Can Bards angriper medan du utför?

28

Om en bard utspelar sig och han spelar, säger flöjten, kan han attackera under Performance?

Till att börja med skulle jag säga "nej"; hur svänger du ett svärd medan du spelar? Men i den här tråden läste jag:

Maintaining a bardic performance is a free action, and does not interfere with other activities (such as spell casting, moving, attacking, etc.).

Hur är det?

    
uppsättning NetHacker 22.03.2014 18:50

6 svar

35

Magic!

Seriöst vet dock bardén hur han gör det även om vi kämpar för att förstå hur det kan göras. Massor av speciella förmågor i ett fantasyspel är oförklarliga. Ingen vet hur man kastar en eldboll som stavar eller blir odödlig, och de är fortfarande en acceptabel del av systemet.

Det verkliga problemet vi har är när vi läser något som detta . ..

Starting a bardic performance is a standard action, but it can be maintained each round as a free action. [...] A bardic performance cannot be disrupted, but it ends immediately if the bard is killed, paralyzed, stunned, knocked unconscious, or otherwise prevented from taking a free action to maintain it each round. A bard cannot have more than one bardic performance in effect at one time.

Vi har faktiskt en referensram. Skulle tänka sig att bard rockar ut på gitarr eller sjunger "The Final Countdown" eller trycker på att dansa upp en storm eller mimar att vara fäst i lådan eller vad som helst medan han är engagerad i ett liv eller döss tävla med en froghemoth ? Vi läser det och tänker, "Inget sätt. Jag vet det är omöjligt."

Men det är inte för Pathfinder bard. Det är hans sätt att leva. Det är hur han överlever i en värld av monster, trollkarlar och onda växter som vill äta honom, förvandla honom till en zombie och göra honom gödsel. Att vi inte förstår hur han kan bekämpa och behålla sin magiska prestanda på något sätt hindrar honom från gör det för att han är en magisk kille i en magisk värld och det här är vad han gör det.

Så, hur gör han det? Det spelar ingen roll ... på samma sätt spelar det ingen roll vad de exakta stavelserna är för fireball eller exakt hur mycket tro man behöver för att bli odödlig. Han gör att magi händer när han spelar eller sjunger eller dansar eller mimes, och han kan slåss samtidigt som han spelar, sjunger, dansar eller mimar. Och det är roligt, och det fungerar.

Enligt reglerna
Den primära invändningen är att i verkligheten behöver musikinstrument vanligtvis, väl, händer , och om en bardhänder är fulla, borde han inte kunna utföra på det musikinstrumentet. För det första är det därför de flesta bards sjunger. Men dessutom Pathfinder är inte obligatoriska händer nödvändiga för att använda någon bardic prestanda; Föreställningar är hörbara eller visuella eller båda, men det finns inget omnämnande av krav som krävs. Kunskapen Utför betyder inte att instrument kräver ingen, en eller båda händerna. Även posten för musikinstrument i utrustningsavsnittet är tyst om instrumenten kräver ingen, en eller båda händerna. Spelet är så tveksamt för att bli specifik som musikinstrument är nästan helt abstrakta; vi får höra den enda skillnaden mellan en handklocka och ett rörorgan är att "större instrument ... är naturligtvis större och dyrare". Verkligen. Inget annat sagt.

Därför kräver bardens hand eller händer att vara upptagen av sitt instrument medan han använder en bardisk prestanda, en husregel.

Jag föreställer mig att en stridsmusiker som spelar gitarr eller någonting när man bekämpar monster förmodligen håller sitt instrument på en sling och strumar det när han vill att magi ska hända eller behöver magi att fortsätta, men tillbringar större delen av sin tid att svänga sitt svärd.

Det är möjligt att ett Pathfinder musikinstrument är utformat för att spelas som en fri åtgärd medan du bär en magisk rapier i en hand och bär en kolv med alkymistens eld i den andra, och vi - som folk som inte kräver det här av våra musikinstrument som vi inte spellcasting musikare som bekämpar monster med musik - har inget koncept av vilket sådant instrument som helst ser ut, mycket mindre hur man faktiskt spelade .

Det finns inget sätt att veta vad Pathfinder bard gör under den fria åtgärden för att behålla sin sång eftersom hela händelsen äger rum i en fantasivärld där magi finns. Det enda vi vet är säkert att bard gör det faktiskt på det sättet eftersom reglerna säger att han gör det.

    
svaret ges 22.03.2014 19:05
16

I en mening håller jag med "Hej jag kan Chan". Det fungerar i grunden eftersom reglerna säger att det fungerar.

