Hem > V > Vad Är En Review Artikel?

Vad är en review artikel?

Reviewartiklar. En reviewartikel är mer som ett kapitel ur en bok än en artikel. En eller flera författare ger här sin syn på ett fenomen. Reviewartiklar är inte på något sätt heltäckande och författarna väljer själv, helt godtyckligt, vilka studier de vill ta med för att ge tyngd till deras synsätt.

Relaterad

Vad beskrivs i Metoddelen i en vetenskaplig artikel?

Metoder och material beskrivs i metodavsnittet. Det är möjligt för andra forskare att upprepa experimenten och bedöma artikelns tillförlitlighet och trovärdighet om det är en mycket grundlig och detaljerad beskrivning.

Dessutom, hur går peer review till?

Ordet peer review betyder "granskning av en jämlike". Peer review innebär att det vetenskapliga innehållet har granskats av andra forskare än den eller de som har skrivit artikeln. Granskarna är kunniga i ämnet och kan påpeka sådant som är fel i studien, vilket bidrar till en högre kvalitet i forskningen. Folk frågar också vad betyder bibliografiskt granskad? Bibliografiskt granskad betyder något annat, nämligen att någon har kontrollerat att informationen om t. ex. en artikel i en databas, såsom titel och sidnumrering etc., stämmer. Att en post i en databas är bibliografiskt granskad betyder alltså inte att innehållet i publikationen är peer-reviewed.

Följaktligen, vilka utmärkande drag brukar en vetenskaplig publikation bestå av?

En vetenskaplig artikel har referenser i själva texten och en referenslista. Språket är akademiskt och det finns en speciell struktur där det generellt sett finns abstract, introduktion, metod, resultat och diskussion. Dessutom, vad menas med tidskriftens titel? Referensen till en artikel i en tidskrift inleds med artikelns författare följt av år och titel. Därefter följer information om tidskriftens titel, volym, nummer och på vilka sidor artikeln finns. Tidskriftens titel ska skrivas med kursiv stil. Om författaren är okänd används artikelns titel som huvuduppslag.

Vad är en Webbartikel?

Nyhetsartikeln är en informerande text där en journalist beskriver något som har hänt. Nyhetsartiklar kan man läsa i både pappers- och webbtidningar. De har till uppgift att på ett objektivt och sakligt sätt förmedla information till allmänheten. Dessutom, vad står i ingressen till en artikel? Ingressen är den inledande delen av en artikel. Dess uppgift är att sammanfatta artikeln genom att ta fram det viktigaste, och att locka till läsning av resten av artikeln. I tidningar och tidskrifter är ingressen vanligtvis ett stycke i fet stil mellan rubriken och brödtexten.

Och en annan fråga, var kan man läsa artiklar?

Re: Var läser ni era artiklar? Pedagogiska magasinet, läkartidningen, SvD, DN, The Economist och new york Times' book rewiew. Därmed, hur söker man vetenskapliga artiklar på google? Google Scholar är Googles sökmotor som söker information i vetenskapliga och akademiska webbkällor. Sökresultaten innehåller bl. a. forskningsmaterial, föredrag, böcker, abstrakt, konferenspapper och artiklar av akademiska förlag, samfund, universitet och andra vetenskapliga organisationer.

Vad är vetenskaplig forskning?

Vetenskaplig forskning (grundforskning eller tillämpad forskning) Inom vetenskaplig forskning analyseras insamlade data på ett systematiskt sätt efter en bakomliggande teori om hur data bör analyseras.

By Gotthard

Hur ser en vetenskaplig rapport ut? :: Hur hittar man forskningsartiklar?
Användbara länkar