How är de världskolonier som nås i Blade Runner?

36

Från referenser bara från 1982 Blade Runner -filmen och Gör Androids Dream Of Electric Sheep? finns det någon indikation på hur vetenskapen fungerar för att nå "utanför världskolonierna" ? Speciellt för kolonier som inte finns i solsystemet?

(t.ex. Wormholes, Jump drives, Generation ships ...)

    
uppsättning Rob 22.04.2018 19:04

4 svar

47

Det verkar som om film och bok kan ha olika tolkningar av detta.

Jag kommer verkligen inte ihåg att boka så bra, så vad vet vi om filmtolkningen som är relaterad till offworld resor och avstånd.

1) Resa mellan jorden och minst en koloni tar relativt liten tid (alla citat är från BR-skriptet):

Bryant: There was an escape from the off-world colonies two weeks ago. Six replicants, three male, three female. They slaughtered twenty-three people and jumped a shuttle. An aerial patrol spotted the ship off the coast. No crew, no sight of them. Three nights ago they tried to break into Tyrell Corporation.

Så, mest tog resan från kolonin till jorden 11 dagar; mer sannolikt mindre, eftersom vi antar att replikanter måste ta lite tid att orientera sig själva.

Om vi pratar underljushastigheter av något jämfört med vår nuvarande kapacitet, det här är ute för även planeten som ligger närmast jorden på en gång: Venus - Universe Today listar den snabbaste resan så långt att ha tagit 110 dagar.

Så pratar vi antingen om minst 10x + snabbare underljushastigheter än vad som för närvarande är möjligt, eller generering av fartyg eller någon form av hyperjumper.

2) Replikationer (åtminstone Nexus 6-modellen) har en livslängd på 4 år:

Bryant: The designers reckoned that after a few years they might develop their own emotional responses. You know, hate, love, fear, anger, envy. So they built in a fail-safe device.

Deckard: Which is what?

Bryant: Four year life span.

Det här innebär att generationsfartyg är ute , om inte vi pratar kryogen frysning eller något liknande, eller replikanter inte alls kommer till kolonier.  Du behöver inte heller ett generationsfartyg för en resa på 11 dagar efter allt.

3) Tannhäuser Gate

Denna del är föremål för ganska tolkning, men det finns vissa saker som verkar logiska för mig.

Som nämnts i ett av de tidigare svaren innehåller Roy Battys "Tears in the rain" -monologen hänvisningar till händelser som han själv bevittnat uppenbarligen nära Orion. Orion nebula är ungefär 1 344 ljusår avstånd från jorden . Alternativt kan han prata om Orion konstellation , vilket också skulle vara meningsfullt, eftersom Orion är jägare i grekisk mytologi och därför skulle hans konstellation naturligtvis ha en "axel". Det ändrar dock inte den bakomliggande idén, eftersom även den närmaste stjärnan i Orion-konstellationen är mer än 200 ljusår bort .

Om vi accepterar Roys monolog på så sätt betyder det att han under hans närmaste 4 år har lyckats komma någonstans nära Orion-nebula / konstellation. Det är möjligt att han var postad där och senare kom tillbaka till jorden, men i alla fall skulle implikationen vara att där är någon typ av FTL-resa i BR-univers, åtminstone i filmversionen .

Som jag nämnde i en kommentar har jag alltid antagit att Tannhäuser-porten som nämnts av Roy i samma monolog är någon form av varpport eller liknande. Denna uppfattning delas uppenbart av andra tittare upp till den punkt som den nämns i BR fandom wiki-post .

Som ett sammanhängande alternativ , om vi antar att Roy talade om att se attackfartyg som tycktes vara "utanför Orions axel", men i själva verket var det bara i den riktningen men inte avståndet , då kan vi anta att kolonier i världsklassen är (närmast), till exempel, bara Mars och / eller Venus (förutsatt att du kan se Orion-nebeln tillräckligt bra därifrån) och 11-dagars resan är helt enkelt ~ 10- 20x snabbare raketer .

Detta skulle binda bättre med boken, som talar om koloni på Mars etc, som skrivet i ett annat svar. Och vi antar att manusförfattare läser boken trots allt. I så fall kan du argumentera för att boken talar om underljushastighet i alla fall. Resan till Proxima Centauri, som nämns i boken som beskrivs i @Nicola Talbots svar och vilken @anaximander beräknad som gjord på omkring 0,1-0,2c skulle passa lika bra, vilket ger långsammare hastigheter för inre systemresor (förmodligen på grund av inte tillräckligt utrymme / tid för acceleration till 0.1c mellan jord- och solsystemplaneter)

    
svaret ges 22.04.2018 21:01
24

Det enda bemannade rymdskeppet som jag kan hitta i romanen är i en del dialogrutor (djärvt tillagd):

‘The issue is not the legality of the bone marrow analysis,’ Eldon Rosen said huskily. ‘The issue is that your empathy delineation test failed in response to my niece. I can explain why she scored as an android might. Rachael grew up aboard Salader 3. She was born on it; she spent fourteen of her eighteen years living off its tape library and what the nine other crew members, all adults, knew about Earth. Then, as you know, the ship turned back a sixth of the way to Proxima. Otherwise Rachael would never have seen Earth — anyhow not until her later life.’

Do Androids Dream of Electric Sheep? Chapter 5.

Så det verkar som att fartyg använts. Inte helt generationsrik om Rachael (hade hon verkligen varit på Salader 3 ) kunde ha nått Proxima och sedan återvände till jorden senare i livet, men resan tar självklart många år.