Men som kommentarer påpekar är det inte särskilt mentalt tillfredsställande. Så, jag vet hur det fungerar mekaniskt, men hur kan jag föreställa mig det? Jag suspenderar min misstro lätt för ett eldboll, för det är en accepterad trope och jag har en ganska anständig uppfattning om hur man kan se det, även om jag vet att det inte kommer att fungera i det verkliga livet. Jag vet verkligen inte hur man ska se till att någon använder en rapier och spelar en flöjt på samma gång.

Så, för att ta itu med hur man tänker på det, skulle jag säga att det beror på bard och hans prestationsförmåga, men här är några möjligheter.

- Han fortsätter inte att spela bokstavligen, men "behåller" prestanda. Han börjar sitt eget märke av magi genom sin prestation. Kanske börjar han med att spela sin flöjt, men sedan lägger han bort den för att sparka sin rapier, men hans närvaro fortsätter magiken. När den är igång, har den tröghet och fortsätter tills någonting stannar det, om det är någonting bards eget beslut, en ny prestation eller bard att dö. Kortfattat upprätthåller han det genom att vara sig själv när han har startat det aktivt.

- Han använder någonting som han kan realistiskt göra i strid Jag använder realistiskt löst. När jag sparar, är jag hårt pressad att prata under sparring och det är inte så intensivt som en kamp mot döden. Men det är ganska lätt att föreställa sig någon som sjunger, eller använder oratory, eller till och med dansar medan de verkligen kämpar.

- Den magiska upprätthåller det bokstavligen. Detta liknar den första men mer exotiska. Så kan du föreställa dig att bard startar uppträdandet, och sedan fortsätter hans magi bokstavligen prestationen för honom som han behåller det genom hans vilja. Tänk dig att bard tar ut sin flöjt och spelar i flera sekunder. Men då, när fienderna stänger dramatiskt, skjuter han sin flöjt i bältet och brandishes sitt svärd. Men musiken slutar inte ... istället låter han låten fortsätter i bakgrunden, nu drivs av hans vilja för att fortsätta medan han dashing försvarar sig som Errol Flynn med en rapier och till och med lite vittig reparte! Hans perfomance blir nu bakgrundsmusik för kampen, bara karaktärerna själva hör och inspirerar.

    
svaret ges 24.03.2014 17:00
14

Bard kan fritt attackera under utövandet så länge som metoderna för attack och prestanda inte strider mot varandra. Beskrivning av förmågan hänvisar till skickligheten med följande text:

You are skilled at one form of entertainment, from singing to acting to playing an instrument.

Spelet går inte för djupt i detaljer om handhandlade, tvåhandade och nollhandade musikinstrument, men spelet går inte för djupt i detaljer om många saker, och detta bör inte hindra DM från att fylla dem som krävs.

Du kan sålunda fritt sjunga och svänga ett greatsword, eller dansa och svänga ett greatsword, eller spela en violin och sparkstöt (som en oarmad strejk), men att spela en fiol och svänga ett greatsword samtidigt måste ha inte mindre än fyra händer.

    
svaret ges 23.03.2014 07:46
9

Ja, svängande ett svärd medan du spelar en flöjt eller en lutning ger ingen mening. Jag kommer inte att göra några ursäkter för det, men det är knappast den enda aspekten om Pathfinder som inte ger någon mening. Det finns dock ett helt lagligt och förnuftigt sätt att tolka detta på ett förnuftigt sätt:

  • Bardic Performances kräver ingen specifik Prestanda färdighet att arbeta; någon kommer att göra (med undantag för countersong och distraktion, men även de är ganska flexibla).
  • En Bard kan använda någon prestationsförmåga utan utbildning.
  • För de flesta bardiska föreställningarna (förutom att du inte kommer tillvägagångssätt och distraktion igen), hur bra din prestationsförmåga är, spelar ingen roll någon roll.
  • Sjung, Oratory och Comedy kräver inga händer.

Så om du föreställer dig din fantastiska luta spelare att sjunga, ropa inspirerande saker eller spricka skämt i kamp, fungerar det hela. Han använder bara lutningen för de öppna ackorden, och då är hans röst ensam tillräckligt för att bära den resten av vägen. Hans sång och oratoriska kan till och med vara utbildad; det spelar ingen roll. Killen är bara det inspirerande.

