Extended actions regler, försök igen med bonus?

2

Reglerna från sidan 188 i Guds maskinreglers uppdatering läses:

Near Misses

So what happens if a character accumulates most of the successes required for the extended action but has to stop due to running out of time or reaching the maximum number of rolls? All of the work the character did doesn’t just vanish, after all. That’s true, insofar as it goes.

Once the character has reached the maximum allowable rolls for a given extended action, however, he has exhausted the limits of his talent in the area. He can come back to it once his dice pool changes — if the player buys up the relevant Skill or Attribute or buys a new Specialty, the character can pick up where he left off (but he only gets one more roll unless the player changes the dice pool by more than one die).

If the character had to abandon the project before the maximum number of rolls was reached, however, he can come back to it and continue making the rolls until he reaches that limit, provided that it’s the kind of project that will “keep.” A character could continue working on a novel for years, but making a soufflé is probably a one-attempt project.

If the player has accumulated less than 25% of the total required successes (round down), the successes are lost. The character just didn’t get a good enough start on the project. If the player accumulated at least 50% of the total required successes (round down), the player can add a +2 bonus to the first roll of the extended action if the character attempts it again within the same chapter. If the player accumulated 75% or more of the total required successes (round down), the player can add a +4 bonus to the first roll of the extended action, if the character attempts it again within the same story. If the player rolled an exceptional success during the process and opted for the “end bonus” option, that option remains even if the character comes back to the action later.

Example: Sammy ultimately failed the action, but he did so with six out of seven successes. If he tries to fix that car again any time during this story, he’ll receive a net bonus of +2 on the first roll (+4 for the progress he made, –2 for the dramatic failure at the end). Also, if he completes it, he’ll keep the Souped Up Condition on the car. Since he only made four rolls on the initial project, he can make three more to finish this project. He only needs one more success — that should be plenty.

Såsom jag tolkar det är reglerna:

Om du är tom för rullar, slutar du rulle. Nu räcker det. Om du inte upp din skicklighet / attribut / specialitet får du fler rullar. Om du kommer tillbaka efter upping stat, fortsätter du rätt där du slutade. Om du var tvungen att överge det, utan att använda alla dina rullar. (Jag antar att det är öppet att diskutera vad som är att överge det och vad som händer tar en paus.) Om du senare bestämde dig för att fortsätta kommer du också tillbaka till den där du slutade, men du får en bonus för att ha en andel som är avslutad.

Så det verkar faktiskt att det är bättre att rulla tärningar tills du slår 50% färdigställande, "överge projektet", kom tillbaka till det med en +2-bonus, överge det, kom tillbaka med en + 4 bonus och slutför den. Är detta rätt? det verkar dumt.

    
uppsättning Lyndon White 16.12.2013 14:34

3 svar

1

Jag rekommenderar att du ignorerar avsnittet Nära Misses.

Det var inte inkluderat i blod och rök. Andra skillnader mellan God Machine Regel Update och Blood and Smoke, inkludera felkorrigeringar (Ta bort referensen till det icke-existerande sårbara tillståndet i Sympathetic Merit, till exempel.)

Men ingen ny version av God Machine Rules Update har släppts till Drive men RPG sedan blod och rök kom ut. (GMC-RU senast uppdaterad 2013-05-15)

Det första stycket i det här inlägget gör det klart att mycket ansträngning gick till se till att blod och rök var korrekta. Saker som att få mat tillbaka från samhället även om forum etc.)

Om du vill behålla några av dessa regler:

Jag rekommenderar att du hanterar dem som tvingas bort, eller beslutar att lämna av:

Om uppgiften skulle förbli mestadels genom att vara kvar ensam (T.ex. Carving en docka, gör vissa resurser), då kan de gå av exakt var de var. Samma antal (tillåtna) rullar kvar, samma antal framgångar.

Om du (GM) känner att det skulle ha gått ut, kanske du tycker om att subtrahera några framgångar, men tillåter en extra roll (till exempel om böckerna som de läser packas bort av bibliotekarie kommer det att ta entra dags att hitta var de befann sig.)

