Captain Riker, av företaget?

16

Under händelserna i Star Trek: The Next Generation 2-parter, The Best of Both Worlds , mottog Riker en fältförbättring till Captain medan Picard assimilerades. Betyder detta att riker bör anses vara en kapten av företaget Eller, eftersom det var en markförstärkning, och inte en riktig kampanj, betyder det att han inte borde anses vara en legitim lika med sådana grejer som Kirk och Picard i historiens annaler?

    
uppsättning 18.11.2011 22:32

6 svar

11

Är Riker en officiell kapten av ett företag? Jag antar att det beror på din definition av vem som är en kapten i ett företag. Tekniskt, ja, Riker höll en tillfällig fältkommission av kaptenen. Men om du ska tillämpa det, tror jag att du måste också inkludera ett antal TOS-tecken, som alla innehade kaptenens rankning inom Starfleet, trots att de inte höll i centrumstolen. I åtminstone, som jag minns, var Spock, McCoy, Scott, Uhura och Sulu alla kaptener som tjänstgjorde ombord på Enterprise A. Och du måste inkludera Christopher Pike, Decker och vad som helst namnen på de två kaptenerna på Enterprise B och Enterprise C som visas i tv-servern och filmerna. C'mon, om du känner till deras namn utan att titta på dem, behöver du verkligen få ut mer ....:)

Men när det kommer till det, är det en stor skillnad mellan tekniskt att vara en kapten i företaget och vem du tänker på när du tänker på företagets chefer. Det är verkligen vad det kommer ner också. Var Riker en kapten? Visst, för ett par dagar. Tänk vi på Riker när vi tänker på företagets chefer? För 99,9999% av oss: Inte en chans.

    
svaret ges 19.11.2011 18:29
15

Ja, Riker var företagets kapten, under en kort tid. Detta berodde på att han var företagets befälhavare (inte bara rankningsofficer ombord, men var befälhavare av fartyget själv).

BBlake pekar på att flera tjänstemän som höll kaptenens rangordning (Spock, McCoy, Scott, Uhura och Sulu) inte var kaptenen av företaget eftersom de inte var befälhavare (utom i fallet av Spock, som var Enterprise Captain).

Snälla, kolla in botten av någon person som fick kommandot för ett företag på Memory Alpha. Det finns en lista över "befälhavare för stjärnskytten Företag ". Och innan någon påpekar det står befälhavare och inte kapten, kolla in Kapten # Starfleet Captains på Memory Alpha , som anger följande:

On starships, the term captain is also often used as a synonym to commanding officer. Proper naval parlance says that, even if a vessel is commanded by an officer whose rank is lower than captain, that officer is still able to be referred to as a captain while on the deck of their own vessel, no matter their literal commissioned rank.

Vilket betyder att ja, Riker var företagets chef.

    
svaret ges 20.11.2011 03:11
5

Ja, William T. Riker var en kort stund den officiella kaptenen i U.S.S. Företaget NCC-1701-D. Hans namn skulle ingå i fartygets kommandohistorik.

Han fick fältförbättring och kontroll av fartyget av Admiral Hanson under evenemangen The Best of Both Worlds , del 1 och 2.

Om Riker är en tungvikt i den meningen som Kirk eller Picard är upp till historien. Vi kan alla utgå ifrån att Riker haft en storied karriär efter hans stint på Enterprise D och Enterprise E - tillräckligt för att göra honom till en admiral i minst en tidslinje ...

Bakgrund till betydelsen av användningen av "Captain" (för att förtydliga meningen som svaret svarar på frågan)

Som det har diskuterats i andra svar och kommentarer om denna fråga finns det mer än en användning av ordet "kapten". Kapten är först och främst en naval rang, som används av Starfleet. Någon kan hålla kaptenens officiella rang med eller utan att ha ett fartyg till hans eller hennes namn. (Det kan finnas en tidsperiod där en kapten inte tilldelas styrelsen av ett rymdskepp av olika skäl.) Kapten används också för att adressera den person som "har givit sig" av Officeren senast ansvarig för fartyget (en officer som kan eller inte är den officiella kaptenen på fartyget.)

