Stacking of Vitriolic Sphere

8

Vitriolic Sphere:

On a failed save, a creature takes 10d4 acid damage and 5d4 acid damage at the end of its next turn. On a successful save, a creature takes half the initial damage and no damage at the end of its next turn.

Om en 7-nivå Wizard / 2nd Level Fighter använder sin Action Surge för att kasta denna stavning två gånger i samma mål, och det misslyckas både att spara kast, hur mycket skada tar det i slutet av nästa tur?

Vad händer om två hjul använder Ready för att kasta stavningen vid exakt samma tid? I det här fallet kommer både den ursprungliga och den sekundära skadan för tillfället.

    
uppsättning András 24.01.2017 15:39

2 svar

6

Båda stavarna gör sin normala skada

Den relevanta regeln (PHB p.205) är:

Combining Magical Effects

The effects of different spells add together while the durations of those spells overlap. The effects of the same spell cast multiple times don't combine, however.

I samma sammanhang kombinerar samma stavningar inte medan spellernas varaktighet överlappar varandra . Vitriolic Sphere har en varaktighet av Instantaneous - flera gjutningar kan aldrig överlappa sin längd, även om effekterna överlappar varandra.

    
svaret ges 27.01.2017 07:06
4

Effekter av samma stavgjutning flera gånger stack inte. Den omedelbara skada skulle båda hända, men endast en av dem skulle skada nästa tur.

    
svaret ges 24.01.2017 15:58

Läs andra frågor om taggar