Can en Wildshaped Druid kastade en stavning från ett magiskt objekt?

7

Wildshape säger: " Du kan inte kasta stavar ... ". Innehåller detta casting spells från magiska objekt (även om det inte finns någon komponent, som med en < a href="http://5e.d20srd.org/srd/magicItems/magicItemsAToZ.htm#helmOfTelepathy"> Hjälpa av telepati )?

"Några magiska objekt tillåter användaren att stava en stavning från objektet. Stavningen är gjuten på lägsta möjliga stavningsnivå, förbrukar inte någon av användarens stavningsplatser och kräver inga komponenter , om inte annat anges i beskrivningen av objektet. "

    
uppsättning Matt Vincent 15.06.2018 21:26

2 svar

9

Nej, inte om du kastar stavningen

Begränsningarna för Wild Shape anger följande (PHB, s. 67, fetstil läggs till):

You can’t cast spells, and your ability to speak or take any action that requires hands is limited to the capabilities of your beast form.

Observera att förmågan att ställa stavar utesluts utan villkor. Om de har sagt "din förmåga att stava stavar eller prata eller vidta åtgärder som kräver händer ..." skulle du kunna stava stavar i Wild Shape om din form skulle kunna utföra de nödvändiga komponenterna eller om det inte fanns någon.

Som det står, även om stavningen inte kräver några komponenter, kan du fortfarande inte kasta den.

Med vissa magiska objekt kan du fortfarande få effekterna av stava

Observera att det finns några magiska saker som skapar effekten av stava utan att du är den som kastar dem. Tänk på heroismens död (DMG, s. 188, djärvt tillagt):

For 1 hour after drinking it, you gain 10 temporary hit points that last for 1 hour. For the same duration, you are under the effect of the bless spell (no concentration required). This blue potion bubbles and steams as if boiling.

Så medan Wildformad till ett djur med tillräcklig manuell fingerfärdighet, kan du dricka en hjältehjälte och vara underverkad av välsignelsen, eftersom det inte var du som kastade den.

Kontrast detta med Telepathys hjälm (DMG, s. 174, fetstil läggs till):

While wearing this helm , you can use an action to cast the detect thoughts spell (save DC 13) from it.

I det här fallet är du uttryckligen den som kastar stavningen ("från den" ändrar inte detta faktum). Så du kunde inte göra det i Wild Shape.

Naturligtvis, när du slår nivå 18 i Druid, skulle du vara ganska kapabel att göra det. Men inte förut.

    
svaret ges 15.06.2018 22:16
3

nej.

Du kan inte stava stavning från en vara i djurform eller använda något som kräver tal eller en kroppsdel som ditt djurform inte har.

Vild form säger:

You can't cast spells, and your ability to speak or take any action that requires hands is limited to the capabilities of your beast form.

Enligt DMG aktiverar objekten med en av fyra metoder:

Bär och hantera föremål

A magic item meant to be worn must be donned in the intended fashion. ... In most cases, a magic item that's meant to be worn can fit a creature regardless of size or build.

Du kan bära något objekt som din djurform har rätt kroppsdelar till. Du behöver fötter att bära stövlar, händer att bära handskar, och så vidare.

Kommandord

A command word is a word or a phrase that must be spoken for the item to work.

Nej. Du kan inte prata i djurform, så du kan inte använda kommandotyget.

Förbrukning

Some items are used up when the are activated.

Du kan använda alla förbrukningsmaterial som du har rätt kroppsdelar att aktivera. Om du kan fysiskt dricka en dryck kan du använda den. Du kan inte tala om att aktivera rullar.

Pass

Some magic items allow the user to cast a spell from the item.

Nej. Du kan inte kasta stavar, eftersom vild form specifikt säger att du inte kan kasta stavar. Telepathys hjälm är ett sådant objekt.

    
svaret ges 15.06.2018 22:25

Läs andra frågor om taggar