfär medan du befinner dig kallmonster .

För det första finns det inget i texten till akutstyrksfär som uttryckligen förbjuder det.

Det finns inte heller något i texten som beskriver åtgärder som förbjuder användning av en omedelbar åtgärd under en annan åtgärd. Enligt beskrivningen av omedelbara åtgärder ," en omedelbar åtgärd kan utföras när som helst - även om det inte är din tur "och" Du kan inte använda någon annan omedelbar åtgärd eller en snabb åtgärd tills efter din nästa tur om du har använt en omedelbar åtgärd när det inte är din tur ... Du kan inte heller använda en omedelbar åtgärd om du är plattfotig. " Det verkar vara hela omfattningen av de regler som reglerar när omedelbara åtgärder inte kan användas . Det finns inget förbud mot att använda omedelbara handlingar medan du spelar en annan stavning.

Omedelbara åtgärder baseras på snabba åtgärder ; Texten som beskriver dem uttryckligen nämner att snabba handlingar kan användas för att kasta stavar och det finns inget där omöjligt när man redan spelar en annan stavning. Det finns också linjen "Du kan göra en snabb åtgärd när som helst du normalt skulle få ta en fri åtgärd."

Det låter som avsnittet om gratis åtgärder oss nästa plats vi borde se .. . Och det verkar att det inte finns något som förbjuder dem under en annan åtgärd. Faktum är att du tittar på beskrivningen av Åtgärdstyper , det finns även den här raden: "Du kan utföra en eller flera fria handlingar samtidigt som du tar en annan åtgärd normalt. " Så det finns explicit regelstöd för att ta en fri åtgärd medan du tar en annan åtgärd - och därför stöder du att vidta en snabb eller omedelbar åtgärd under samma omständigheter.

Du nämnde att koncentration är nödvändig för spellcasting, och du har rätt i det; Det nämns här som "Om du börjar ställa en stavning men något stör din koncentration, du måste göra en koncentrationskontroll eller förlora stavningen. " Men listan över omständigheter som tvingar dig att göra koncentrationskontroller gör inte inkluderar "kasta en stavning" - faktiskt finns det ingenting som jämställs i tabellen.

Eftersom det inte finns några bevis på att stavning som en omedelbar handling stör någon annan stavning, kan det hända att du kastar samtidigt, jag måste säga att RAW stöder din vän.

Åh, och du beskriver Pathfinder som ett "rules-can" -spel, vilket innebär att det bara låter dig göra något om det är något som uttryckligen tillåts av reglerna. Du har fel på det här. Saker som reglerna inte uttryckligen tillåter inkluderar att skriva muntlig text med hjälp av skrivmaterial från listorna, donera och doffla icke-rustiga kläder och överbelasta en roddbåt tills den sänker. Alla dessa saker och mer är tillåtna. Pathfinder är varken ett regler-spel eller spelregler; Liksom de flesta rollspel är det "regler-ofullständigt".

    
svaret ges 15.04.2016 06:03

Läs andra frågor om taggar