En recension av svampbob-fyrkant för föräldrar

Sedan lanseringen 1999 har tecknad film "SpongeBob Squarepants" blivit ett popkulturfenomen. Enligt Nickelodeon var showen den högst rankade animerade barnprogram på TV i över 10 år, men miljontals tittare i alla åldersgrupper stämmer in för att titta på tecknade filmer varje månad. Showen är designad för barn mellan 6 och 11 år och är rankad TV-Y. Även om detta betyg indikerar att det är lämpligt för alla barn, finns det några aspekter som föräldrar bör vara medvetna om innan de låter sina barn titta på.

Visa översikt

I teckningen bor SpongeBob havssvampen hos sina undervattensgrannar i djuphavsstaden Bikini Bottom. SpongeBobs hus ser ut som en jätteananas och hans närmaste bekanta inkluderar hans bästa vän Patrick sjöstjärna, ekorren Sandy Cheeks och hans kollega Squidward. SpongeBob fungerar som stekkock i en snabbmatsaffär som heter Krusty Krab.

Inom mycket fantasifulla berättelser handlar showens humor om dumma situationer i den mycket barnsliga huvudpersonen, SpongeBobs vardag. De flesta av hans underhållande eskapader involverar också hans mycket dumma bästa vän, Patrick.

Föräldrarnas oro

Medan showen är avsedd för små barn har den blivit populär bland college-barn, vilket kan ge en viss indikation på showens innehåll. Även om showen är rolig, fantasifull och har färgglada situationer, men det kanske inte alltid är det bästa programmet för små barn.

Tecken i tecknade filmer använder ibland ord som "dumma" eller "ryck" som föräldrar kanske inte vill att barn ska upprepa. Förolämpningar kastas vardagligt, utan återverkningar. Dessutom kommer det mesta av humorn i showen från situationer som enbart beror på det faktum att SpongeBob och Patrick bara är riktigt ointelligenta (i SpongeBobs fall är det mer naivt, men Patrick karakteriseras vanligtvis som helt tät).

Fysisk humor spelar också en roll i denna tecknad film, vilket är en av anledningarna till att SpongeBob visas minst en gång i nästan varje avsnitt som bara bär underkläderna. Ofta är språket och situationerna i showen högljudda, motbjudande och ibland oförskämd. Med andra ord är det en drömshow för målåldersgruppen, och den råa humor uppskattas mycket av 6-11-åringar.

För äldre barn och tonåringar kan "SpongeBob SquarePants" vara bättre än vissa andra TV-visningsalternativ; det beror bara på familjen och vilken typ av komedi de tycker om, men föräldrar till små barn kanske vill förhandsgranska showen innan de låter barnen titta på. Innan du låter ditt barn komma hem från skolan och plocka ner framför TV: n för att titta på SpongeBob och hans gäng, se till att du är bekväm med innehållet först.