Can en reaktionsavbrott multiattack?

18

I går kväll attackerade en Owlbear oss. Det var skadat och angrep sedan min Warlock. Självklart använder den sin Multi Attack-åtgärd (MM, s. 249):

Multiattack. The owlbear makes two attacks: one with its beak and one with its claws.

Efter den första attacken ville jag kasta hellish rebuke på det, vet att det kan döda det innan det släpper ut sin andra attack.

Hellish rebuke säger (PHB, s. 250):

Casting Time: 1 reaction, which you take in response to being damaged by a creature within 60 feet of you that you can see

...

You point your finger, and the creature that damaged you is momentarily surrounded by hellish flames.

Utlösaren skadas, så jag borde ha kunnat kasta den här efter den första attacken men före den andra. Åtminstone så förstår jag det.

Eftersom min DM rullar både attacker och skador på samma gång för lämplighet, hävdade han att stavningen skulle kastas efter att owlbjörnen var färdig att attackera, eftersom den inte hade slutfört sin åtgärd (Multiattack-åtgärden) och reaktionerna kommer efter deras utlösande åtgärd. Med andra ord skulle jag behöva ta båda attackerna innan jag kunde reagera.

Vem hade rätt?

    
uppsättning NathanS 03.10.2018 09:43

2 svar

28

Reaktioner kan avbryta multiattack.

Reaktionsreglerna säger:

A reaction is an instant response to a trigger of some kind, which can occur on Your Turn or on someone else’s. [...] If the reaction interrupts another creature’s turn, that creature can continue its turn right after the reaction.

Betona min.

Flera attacker i en tur är inte samtidiga, som Jeremy Crawford har sagt :

Q: Eldritch Blast: are the attacks resolved in parallel or sequence? Do you have to pick all the targets first before rolling?

A: Multiple attacks on the same turn aren't simultaneous, unless a feature or spell says otherwise.

Här är definitionen av Multiattack (MM, s. 11):

A creature that can make multiple attacks on its turn has the Multiattack action. A creature can't use Multiattack when making an opportunity attack, which must be a single melee attack.

Varken Multiattack-definitionen eller Owlbears spelstatistik säger att attackerna uppträder samtidigt. Så i ditt fall uppstår följande sekvens:

  • Owlbearens första attack träffar dig.
  • Du använder din reaktion för att kasta Hellish Rebuke som svar på att den skadas.
  • Owlbear fortsätter med sin multiattack (om den inte är nu död).
  • svaret ges 03.10.2018 12:06
    12

    Din reaktion händer omedelbart.

    Du blev drabbad av en attack. Termen multiattack innebär direkt mer än en attack. Med ugglan som exemplet har varje attack sina egna attackrullar. Detta gör dem extremt väldefinierade händelser åtskilda av specifika rullar.

    Som med skärmstavning händer det som svar på den första utlösningshändelsen (som i det här fallet skulle vara den första tid du tar skada).

    An invisible barrier of magical force appears and protects you. Until the start of your next turn, you have a +5 bonus to AC, including against the triggering attack, and you take no damage from magic missile.

    • which you take when you are hit by an attack or targeted by the magic missile spell

    Samma som med Misty Escape. Du försvinner i en dimma som svar på skadan. Utlösningsevenemanget är den första individuellt definierade skadan, inte en hel spärr av attacker.

        
    svaret ges 03.10.2018 11:19

    Läs andra frågor om taggar