Vad är uppfattningen om Tyrions historia om sin kusin Orson och betarna?

36

I Thronespel S04E08 Tyrion berättade en historia om sin kusin Orson Lannister till Jaime. Orson var fysiskt handikappad och tillbringade sin tid krossa biller.

Finns det någon relation mellan historien och Tyrions nuvarande position? Liksom kanske kommer han att krossas av sin far om Oberyn dör?

När han berättade historien valde han en skalbagge och släppte den efteråt. Var det bara det eller en annan ledtråd?

P.S - Jag läste inte böckerna. Om det fanns någon referens i böckerna berättar.

    
uppsättning Anirban Nag 'tintinmj' 02.06.2014 12:38

12 svar

37

Orson dödar skalbaggar. Berget dödar kvinnor och barn. I själva verket är ett stort antal människor runt Tyrion mördare. Även hans bror Jaime, som på det här laget allmänt anses vara en bra kille, drev helt ett barn ut genom ett fönster och hade alla Ned tjänare dödade i S1.

Tyrion kunde inte förstå Orsons betesmord vana eftersom Tyrion inte är en naturlig mördare. Han har bara inte magen för det avslappnade förhållandet med döden som så många andra i Westeros gör. Livet är billigt i den här världen, men den ena karaktären som inte känner så är Tyrion. Du kommer märka att han hämtade en bugg under den monologen och i slutet lät han det gå.

Dude är bara inte gjord för denna värld.

    
svaret ges 02.06.2014 17:42
25

Egentligen ser jag det som en förtäckt nedläggning på Orson Scott Card som har kritiserat Game of Thrones-serien. Kusin Orson är Orson Scott Card, inser också att Orson Scott Card är allmänt känt för att skriva Ender's Game, en roman om en pojke som väljs för att döda ett Alien Race of Bugs aka Beetles. Om författaren hade det i åtanke gjorde de ett utmärkt skämt av det. Det finns några paralleller med bergets dödande vänster och höger men den här liknelsen har förmodligen många betydelser.

    
svaret ges 03.06.2014 01:45
14

Det finns ett par idéer som har varit flytande om vad den här konversationen skulle kunna innebära.

Först och främst

Det kan vara en enkel förskjutning om Oberyns slutgiltiga öde i höjden av berget - allt som pratar om krossning innebär bara att betraktaren bete sig på ett omedvetet sätt som vi ser hans stolthet får det bästa av honom.

Andra jag faktiskt finns på Reddit där dess faktiskt en metafor för GRRMs beteenden att skriva serien och dödade tecken som till synes vänster och höger utan för mycket anledning. På så vis var det en annan signal för betraktaren att inte förvänta vad de tycker att de kan förvänta sig i den här serien, som vi har sett många gånger tidigare i den här säsongen och tidigare årstider med tecken som möter deras undergång i vissa oväntade sätt .

    
svaret ges 02.06.2014 14:57
7

Många intressanta teorier här, och jag håller med i en omfattning med de flesta av dem. För mig var historien om Orson Lannisters till synes onödiga squashing av många bägare en demonstration som storleksanpassar; desto större man kommer att vinna. Nu kan detta vara bokstavligt och figurativt. Vi ser Gregor Clegane, det stora "Mountain", krossar Oberyn Martell till en massa bara för att han har det fysiska sättet att göra det.

Tänk dock på följande:

As we later see, Oberyn's poison coated blade kills Gregor eventually (Poison being superior to brute force). Orson was killed by the kick of a horse (Horse>Orson), and so we see that Tyrion's talk can essentially be seen as a representation of the fact that you can crush all who are beneath you for a time, but you will eventually cross the path of someone (or something) that is superior to you and there you will meet your end. Really would like someone to comment back whether they agree with me or not!?

    
svaret ges 03.06.2014 12:09
5

Jag tror att bägaren diskuterar en omedelbar tillämpning i Röda Viper-Mountain-kampen. Oberyns ögon och ansikte splittrades bokstavligen som en skalbagge. Berget är säkert känt för hans bäste och inte hans vitt, parallellerande kusin Orson. Den rena naturen hos Oberyns bortgång från berget åberopar otro på en nivå som Tyrions svar på bägarna. Bafeldiskussionen har säkert också en bredare tillämpning. Oskuldliga mord är överallt i Westeros; händer inom Tyrions sfär och utanför det.

    
svaret ges 03.06.2014 04:15
3

Det finns redan många utmärkta teorier som presenteras här. Ändå kommer jag fortfarande att lägga till mina synpunkter, även om många av dess aspekter kan hittas i andra svar redan och alla som förmodligen gäller i viss mån till den här stora scenen.

Vad Tyrion kan slutligen förklara kan vara det grymma och meningslösa livet i allmänhet, hans behandling av världen och hans far i synnerhet, eller till och med en attack på Orson Scott Card . Men det han kanske också talar om är ingenting annat än Game of Thrones själv.

Alla de olika husen i Westeros gör ingenting annat hela dagen än att krossa bägare, förstör män, kvinnor, fiender, allierade, andra hus, egen familj och sina egna liv för ingenting annat än sätet på en jävlig obekväm stol som inte kommer med någon verklig prestanda alls. Den som sitter på Iron Throne idag kan vara säker på att i morgon alla andra håller på krossbaggar för att svara på frågan som får nästa sväng på Iron Throne . Allt detta ultimat meningslösa Thronespel är bunden att gå på för evigt och Tyrion , som är en av de få personerna i hela världen med lite sunt förnuft, kan försök att förstå vad allt detta är för, men han kommer inte, eftersom det inte finns något.