Som ett universums exempel kan Kirk lämna Enterprise med en bortfest och lämna conn till Spock. Det är sedan vanligt för alla som tjänstgör på fartyget för att ta itu med Spock som "Captain" (även om Spocks officiella rang var "Commander" under TOS-åren). Denna användning sker speciellt i en bekräftelse till en direkt ordning, dvs att svara "Ja, kapten" till vem som helst i kaptenens stol. Kaptenens användning är sedvanlig, inte officiell. Dessutom skulle det vara både besvärligt och felaktigt för en officer att svara på en order med "Ja, Captain Spock", eftersom det här skulle utgå ifrån att felaktigt bedömdes av Spocks rang. I vilket fall som helst, om Spock då skulle vara med i bortfesten, kan han välja att lämna conn till Scott, som då adresseras som "Captain" av medarbetare (och så vidare).

När det gäller Riker var han överladdad av bron i många episoder, och var därför "kapten" i sedvanlig mening vid många tillfällen. Riker var dock kapten i både officiella och vanliga sinnen under The Best of Both Worlds . Det var Starfleet uppfattning att Picard (upptäcktes att ha blivit assimilerad av Borg och med beteckningen "Locutus") var oåterkallelig. Kort före hans död i slaget vid Wolf 359 gav Fleet Admiral Hanson Riker en fältförstärkning till kaptenen och gav honom kontroll över företaget. Det är säkert att anta att Hanson hade kommandokoderna för företaget formellt överfört till Riker, även om detta inte ses på skärmen.

I Starfleet är fältkampanjer legitima kampanjer avseende karriären hos aktiva tjänstemän. De är varken tillfälliga eller hedersliga. Varje Starfleet-fartyg har en "kommandobeskrivning", vilket indikerar de personer som innehöll fartygets kommandokoder under sitt livslängd. Riker skulle vara listad som den officielle kaptenen under stardaten av The Best of Both Worlds .

Enterprise D: s kommandoradshistorik, i kronologisk ordning:

  • Capt. Jean-Luc Picard

  • Capt. William Thomas Riker (under The Best of Both Worlds del 1 och 2, sedan frivilligt och ærefullt nedgraderad till Commander vid Picards återkomst till aktiv tjänst)

  • Capt. Jean-Luc Picard

  • Capt. Edward Jellico (under Kommandokedja del 1 och 2)

  • Capt. Jean-Luc Picard

Picards kaptenskap i Enterprise D slutade när skeppet lämnades oförlösbart under filmen Generations .

    
svaret ges 13.01.2015 03:07
2

Eftersom Starfleet tenderar att följa amerikanska militära traditioner, låt oss se vad de gör. I USA: s militär, tillåter en officer som inte är aktiv tjänst att behandlas av den amerikanska militären, genom lag deras högsta rang uppnåddes under krigstid, även om det var en tillfällig provision.

(e) A person not on active duty who served honorably in time of war in the Army, Navy, Air Force, or Marine Corps may bear the title, and, when authorized by regulations prescribed by the President, wear the uniform, of the highest grade held by him during that war.

Till exempel George Custer adresseras korrekt som General Custer trots att hans permanenta rang (och den som han höll när han dog) var överste. Jag tycker att det här talar om att tillfälliga krigstider uppfattas som allvarliga affärer i militären.

Riker fick företagets enda befäl av Starfleet Command medan han hade rank av kaptenen, och han beordrade Enterprise i strid. Detta skiljer honom från andra som beordrade företaget i Picards tillfälliga frånvaro. Jag tycker att det skulle vara rättvist att säga att Riker var Enterprise Captain.

Om han är en av "greatsna" är något annat helt, men han gjorde piska Picards butt ... två gånger .

    
svaret ges 14.01.2015 02:24
1

I Star Trek är fältkampanjer lika giltiga som alla kampanjer (trots att Riker kom överens om att få demoterade till befälhavare, ett beslut som tvingades av författarna). Tänk på Wesley Crusher and Nog, båda hade fältreklam och deras rangordningar var giltiga.

    
svaret ges 20.11.2011 03:31
1

I den sista episoden av TNG, "All Good Things", visar Admiral Riker för att rädda Captain Beverly Crusher från en Klingon attack. Admiral Riker har kommandot på företaget och sagt något om att det är trevligt att hålla tag i sitt gamla skepp.

Jag antar att det betyder att han var Enterprise Captain; i en annan tidslinje.

Garret ingick i en lista över kaptener, men de två var en alternativ tidslinje. Var hon kapten i den ursprungliga TNG-tidslinjen?

Och nu, med återställningen gjord i den senaste filmen, är en tidslinje även en relevant faktor när man överväger vem som var en kapten av företaget?

    
svaret ges 26.12.2012 22:28