Can Rod of Pact Keeper +1 väljas som ett paktvapen genom en Pact of the Blade warlock?

7

Kan Pact Keeper's Rod +1 (DMG sid. 197) väljas som ett paktvapen genom en Pact of the Blade warlock?

    
uppsättning Jhyarelle Silver 23.07.2018 03:38

2 svar

8

RAW, nej

Stången är en bågskala, inte ett vapen. Det kan användas som ett improviserat vapen, men det är fortfarande inte ett vapen.

Regler som kul

Det verkar verkligen som en klubb eller quarterstaff för mig. En DM kan säkert välja att acceptera det som en +1-version av vapenna.

    
svaret ges 23.07.2018 03:44
7

nej.

Per 3: e stycke för bladets pakt :

You can transform one magic weapon into your pact weapon...

Tidigare i Pact of the Blade-beskrivningen står det att ditt paktvapen är ett melee-vapen, så förmodligen kan du bara göra det med ett melee-vapen, men RAW är det faktiskt lite vagt, så du kan ha en viss grund att göra en oathbow ditt pakt vapen.

Oavsett är Pact Keeper-stången strängt en bollfokus, per beskrivningen för magiska stavar (DMG, s. 139) och listan över bana foci (PHB, s. 150).

Det här är inte förvirrat med magiska stavar, vilket alla kan antas vara kvartstaffar och skulle därmed vara en livskraftig kandidat för att vara en paktvapen.

    
svaret ges 23.07.2018 03:41

Läs andra frågor om taggar