Det enda som kommer att sätta stopp för hela detta Game of Beetles är en lika meningslöst och obestridlig naturkatastrof från utsidan, vare sig det är en mule som sparkar dig i bröstet eller en horde av < em> White Walkers som täcker din dyrbara Iron Throne i oändlig vinter (eller en drakearmé som smälter iväg, för den delen). Ännu kusin Orson hade turen att verkligen dö, Westeros får en ny chans och en ny sommar och plågas av Thronespel för alltid och någonsin, som det gjorde tidigare.

(Naturligtvis tar du inte dessa ramblings som någon form av spoiler, eftersom jag inte har läst en enda sida av källmaterialet, som du inte behöver för att erkänna ett sådant samhälls kretslopp.)

    
svaret ges 17.06.2014 00:23
3

Detta är en diskussion mellan Tyrion och Jaime om sin far Tywin. Tyrion har tittat på sin far hela sitt liv, men kan bara inte förstå hans brutalitet. Både Jaime och Tyrion kan döda när det behöver göras, men ingen son har något på sin faders kalla brutalitet. En fantastisk scen, underbart handlade. Egentligen var hela episoden stor, en av de bästa än. Låter som namnet Orson Lannister fanns inte i böckerna och är ett inslag på det andra berömda "moron" Orson Scott-kortet!

    
svaret ges 03.06.2014 13:22
2

Jag trodde att Tyrion såg sig som Beetle och resten av världen som sin kusin. Han är liten, smidig, nästan varje beskrivning han ger av bägarna matchar honom också. Och hans kusin bryter bara dessa köttbarn utan någon anledning, oavsett orsak, oavsett orsak som det kan vara för honom skulle också förklara varför människor så enkelt krossar honom trots att han är en bra person som aldrig skulle skada någon (som Tyrion). Jag såg det som bara en djupare psykologisk titt på Tyrion själv. Jag tror inte att han själv förstod allt detta, men författaren tyckte jag. Det ger till och med en inblick i den mänskliga naturen själv. De fortsatte att beskriva sin kusin som "enkel", och han dödade dessa bägare oberoende som beskriver de flesta av folket i denna show.

    
svaret ges 03.06.2014 01:29
2

Medan jag håller med om att samtalet är en förskuggning av det övergående slaget, och förmodligen till och med en sticka på Orson Scott Card, tror jag att det är ytterligare betydelse för det.

Tyrion kan inte förstå varför Orson slår bägarna och ändå krossar bägarna är det som gör Orson lycklig. Det driver honom och ger honom syftet. Det ger honom syfte och mening till den dag han dödas.

Historien är Tyrions kamp för att finna mening i livet. Han är en man på döds rad och den här historien är hans sätt att förklara livets korthet och meningslöshet. Medan andra kan hitta mening i enkla saker (smashing beetles), kan Tyrion inte identifiera sig med dem.

Det är också en demonstration att Tyrion skiljer sig från dem som finns runt honom. Han är inte brutal, tar ingen glädje i att döda och finner missbruk av makt avskyvärda. Han kan inte förstå hur människor får glädje att dö.

Den här scenen var en vacker bit av berättande och underbar uppgift av Peter Dinklage.

    
svaret ges 04.06.2014 01:11
2

Jag tycker att Vantha Doun har rätt.

Orson Scott kritiserar GOT sedan den första episoden. Den här länken handlar om det.

och

Orson är HATED för sin homofobiska position.

Då, när Tyrion säger att han gick till Maester Volariks bibliotek, visar Jaime att Maester har homosexuella lutningar.

Jag vet inte om Volarik är en referens för en riktig person. Men hans homosexualitet verkar vara en direkt hänvisning till Orson Scotts homofobi.

Observera att kusin Orson och Volarik inte nämns i boken. Denna scen är en självständig skrivning.

Ansluta namnet Orson , bägarna och homosexualiteten i den här långsamma texten, med hjälp av tecken som inte finns i boken, i en scen som inte finns i boken ...

Och kallar Orson, moron etc ...

    
svaret ges 03.06.2014 09:35
2

Den nämnda scenen har ingen hänvisning i boken. Jag kan inte heller minnas någon Lannister kusin som heter Orson ( men då kan jag knappt komma ihåg några kusiner än Lancel ).

IMHO, det är en mycket smart del av monolog tillverkad av David Benioff och D. B. Weiss som fungerar som fyllmedel i detta avsnitt. Peter Dinklage (Tyrion) uppmanar återigen sin exceptionella skådespelande och oratoriska färdigheter för att leverera en tankeväckande och introspektiv scen. Jag känner, Tyrion frågar här den galna lusten hos människor som är makt att döda, bara för att de kan. Och då utropar han sig om aktiviteten i praktiken. Eftersom det som slutligen finns kvar är tomt torrt skal av skalbaggar, så länge ögat kan se.

Om man uppmärksammar, skiftar Tyrion mycket subtilt sammanhanget till " livets cirkel ". Hur den enkla minded, beetle crushing Orson görs i en mule spark. Det är han som säger Jaime att kraften inte är permanent, den flyter. Och det som går runt kommer säkert.

Nu i allt detta - bägaren, kusinen Orson, muldan kunde bara vara metaforer till Tyrion, hans syster och pappa, och någon "kraft" som sätter stopp för Lannisters.

Det kan också vara lite slitsat skämt på Orson Scott Card. Eller det kan bara vara en hyllning av seriens upphovsmän till mordmordet GRR Martin själv. En man som har alla dessa karaktärer på sin nåd. Och han dödar dem av, en för en ..... KUHN ... KUHN .... KUHN !

    
svaret ges 04.06.2014 09:01
0

Tyrion erkände att han var den utfällande faktorn i Orsons död. Mina två cent. Han förklarar i grund och botten att han kommer att döda för att skydda det han anser vara rätt eller snarare att stoppa vad han anser är fel.

    
svaret ges 02.06.2014 21:43