Does olja avdunsta?

10
Oljan sägs vara att förånga vid mycket höga temperaturer, men när man lagar någonting i pan med olja, är röken som går uppåt på grund av oljeavdunstning? Om inte varför blir skorstenen smutsiga efter en tid?

    
uppsättning Cob 18.01.2012 07:07

4 svar

16

Jag är rädd att Chef Flambe svar är fel. Inte allt har smältpunkt och kokpunkt.

Olja är gjord av stora organiska molekyler, som innehåller långa kolkedjor *. Till skillnad från oorganiska ämnen med små molekyler (som vatten) leder uppvärmningsolja inte till en punkt där molekylerna slutar locka varandra (det vill säga kokpunkten). Istället bryter de stora, bräckliga molekylerna bara upp. Det betyder att olja inte har någon kokpunkt, och det är omöjligt att producera olja i en gasfas. (Du kan producera något som liknar "oljedamp" med en mister, men det består av små droppar av flytande olja, inte en riktig gas).

När oljan bryts upp innan den kokar, finns ingen oljedunstning. Du kan förstöra oljan genom att värma den, eftersom den blir till något annat än olja. Du kan också bränna den genom att värma den i närvaro av syre, och det här är vad som händer när du ser att rök kommer från din panna. (Detta skiljer sig kemiskt från enkel uppbrytning av molekyler). Men nej, det fördunstar inte.

skorstenarna får en oljig film eftersom: 1) partiklarna i röken från rökolja kan känna sig lite smutsiga (ren sot känns också fet) 2) när oljan bryts ner under värme, några av de nya molekylerna (bitar av oljemolekyler) kan vara tillräckligt ljus för att bli luftburna och gå upp och bygga en film. Medan tekniskt inte en ätbar olja längre, kan de ha en oljig känsla för dem. 3) När du stekar, flyger oljedroppar genom luften. Du märker det på kaminen runt pannan, men jag vet att några droppar är små nog att bäras av det uppåtriktade utrymmet av varm luft i skorstenen.

* Jag förenklade här lite, eftersom de oljor vi lagar mat inte är gjorda av en enda kemisk förening, de är en blandning av olika föreningar. Men förklaringen fungerar fortfarande för blandningen, eftersom det alltid är samma typ av förening.

    
svaret ges 18.01.2012 13:53
2

Ja, varje ämne teoretiskt har en kokpunkt, beroende på tryck också (väte vid 0K i atmosfärstryck är fortfarande en gas).

Fortfarande är en hel del ämnen brandfarliga - med flampunkt långt under kokpunkten. Olja kommer till exempel att börja röka och sedan gå upp i lågor långt innan den når sin kokpunkt i vår atmosfär med ~ 20% syre.

Vidare utsätts vissa ämnen för signifikanta kemiska reaktioner vid vissa temperaturer, vilket betyder att allt som äntligen kommer att nå kokpunkten inte längre är den ursprungliga substansen (dvs. teoretisk kokpunkten - ämnet kan inte nås det för att det upphör att existera och bli något helt annorlunda innan du når det.) Jag är inte helt säker, men jag är ganska övertygad om att termisk krackningstemperatur för olja fortfarande ligger under kokpunkten, vilket betyder nej, även om du tar bort syre , kommer oljan först att separeras i enkla kolväten, innan de börjar kokas.

OTOH, vegetabilisk olja torkar upp - blir tjock och klibbig (även om den är mycket långsamt), vilket betyder att den inte ska användas för lager, gångjärn och liknande. Men det är inte riktigt på ämnet.

    
svaret ges 24.05.2013 08:42
0

Allt har en smältpunkt och en ångpunkt, men olja behöver den extra värme som tillsätts för att komma till ångpunkten.
Röken du ser är oljan som bryts ner och blir till ånga. Men när du får olja att byggas upp i ugnshuvudena är det vanligtvis en kombination av förångade oljor och vanliga oljedroppar som har uppburits med hjälp av ånga.

    
svaret ges 18.01.2012 09:13
0

Medan blandningar har en specifik kokpunkt, är mängden av varje komponent som koka av inte densamma. Om en av komponenterna har en låg kokpunkt jämfört med de andra, sägs det vara mer flyktiga, så mer av denna komponent kommer att koka bort än de andra när kokpunkten uppnås. När du kommer över den här flyktiga komponentens kokpunkt, kommer det att förångas rättvis även om hela blandningen inte kokar.

När det gäller en blandning som samverkar mycket på molekylär nivå är situationen dock annorlunda. Vatten och alkohol är båda väldigt polära och håller varandra relativt starkt. När det händer, när du kokar bort en viss mängd alkohol, kommer du inte att minska koncentrationen, eftersom den lilla kvarvarande delen hålls så tätt som vattnet är.

När det gäller olja, eftersom luften är närvarande, orsakar den höga temperaturen oljan att bryta ner till samma komponenter som du skulle få om du brände den, även om den inte är tekniskt brinnande (dvs med en flamma). När det brinner, bildas idealiskt koldioxid och vatten. Men eftersom temperaturen inte är så hög som i en ugn är det till exempel mycket kvarvarande kol kvar. Luftflödet från stekpannanets heta yta etc. trycker kolet (Rök), som fortfarande är mycket varmt, på stål eller tegel, där det binder till brister i stålets yta. Likaså kan lågkokande oljor passera till ytorna ovan och mycket små droppar av mer högkokande oljor kan föras upp i massflödet av hetluft som stiger från pannan också.

Allt detta är ur ett kemiteknikperspektiv, men jag hoppas att du kan läsa mellan linjerna.

    
svaret ges 06.02.2012 08:12
Senaste kommentarerna

Ja, det är det, men generellt sett fungerar din motor ändå. Hur löser datateknik de uppenbara frågorna: Vad är det bästa sättet att förånga olja? Hur förblir oljor flytande i massform i en stängd pipeline? Och vad är det snabbaste sättet att skicka en råoljelösning direkt till kunder som innehåller olja? Tändningsteknologiens värld är flerdimensionell. Andra studerar vatten och förbränning för förbränningstemperatur, men ditt bilproblem är till varje pris. De flesta försöker bara jämföra... Läs mer