Skall du göra en handling, använd en av dina standardåtgärder?

2

Det står i TPH (sidan 160)

The ready action lets you prepare to take an action later, after your turn is over but before your next one has begun. Readying is a standard action. It does not provoke an attack of opportunity (though the action that you ready might do so).

Tar jag detta för att betyda att handlingen med att klargöra en handling är en självklar handling?

Om så gör "använder" min standardåtgärd för rundan, eller är det helt enkelt ett sätt att förhindra att någon flyttar, standardverkar och sedan klargör en ytterligare standardåtgärd?

dvs. Om jag flyttar 30ft klara sedan en åtgärd att attackera; När mitt interupt händer är min standardåtgärd (för attacken) fortfarande där, eller var den "använd" av redovisningen. Är den bara "använd" av redovisningen för att kunna utnyttjas vid tidpunkten för interupt?

    
uppsättning NeomerArcana 25.03.2016 00:36
källa

2 svar

2

I.e. If I move 30ft then ready an action to attack; when my interupt happens, is my standard action (for the attack) still there, or was it "used" by the act of readying. Is it only "used" by the act of readying in order to be utilized at the time of interupt?

Kärnan i din förvirring, om jag inte misstänker, är "om jag använder min standardåtgärd för att klara sig, hur ska jag få en åtgärd kvar för att faktiskt använda när min färdiga åtgärd utlöses?"

Att klara en åtgärd är en standardåtgärd, men går igenom beredskapen kräver ingen åtgärd alls. När du är redo en åtgärd, tar du i grund och botten det i förväg .

Om du till exempel gör en åtgärd för att träffa en person med ett spjut när de kommer nära, kommer det att använda standardåtgärden på din tur. När en motståndare slutar ladda dig, uppfyller de omständigheter som du förberett sig för, då strejken du gör mot dem inte uttömmer en annan åtgärd; det händer bara.

    
svaret ges 25.03.2016 16:20
källa
3

Do I take this to mean that the act of readying an action is itself a standard action?

Ja.

If so, does this then "use" my standard action for the round, or is it simply a way to prevent someone from moving, standard acting, and then readying an additional standard action?

Det är ett sätt att förhindra att någon flyttar, tar en standardåtgärd och klarar sedan.

    
svaret ges 25.03.2016 01:06
källa

Läs andra frågor om taggar