I universum är Aslan faktiskt Jesus?

156

I serien Narnia har Aslans karaktär många likheter med Jesus Kristus:

  • dyrkades som en gud men bara son till en mycket större gud (kejsaren över havet)
  • offrades för sitt folks skull men sedan uppstod
  • mycket kraftfull men ibland ta form av ett lamm

Av universum var delar av serien tydligt avsedda som kristen allegory (och det finns citat av Lewis för att bekräfta detta). Men min fråga handlar om i universum . Vissa säger att Aslan faktiskt är samma person som Jesus, tar formen av ett lejon när i Narnias värld.

Det mest relevanta citatet jag har hittat är följande:

"Dearest," said Aslan very gently, "you and your brother will never come back to Narnia."
"Oh, Aslan!!" said Edmund and Lucy both together in despairing voices.
"You are too old, children," said Aslan, "and you must begin to come close to your own world now."
"It isn't Narnia, you know," sobbed Lucy. "It's you. We shan't meet you there. And how can we live, never meeting you?"
"But you shall meet me, dear one," said Aslan.
"Are — are you there too, Sir?" said Edmund.
"I am," said Aslan. "But there I have another name. You must learn to know me by that name. This was the very reason why you were brought to Narnia, that by knowing me here for a little, you may know me better there."

-- The Voyage of the Dawn Treader, Chapter 16: The Very End of the World

Detta säger att Aslan har en alternativ identitet i vår värld, men säger inte uttryckligen vem det här är. Är det nödvändigtvis Jesus, eller kan det vara en annan religiös ledare eller legendarisk historisk figur?

Är Aslan Jesus?

Ett mer specifikt citat från böckerna skulle vara bra för ett svar, men jag är ganska säker på att Jesus aldrig nämns uttryckligen. Citat från Lewis skulle också vara bra, förutsatt att de handlar om ett i-univers snarare än allegorisk identifiering av Aslan med Jesus.

    
uppsättning Rand al'Thor 09.02.2016 00:42

7 svar

175

Ja.

Det finns några citat av C.S. Lewis om Aslan och Jesus.

In a letter to a young girl named Sophia, Lewis writes, "I don't say. 'Let us represent Christ as Aslan.' I say, 'Supposing there was a world like Narnia, and supposing, like ours, it needed redemption, let us imagine what sort of Incarnation and Passion and Resurrection Christ would have there.'" - NarniaWeb

Aslan är Kristi representation i Narnias värld. Han är Narnias frälsare som försonar folket.

Och även

An 11-year-old girl named Hila wrote to Lewis and asked what Aslan's other name in our world was (mentioned in VDT). Here is Lewis' response: "As to Aslan's other name, well I want you to guess. Has there never been anyone in this world who (1.) Arrived at the same time as Father Christmas. (2.) Said he was the son of the great Emperor. (3.) Gave himself up for someone else's fault to be jeered at and killed by wicked people. (4.) Came to life again. (5.) Is sometimes spoken of as a Lamb... Don't you really know His name in this world? Think it over and let me know your answer!" - NarniaWeb

Om det finns en annan person som uppfyller den beskrivningen, är jag okunnig om dem.

Sedan har du citatet som tillhandahålls av Richard .

Laurence can't really love Aslan more than Jesus, even if he feels that's what he is doing. For the things he loves Aslan for doing or saying are simply the things Jesus really did and said. So that when Laurence thinks he is loving Aslan, he is really loving Jesus: and perhaps loving Him more than he ever did before. - C. S. Lewis on Loving Aslan More Than Jesus

Laurence är inte kapabel att älska Aslan mer än Jesus, för att de är samma.

    
svaret ges 09.02.2016 00:57
29

Visas vara "Ja"

Jag har inte hittat en primär källa för detta, men många sekundära sources påstå som Lewis once skrev:

'[Aslan] is an invention giving an imaginary answer to the question, "What might Christ become like if there really were a world like Narnia, and He chose to be incarnate and die and rise again in that world as He actually has done in ours?"

Som verkar vara ett ganska jakande svar på frågan; Med tanke på att Narnia finns (vilket i universum det helt klart gör), är Aslan resultatet av att Jesus går in i den världen och gör hela "Jesus" saken.

    
svaret ges 09.02.2016 00:52
15

Eftersom ingen annan har citerat det än, tror jag att det här är den mest relevanta texten i själva texten, från slutet av Det sista slaget (förkortat något):

'There was a real railway accident,' said Aslan softly. 'Your father and mother and all of you are - as you used to call it in the Shadowlands - dead. The term is over: the holidays have begun. The dream is ended: this is the morning.'

And as He spoke He no longer looked to them like a lion. [...]

