Hungerspelen bokar en recension

I The Hunger Games har författaren Suzanne Collins skapat en fascinerande dystopisk värld. Hunger Games är en övertygande roman med fokus på livet i ett auktoritärt samhälle där unga människor måste tävla till döds i de årliga Hunger Games. Huvudpersonen, den 16-årige Katniss Everdeen, är volontär för Hunger Games för att förhindra att hennes yngre syster blir skyldig att delta och hennes erfarenheter och kamp för att överleva är kärnan i boken.

Att läsa Hunger Games kan leda till intressanta diskussioner om vår egen värld och hur realityshows, hot om krig, auktoritära regeringar och besatthet av modetrender påverkar oss dagligen. På grund av historiens mörker passar den bäst för tonåringar och vuxna snarare än tweens, även om många yngre barn har läst boken eller sett filmen eller båda.

Panem: världen av hungerspelstrilogin

Även om skapandet av Panem inte är fullständigt utarbetat förrän den andra boken, vet vi att detta auktoritära samhälle var resultatet av en hemsk katastrof under de mörka dagarna, vilket resulterade i inrättandet av tolv distrikt under regeringen i Capitol. Fredsbevarare och en lokal regering inrättas i varje distrikt, men härskarna i Capitol har strikt kontroll över allt och alla i varje distrikt.

Varje distrikt har sin egen specialitet som gynnar Capitol, såsom kolbrytning, jordbruk, skaldjur etc. Vissa distrikt förser Capitol med energi eller materiella varor och vissa ger arbetskraften för att hålla dem i Capitol vid makten. Människorna som bor i Capitol bidrar lite till sin egen näring och handlar främst om de senaste mode och nöjen.

Hunger Games är en årlig tradition riktad av Capitol-härskarna, inte bara för att roa medborgarna utan också för att bevara kontrollen över distrikten genom att visa Capitolens dominans. Varje år måste de tolv distrikten skicka två representanter, en tjej och en pojke, för att delta i Hunger Games. Dessa representanter kallas ”hyllningar” för att få människor att tro att det är en ära att representera deras distrikt, även om varje person lever i rädsla för att någon de älskar ska väljas. Och hela nationen måste se när dessa 24 hyllningar kämpar mot varandra till döden tills bara en är kvar som segraren.

Att ha en segrare är viktigt för ett distrikt - extra mat och några lyx kommer att tilldelas vinnarens distrikt. Regeringen har skapat den ultimata realityshowen, komplett med tekniska utmaningar och konstant övervakning av deltagarnas rörelser. Varje medborgare är skyldig att titta på spelen tills de avslutas, vilket kan ta timmar eller dagar.

Summering av berättelsen

Sexton år gamla Katniss Everdeen har försörjt sin familj sedan sin fars död i en gruvolycka. Hon har gjort detta genom att jaga olagligt utanför gränserna för distrikt 12 och använda spelet hon dödar för mat eller för byteshandel. Genom hennes skicklighet med en båge och hennes förmåga att spåra och snara kaniner och ekorrar har hennes familj kunnat överleva.

De har också överlevt för att Katniss registrerar sig för tessera, en ranson av spannmål som ges i utbyte mot att placera ditt namn i lotteriet för skörden, ceremonin som avgör vem som blir distriktets representant i spelen. Allas namn går i lotteriet från det att de fyller 12 år tills de fyller 18. Varje gång Katniss byter ut sitt namn mot tessera ökar hennes chanser att bli den som heter. Bara det är inte hennes namn som heter - det är hennes systers.

Prim Everdeen är den person som Katniss älskar framför allt andra. Hon är bara 12, tyst, kärleksfull och på väg att bli en läkare. Hon skulle inte kunna överleva skörden och Katniss vet detta. När Prim heter namnet frivilligt Katniss att ta sin plats som en hyllning från District 12 till Hunger Games.

Katniss vet att det inte bara är hennes eget liv på linjen i spelen, utan att andra också kommer att gynna om hon är vinnaren och hennes färdigheter som jägare kommer att ge henne en fördel i spelen. Men hennes liv som en hyllning blir mer komplicerat av den andra hyllningen från District 12. Peeta Mellark, bagarens son, är en pojke som Katniss är skyldig en tjänst på grund av en vänlighet som han visade henne när hon var mest desperat och hennes familjs överlevnad var på spel. Och Katniss vet att hennes överlevnad nu kommer att betyda hans död.

Katniss förflyttas bort från sin familj och Gale, hennes bästa vän och jaktpartner, till Capitol, där hon är preppad och tappad för att delta i spelen. Hon och Peeta ska vägledas av Haymitch, den enda hyllningen som District 12 har haft som var en vinnare av spelen. Men Haymitch är en motvillig och till synes otillräcklig mentor, så Katniss inser att hon måste förlita sig på sina egna styrkor för att överleva.

Som den första boken i trilogin är The Hunger Games övertygande läsning och får läsaren att vilja läsa nästa bok omedelbart för att ta reda på vad som händer med Katniss och Peeta. Katniss är en stark karaktär som löser sina egna problem och tar ansvar för sitt eget liv. Hennes kamp med hennes uppdelade tillgivenhet mellan två pojkar skildras realistiskt men inte för hårt. Och hennes tendens att oavsiktligt skapa problem kan utlösa många samtal om huruvida hon hade rätt eller fel och om hon var trogen mot vem hon är. Katniss är en karaktär som läsarna inte snart kommer att glömma.

Om författaren, Suzanne Collins

Med Hunger Games-trilogin tar Suzanne Collins, prisbelönta författare till Underland Chronicles, sina talanger till en ny trilogi riktad till en mer mogen publik än hennes böcker om Gregor, the Overlander. Collins utsågs till en av Time Magazines 100 mest inflytelserika människor 2010, en ära som baserades på populariteten hos de två första böckerna i Hunger Games-trilogin. I sin popularitet och genomslag har trilogin jämförts med andra populära fantasy-romaner för unga människor, som Twilight-serien och Harry Potter-serien. Collins erfarenhet som tv-författare gör att hon kan skapa berättelser som tilltalar tonåringar och tonåringar. Suzanne Collins skrev också manus för filmanpassningarna av The Hunger Games.

Granskning och rekommendation

Hunger Games kommer att tilltala tonåringar från 13 år och uppåt. Den 384-sidiga boken innehåller våld och starka känslor så yngre tweens kan tycka att det är störande. Skriften är utmärkt och handlingen driver läsaren genom boken i snabb takt. Den här boken har valts ut av Kansas State University som ska ges till alla inkommande nybörjare att läsa så att de alla kommer att kunna diskutera den över hela campus och i sina klasser. Det har också blivit tilldelad läsning i många gymnasier. Boken är rik på diskussionspunkter inte bara om regeringar, personlig frihet och uppoffring utan också om vad det innebär att vara sig själv och inte underkasta sig samhällets förväntningar. För information om bokens utmaningar, se The Hunger Games Trilogy. (Scholastic Press, 2008. ISBN: 9780439023481)

Redigerad 5 mars 2016 av Elizabeth Kennedy

Utlämnande: En recensionskopia tillhandahölls av utgivaren. För mer information, se vår etikpolicy.