Kan en duskblade Arcane Channeling påverka ett mål mer än en gång per runda?

3

Frågan är ganska enkel faktiskt, även om jag har problem med att dechiffrera funktionerna i Duskblade klassen från PHB2. Med arkkanalisering på nivå 3 kan du använda en standardåtgärd för att kasta en stavning och leverera den genom ditt vapen med en grundläggande attack, så mycket är tydligt.

Men på nivå 13 får du förmågan att kasta stavningen som en del av en helt rund attack och "stavningen påverkar varje mål du träffar i melee combat that round" . Vad som inte är klart och jag skulle vilja förstå är detta: Om du träffar målet samma två eller tre gånger under en full-attack-åtgärd skulle målet påverkas mer än en gång av den kanaliserade staven (t.ex. brännande stråle )?

    
uppsättning Eldebryn 09.08.2014 18:08

3 svar

2

Ja.

Ordalydelsen är lite misstänkt, men det är par för kursen i 3.5. Tänk på det här sättet; varje gång du angriper en fiende, riktar du dig mot dem. Varje målriktning ger dig ett annat tillfälle att använda din Arcane Channeling-spell.

Du kan enkelt argumentera motsatt tolkning, men klassen verkar inte vara utformad så. Det mesta av klassdesignen, stavningslistan och Playing a Duskblade-avsnittet betonar hur de kämpar mot enkla melee-mål, vilket gör att jag tror att nivå 13-förmågan inte skulle ge mycket mening om det bara var användbart mot flera mål.

Dessutom har jag sett det spelat som ett sätt att attackera en enda varelse med stavning flera gånger, och jag har aldrig sett några balansproblem med det, så det är nog bra att spela det på så sätt.

    
svaret ges 09.08.2014 18:25
4

Ja.

Skymningsbladets speciella förmåga arcane channeling är tänkt att göra skymningens fulla attack fantastisk. När den speciella förmågan säger att "stavningen påverkar varje mål som du träffar i melee-striden som runda" ( PH2 20) som helt kan vara samma -mål flera gånger.

Touch Stavar kontra Stavar kräver krävande och melee Touch Attacks

Jag misstänker att det finns viss förvirring mellan stavar som kräver en melee eller en varierad beröringsattack för att fungera, och den beröringsspell som beskrivs i skymningsbladets speciella förmåga arcane channeling (dvs "[Y] ou kan använda en standardåtgärd för att kasta någon stavning du vet och levererar stavningen genom ditt vapen med en melee attack ", och" [Du] kan kasta alla beröra stavar du känner som en del av en full attack-åtgärd, och stavningen påverkar varje mål du träffar i melee-striden som runda ").

Dessa två typer av stava är inte samma sak.

En beröra stavning är en stavning med en intervallinmatning av Område: Tryck . Spells med ett intervall som inte berör kan inte användas med den speciella förmågan bågkanalisering. Exempelvis stavar skymningen på 1: a nivå chill touch [necro] ( PH 209) är en stavningsstavning, medan den andra nivåens skymningsblad stavar brännande ray [evoc] ( PH 274) är inte en stavningsstavning, eftersom den har en intervalluppsättning av Område: Stäng , även om det krävs en framgångsrik, varierad beröringsangrepp som orsakar skada.

Duskblade s specialkanalkanalering är ganska kraftfull när den kombineras med en stavningsstavning som vanligtvis släpps ut efter en enda lyckad attack (t.ex. Sor / Wiz-stavningen på andra nivå förbränna [evoc] ( SpC 50), spelar Sor / Wiz 9: e nivån fängelse

svaret ges 11.08.2014 21:56
1

Ja.

     Arcane Channeling (Su):     Börja på 3: e nivå, kan du använda en standardåtgärd för att kasta varje stavning du känner och leverera stavningen genom ditt vapen med en melee attack.     Att ställa en stavning på detta sätt provocerar inte angrepp av möjligheter. Stavningen måste ha en gjutningstid på 1 standardverkan eller mindre. Om melee     Anfallet är framgångsrikt, attacken behandlar skador normalt; då löses effekten av stavningen.

    På 13: e nivån kan du kasta varje stavning du känner som en del av en full attack-åtgärd, och stavningen påverkar varje mål du träffar i melee-striden.     Om du gör så laddar du stavningen i slutet av rundan, om det rör sig om en stavning som annars skulle vara längre än 1 runda.

Kommentar:

Eftersom varje attack påverkar varje mål som du slår i melee-strid i en runda, gör samma mål för varje attack inte nollställda fördelarna med Arcane Channeling på 13: e nivå. Det finns ingen regel som specifikt anger att du måste dela dina attacker som en del av en fullständig attackåtgärd mot andra mål som du hotar.

    
svaret ges 11.08.2014 10:06