Kombinerad med den passage du redan citerade (och med tanke på att Lewis var kristen och osannolikt skulle referera till någon annan än Jesus med en kapitaliserad He) ser jag inte riktigt något tvivel om att Aslan verkligen var Jesus.

    
svaret ges 11.02.2016 21:53
-1

Ja! Det finns ledtrådar i alla filmer och böcker. Aslan var där när Narnias lagar skrevs och Jesus var där när jorden skapades. "med honom grundades grunden för jorden" (det kan inte vara de exakta orden men det är vad bibeln säger. En annan likhet är när Aslan säger att "det är klart" och "det genom att känna mig här för lite du kommer att veta jag är bättre där. "Jesus använder liknande ordalydelse i bibeln innan han lämnar. I grund och botten ska hans sanna identitet vara Jesus och därmed" känna mig bättre där ".

    
svaret ges 01.10.2018 06:32
-2

Aslan är Aslan. Jesus eller Gud eller Jawae eller Allah är helt enkelt namn för sanningen i Aslan som vi vet i vår värld, en annan aspekt av skugglanden. I universum är Aslan närmare Sanningen som är Aslans land och Jesus är en längre bort avatar av Skaparen som vi når genom vår förståelse av vår värld. Så svaret är verkligen både ja och nej. Jesus och Aslan är sanna medan alla andra världar utom Aslan är skugga. Det är mer exakt att säga att Aslan är vem han är men tar på sig Jesu form i vår värld. Barnen lär sig om Aslan i Narnia eftersom slöjan mellan Sanning och Skugga är tunnare där. De måste lära sig om Aslans natur i sin egen värld, för det är där de kommer ifrån. Jag föreslår att du läser The Last Battle så många svar finns där.

    
svaret ges 11.02.2016 16:37
-2

Jag överensstämmer överens med Harry Johnstons förklaring.

In-universet är det mest korrekt att säga att Aslan är Narnian uttrycket / inkarnation / avatar av samma skapande, undervisning, styrande kraft som Jesu är det kristna kristna uttryck för. Och att Krishna är jordens hinduiska uttryck för. Etc.

Åh och mer filosofiskt var Tash kalorimetoden för samma kraft, med undantag för endast de riktigt trofasta, rättvisa, välgörande osv. Minns att i den sista striden säger Aslan att de som dyrkar Tash med goda gärningar Älskar verkligen Aslan, och de som gör ondskan i Aslans namn, bemyndigar bara Tash. Detta visar att kraften Aslan förkroppsligar i Narnia är känd av många kulturer och kan giltigt kallas av andra namn.

Det här är liknande, men inte detsamma som en flertrogsledare som säger att "de som kallar det Gud eller Allah hedrar samma sak, så länge de inte är våldsamma och destruktiva, för att det bara påstår Satan." Och notera detta gäller kristna korsfarare terrorister samt muslimska dissident terrorister, eller till någon annan. Men det var inte exakt menat att vara en allegori, det är bara en fiktiv kultur som är mycket ytligt lik den klassiska västerländska intrycket av den islamiska världen som helt hård och utländsk. Bara ett slags av manschetten, uppfunnit, inte noggrann representativ värld.

Jag fick också det starka intrycket i Trollkarlens nävon att Aslan visste allt om Jadis 'värld av Charn (om jag minns namnet) eftersom samma godhetskraft (men inte exakt "Aslan") en gång hade haft inflytande där. Statyerna av antika härskare såg välvilliga och kloka. Janis har aldrig hört namnet Aslan, men hon känner igen sin karaktärsarketyp av kraftfull styrande skapare.

Ytterligare en punkt: Fader jul uppträder i Narnia. WTF. Han är inte en Narnian-version som liknar fadern, han är bokstavligen den Santa renskötseln Claus. Om Lewis gjorde något som blatant, då kunde han ha lagt Jesu direkt in i Narnia om han ville. Han gjorde inte, för Aslan är Aslan. Även om han representerar samma exakta roll av makt och känsla som kristna beskriver som Kristus.

Ja Lewis var kristen. Ja han var också väldigt intellektuell och som tydligen gav honom problem med de mindre logiska eller förnuftiga särdragen för den speciella tron. Han höll en religiös och filosofisk outlook som ledde honom att skriva dessa historier som ett slags tank-experiment. Han skrev upp, utan att noga planera det, en multiversekonomologi där andra världar existerar (till exempel Narnia), och han tänkte på det, eftersom kristendomen ser vårt dagliga liv som en tillfällig förmaning till det "mer verkliga" livet efter dessa andra världar skulle inte vara mer eller mindre verklig än vår egen jord. Så Jesus är inte mer eller mindre verklig än Aslan.

    
svaret ges 04.04.2017 04:56
-4

Nah, han är en analog av Gud. Trots att vissa skulle säga att Gud och Jesus var samma varelse, antar jag att det hängdes lite för att inte blåsa lokalbefolkningen när Jesus pratade om sin pappa istället för sig själv. Kanske är gudföreningen mer än vad som kan betecknas som en utföringsform i vårt tredimensionella tänkande. (gör antaganden från ord som "jag är evig" vilket betyder att jag inte existerar i den sak du uppfattar som tiden).

Men jag sänker ... han är gud och här är varför jag drar denna slutsats.

I "Trollkarlens brorson" har de skapande berättelsen om Narnia och dess invånare, och i det här fallet var det Aslan som "talade" "ordet". Så min slutsats är att han är Guds karaktär i berättelsen. Fortfarande min favorithistoria i serien.

    
svaret ges 09.02.2016 22:25
Senaste kommentarerna

Nej, det är han inte. Inte heller är Luke. Han möter dessa namn tills vi hittar i The Boy Who Cried Wolf. Men i slutet av The Right Stuff upptäcker vi, ganska mycket, var han är: Jesus var faktiskt Gud, helig, lycklig och gudlik från födseln, som tror att han är Gud för att detta är vad vi tror. Med andra ord, medan Aslan fantaserar om Jesus får läsarna mycket lite information om Jesus som Guds ord. Då har Lukasevangeliet dragit sig till den naturliga slutsatsen att "denna stad är mycket för färgstark"... Läs mer