Om det är den snäva åtgärden som skulle löpa ut, då börjar de igen, från början. De kommer sannolikt att behöva nya material. Du kan gärna ge dem bonusen som listas, därifrån tidigare försök, för att de vet vad de måste göra förut.

If the player accumulated at least 50% of the total required successes (round down), the player can add a +2 bonus to the first roll of the extended action if the character attempts it again within the same chapter. If the player accumulated 75% or more of the total required successes (round down), the player can add a +4 bonus to the first roll of the extended action, if the character attempts it again within the same story.

Men de börjar helt igen, både vad gäller rulla som tillåts och framsteg som gjorts.

Om de avslutar uppgiften och vill göra det igen, (t ex carving en andra docka). De borde få en +5 till den första rullen (endast).

    
svaret ges 26.06.2014 10:10
2

Den här tolkningen av reglerna verkar vara korrekt för mig. Så länge du har nått 50% av de totala framgångarna som behövs för det utökade rullet, behåller du dina framgångar och får bonusen +2 (eller +4) på grund av de framsteg du har gjort. Det verkar som att de enda försiktighetsåtgärderna är:

  • Du får inte överskrida det maximala antalet rullar som tillåts, med eller utan paus.
  • Projektet måste vara ett som kommer att "behålla" medan det inte går att arbeta på, som ett roman- eller forskningsförsök.
  • +2-bonusen varar bara om du arbetar med det under samma "kapitel" i historien, medan +4 kommer att gå under hela "historien" så det finns en varaktighet (av sorter) på bonusen.
  • Det är en fråga om åsikt om det är dumt eller inte. Jag tror att de försöker modellera fallet med "Jag har jobbat väldigt hårt på ett projekt och nu är jag fast. Jag kommer tillbaka senare med ett tydligare sinne och se om det hjälper." Något upplevde hela tiden av författare, programmerare och speldesigners.

    Dessutom kommer någon bra berättare att hitta ett sätt att se till att de heller inte kommer att komma tillbaka till projektet eller att något hände att få dem att börja om. (Förstörda anteckningar, ytterligare skador osv.)

    EDIT: Det splittrar verkligen hår, men formuleringen säger specifikt "måste sluta" och "var tvungen att överge". Det innebär att en spelare inte kan spela systemet genom att välja att sluta och ta en paus för att få bonusen tärningen. Det är fortfarande inte klart hur länge de behöver överge projektet.

        
    svaret ges 16.12.2013 20:27
    2

    Definitionen av "överge" ges på sidan 187. När du misslyckas med en rulle kan du antingen acceptera ett villkor och fortsätta eller vägra det och förlora alla ackumulerade framgångar . I det här fallet har Sammy valt att ta tillståndet "Frustrated", så han håller sina framgångar och fortsätter, eftersom han har fler rullar att göra. Han "lämnade inte projektet" tills han rullade misslyckandet på sidan 188, vilket han blev ett dramatiskt misslyckande för demonstrationsändamål.

    Baserat på texten och det angivna exemplet är de procentuella bonuserna endast tillgängliga när du slutfört av rullar eller "slutligen misslyckas" i din åtgärd. I dessa fall bestämmer du om du har ett villkor eller inte, om du behåller dina ackumulerade framgångar när du börjar igen. Du får en bonus till din nya startrulle som är proportionell mot de framgångar du hade när du gav upp , så länge du försöker igen inom en viss period.

    • Om du hade 25% eller mindre av den totala summan, börja från början.
    • Om du hade 26-75% och du försöker igen i samma kapitel (session), +2 tärningar
    • Om du hade 75% eller mer och du försöker igen i samma Story (plotline), +4 tärningar

    Exemplet här är lite konstigt, eftersom det finns många ytterligare element i avsnittet som inte återspeglas i utdraget. Sammy slutar göra fler beslut som har effekt på detta. Hur som helst är min förståelse att den procentuella bonusen för att försöka igen och behålla framgångar är två separata val som man kan göra - en är att återhämta sig från ett misslyckande och det andra är i stavning av det.

        
    svaret ges 19.12.2013 15:47

    Läs andra frågor om taggar