Det enda andra rymdskeppet som nämns är ett autokontakt, som verkar vara obemannat och används av smugglare (djärvt tillagd):

‘It’s worthless, here, because here on Earth the craze never caught on. Anyhow there’s plenty here, in the libraries; that’s where we get all of ours — stolen from libraries here on Earth and shot by autorocket to Mars. You’re out at night bumbling across the open space, and all of a sudden you see a flare, and there’s a rocket, cracked open, with old pre-colonial fiction magazines spilling out everywhere. A fortune. But of course you read them before you sell them.’ She warmed to her topic. ‘Of all —’

Do Androids Dream of Electric Sheep? Chapter 13.

Andra referenser till rymdresor är vaga, bara "skeppet" utan några tekniska detaljer.

Jag tror att @ ruakhs kommentar är korrekt:

but if this was a ten-person ship to travel 4.3 light-years then it's probably not representative of how most people travel. (Perhaps Saladar 3 was supposed to install something there that would enable FTL travel?)

Den första citatet ovan om Salader 3 som är bunden till Proxima (förmodligen systemet runt Proxima Centauri en närmaste stjärna till oss utanför vårt solsystem), är det enda omnämnandet av en plats utanför vårt solsystem, så det kan väl vara att Salader 3 s resa var det första försöket att lämna solsystemet (vilket gör sitt misslyckande minne). Den enda världskolonin som faktiskt nämns är Mars: Roy Baty, Pris etc är från Mars, och det finns en TV-intervju med en kvinna som emigrerade till Mars:

‘Let’s hear from Mrs Maggie Klugman,’ the TV announcer suggested to John Isadore, who wanted only to know the time. ‘A recent immigrant to Mars, Mrs Klugman in a[n] interview taped live in New New York had this to say. Mrs Klugman, how would you contrast your life back on contaminated Earth with your new life here in a world rich with every imaginable possibility?’ A pause, and then a tired, dry, middle-aged, female voice said, ‘I think what I and my family of three noticed most was the dignity.’ ‘The dignity, Mrs Klugman?’ the announcer asker. ‘Yes,’ Mrs Klugman, now of New New York, Mars, said. ‘It's a hard thing to explain. Having a servant you can depend on in these troubled times…. I find it reassuring.’

‘Back on Earth, Mrs Klugman, in the old days, did you also worry about finding yourself classified, ahem, as a special?’

‘Oh, my husband and myself worried ourselves nearly to death. Of course, once we emigrated that worry vanished, fortunately forever.’

Do Androids Dream of Electric Sheep? Chapter 2.

Om Mars är den enda världskolonin vid den tidpunkt då historien är inställd (med Proxima nästa mål för utforskning) är resan möjlig med vår moderna teknik i verkligheten .

Bara om kommentarerna försvinner kopierar jag @ anaximander beräkningar här:

If Salader 3 flew one-sixth of the 4.3ly to Proxima, turned round, and flew back, and that took 14 years, then that averages out at approximately 0.1c (disregarding time dilation). Assuming a roughly straight-line brachistochrone trajectory, under acceleration at all times, then that's somewhere around 0.14*g* acceleration to 0.2c after 3.5 years, then 3.5 years to slow down and "stop", 3.5 years to get back to 0.2c heading Earthward, and 3.5 years to slow down and stop back at Earth. That's all pretty approximate, but as a ballpark it's all fairly reasonable by scifi standards.

Rosen ligger om Rachael men antar att han baserar sin backstory på en tjej som faktiskt föddes på Salader 3 , så ger det realistiska övre och nedre gränser, beroende på om hon föddes på start på resan eller strax innan den vände tillbaka.

    
svaret ges 22.04.2018 19:38
7

Jag håller inte med wcullen (tekniskt sett, det är din källa som jag inte håller med):

the "central issues [are] left un- or under-explained" including, "Where are the 'off world colonies'?"

Jag är ganska säker på att Mars nämns under en tv-show eller något i början av boken.

"Let's hear from Mrs. Maggie Klugman," the TV announcer suggested to John Isidore, who wanted only to know the time. "A recent immigrant to Mars, Mrs. Klugman in an interview taped live in New New York had this to say. Do androids dream of electric sheep (chapter 2)

När det gäller jumpships / wormholes etc kan det hända att en liten -indikering visas under Battys monolog :

Attack ships on fire off the shoulder of Orion.

Så vi har attackfartyg. Varför inte resa även skepp? Speciellt med tanke på att Mars inte är långt, för en SF-bok åtminstone.

    
svaret ges 22.04.2018 19:39
6

Det finns ingen indikation på hur fartygen arbetar i antingen romanen eller filmen (någon iteration).

Det borde egentligen inte vara en överraskning med tanke på att teknikens funktion inte är i fokus för historien alls (t ex är det en liten men kortfattad diskussion om hur VK-maskinen egentligen fungerar eller i novellen hur den genetiska sönderdelningen inträffar); Snarare, hur utmanar vissa tekniker och håller en spegel till frågan "vad är det att vara mänskligt".

Med tanke på PKDs skicklighet som SF-författare och tänkare, skulle diskussioner om detaljer vara en distraktion - IMO.

Jag vet inte heller om att världskolonierna inte ligger utanför vårt solsystem.

En av de bästa sakerna om BR / DADOES är att, liksom alla goda SciFi, är de centrala frågorna kvar un- eller underförklaras "(S. Bukatman, Blade Runner , s. 17) - inklusive, "Var är" utanför världskolonierna "?" ( ibid ).

    
svaret ges 22.04.2018 19:26