Hans magi får honom inte spela en lut utan några händer; det gör att han inspirerar dig med sin röst även när han inte är en så stor sångare.

    
svaret ges 24.03.2014 10:54
3

Först, att svara på din fråga om "vad pratar de om i den tråden", de pratar om att stryka stavar, kasta spells kräver inte att du har båda händerna fria, du kan enkelt spela flöjten för en fri åtgärd, ta bort en hand och ta den ur din mun (en fri åtgärd), stava en stavning med en hand och lägg sedan handen på flöjten. Dessutom kräver flera utförande färdigheter inget instrument, du kan absolut använda Komedi eller sjunga för Bardic Performance och attack under samma tur.

Om du använder en utföra färdighet som kräver ett instrument, är den gemensamma tolkningen att för att behålla måste du ha ditt instrument ute vid någon tidpunkt när du kan ta en fri åtgärd. Ja, det här är en tolkning, det finns inga specifika regler om det på ett eller annat sätt.

Det finns två möjliga argument om varför du inte skulle behöva.

Det första är att eftersom utförandet inte säger att du behöver händer för att spela flöjten, kan du spela flöjten utan händer. Det här är som att säga att du kan läsa i mörkret eftersom lingvistiken inte säger att det kräver ljus eller ögon eller att du kan läka någon på andra sidan rummet eftersom första hjälpen inte säger att det kräver att du ska kunna röra ämnet. Många förmågor som inte är direkt relaterade till gemensamma kamphandlingar har inte en fullständig beskrivning av deras krav, det är hur reglerna fungerar. Att säga "Nej, du kan inte läsa din bok i mörkret" eller "spela en dubbelbaserad harpa som en älva kommer att ge dig påföljder" är inte en "House rule" bara för att den inte finns i regelböckerna.

Den andra är att Bardic Song är magisk, och behöver inte fungera som att spela instrumentet. Okej, säkert, om det fanns en regel som sa det, skulle det vara en bra argumentering, men det är inte, det säger bara "En bard är utbildad att använda Perform färdigheten för att skapa magiska effekter på dem som finns omkring honom ... ". Om det använder funktionen fungerar det som den (icke-magiska) utförande, utom när det anges, och "inte använder händer" är inte angivet. Den enda möjliga argumentationen är att "användningsförmågan" inte behöver utföra, helt enkelt med hjälp av färdigheten, men det är en ganska stor sträcka.

Ja, reglerna är inte explicit om det, de säger inte att du inte kan, men de säger inte att du kan. I slutändan är det en GM-dom, men här är några länkar till vanliga tolkningar.

Den primära (enda) Pathfinder Bard optimeringshandboken jag kan hitta förutsätter att de flesta instrument kräver händer att använda, och de flera länkar jag har sett på det pekar inte på att det är felaktigt. länk

Här är en tråd på Paizo-brädorna där OP-modellen förutsätter att du måste använda båda händerna för att spela ett instrument, men inte att sjunga, och Paizo "Lead Designer" kommer in och korrigerar inte honom. (Jag följer inte riktigt Pathfinder-författare så jag är inte säker vem det är) länk

    
svaret ges 25.03.2014 04:03
2

Ja, de kan

Använda Bardic Performance i Pathfinder kräver ingen händer alls.

Detta har bekräftats av utvecklarna ganska många gånger, även om det här ämnet fortsätter att dyka upp igen en gång i taget. Men mest berömda James Jacobs (Creative Director på Paizo) har bekräftat detta direkt:

Bardic performance does NOT require you to use a Perform skill that you have ranks in. It doesn't even need a Perform skill at all. Not only is Perform usable untrained, but the bardic performance ability does not require you to make Perform checks of any kind except for a few specific TYPES of bardic performance, such as countersong or distraction.

This means that when you inspire courage, you're not necessarily doing so by playing the flute or banging drums. It's more likely that you're singing or bragging or taunting or dancing or otherwise just showboating to raise your allies' morale. If you WANT to say that your bardic performance is from a particularly rousing violin solo, that's fine... but once it's started you don't have to keep playing the violin if you want to put the violin down and fight or spellcast or whatever because the actual Perform (strings) skill doesn't ever enter the picture.

    
svaret ges 07.02.2019 02:02