Can en bladesinger dual-wield?

12

Jag vill använda två korta svärd men jag är inte säker på om jag kan. Det låter som att Bladesong kan sluta i fallet med dual wielding:

Starting at 2nd level, you can invoke a secret magic called the Bladesong, provided that you aren’t wearing medium or heavy armor or using a shield. It graces you with supernatural speed, agility, and focus.

You can use a bonus action to start the Bladesong, which lasts for 1 minute. It ends if you are incapacitated, if you don medium or heavy armor or a shield, or if you use two hands to make an attack with a weapon. You can also dismiss the Bladesong at any time you choose (no action required).

betona min

När det beskrivs att använda två händer att attackera med ett vapen "som får mig att tro att jag kanske skulle kunna använda två händer att attackera med två vapen?

    
uppsättning Voj Lmef Dos Mil Nueve 07.11.2015 07:45

10 svar

17

Ja, du kan dual-wield som en bladesinger.

Det innebär att du tvåhandar ett enda vapen. Bladesong slutar inte om du har ett vapen i varje hand. Bara om du gör en attack medan du håller en av dem med båda händerna.

    
svaret ges 07.11.2015 16:58
5

Kort svar: Ja. Eftersom det är en singelspecifikation av vapen.

Långt svar: Från vad jag har läst är det helt möjligt att dubbla och angripa med båda vapen. Om inte detta blir raderat vid något tillfälle är det nuvarande texten för Bladesong i Sword Coast Adventurer's Guide angående vapen:

(P. 142) You can use a bonus action to start the Bladesong, which lasts for 1 minute. It ends early if you are incapacitated, if you don medium or heavy armor or a shield, or if you use two hands to make an attack with a weapon.

Medan du inkluderade det här snippet i SCAG, bör tonvikten faktiskt vara den del jag har markerat. Jag kommer att förklara.

Notera hur singular "a" används i detta sammanhang. Detta innebär att man med två händer ska vara på ett vapen, inte vapen. Ett enhänt vapen är befriat från denna regel, dubbelvårdad eller rörande endast en.

Det är möjligt att orsaken till denna del av Bladesong-regeln var att se till att en karaktär inte kunde använda långsiktig, warhammer eller liknande allsidig kampvapen för att öka skadorna ytterligare, liksom att inte ha en tillströmning av stora svärd-toting 9: e nivå spellcasters.

    
svaret ges 16.11.2015 09:21
1

Som en massa saker med den här utgåvan (och jag älskar det personligen) beror det på.

It ends if you are incapacitated, if you don medium or heavy armor or a shield, or if you use two hands to make an attack with a weapon. You can also dismiss the Bladesong at any time you choose (no action required)

Fall A: Går strängt av RAW

Som det uttrycks i reglerna, står det inte "specifikt" att du inte kan använda en arm med ett vapen, så du kan dra av det på så sätt. "Regler" förbjuder inte det.

Fall B: Försöker lite tolkning

Obvioulsy, detta är en subjetiv tolkning, så du kan avfärda den eller tänka på annat sätt. Men kanske det är värt att tänka på. Jag tycker också att detta är en av punkterna i denna utgåva "brist" av specifikationen.

Det verkar som om hela ideen om BladeSong-funktionen är att du behöver ha en viss rörelsefrihet, och att du inte har båda händerna upptagna samtidigt (följaktligen begränsning av sköld och användning av en vapen med två händer) så det beror på vad du tycker är nödvändigt för att den här funktionen ska fungera, eller hur det ser ut när karaktären använder den, och det här är vad du ska tala om med din DM.

Kanske måste du ställa någonting med fri hand hela tiden för att den ska fungera? Då borde du inte kunna använda dubbla.

Kanske måste du vara gestus för mest av tiden, så du kan kanske använda någon form av projektil utan att bryta den här gestkedjan.

Kanske är det något mer arcant, och av någon okänd anledning kan dina händer inte "anslutas" av samma skadliga föremål (sålunda ett vapen) eller "låtens" harmoni bryts. På detta sätt borde du kunna använda dubbla wielding.

Etc, etc.

Så det är ditt samtal. Hur som helst ska du prata med din DM (och också till resten av partiet), så ingen känner att du är "fusk" och alla kan ha det bra att spela.

    
svaret ges 16.11.2015 14:32
-2

War Caster Feat (s. 170 PHB) kan tas för att "kunna utföra de somatiska komponenterna i en stavning även om du har vapen eller en sköld i en eller båda händerna".

Genom en strikt läsning av materialet är det möjligt att använda en dubbel-bearbetning av Bladesinger-byggnaden.

    
svaret ges 13.03.2016 23:14
-3

Det står i spelarens handbok (sidan203) att du behöver en fri hand för att kunna ställa en stavning med en somatisk eller materialkomponent. Det är därför jag tror att de visas som single blade-användare eftersom de är en trollkarl först och främst. Personligen skulle jag värdera det mer än ett andra vapen.

    
svaret ges 11.12.2015 09:26
-3

Jag tror inte att det är genomförbart med 2 vapen för RAI. Det skulle bli lättare att dansa ett mångsidigt vapen 2-handed än två vapen, så om den förra är otillåtna (som det är klart) så logiskt borde den senare vara. Med ett mångsidigt vapen mellan dina svängar dansar du, duckar, dodgerar, använder en icke-attackreaktion etc med en fri hand och du tar ditt vapen endast med din hand utom när du gör dina attacker. Med 2 vapenkämpar är dina händer bundna hela tiden. Det verkar som om shortswords skulle vara ett mycket större hinder än ett longsword.

Även SCAG tonboxen på bladesong-stilar säger upprepade gånger "the" eller "a / an".

    
svaret ges 11.07.2016 05:19
-3

Nej, du kan inte, texten är bara dåligt skriven

Bladesinger Prestige-klassen har funnits i åratal, och i andra utgåvor har det varit klart att Bladesingers endast kan använda ett enda enhandigt vapen, t.ex. i 3.0:

Bladesong Style (Ex): When wielding a longsword or rapier in one hand (and nothing in the other)

Som en annan påpekade är det ganska tydligt i spelarhandboken att för att ställa en stavning behöver du en fri hand, och Bladesingers handlar om kasta spells medan du kämpar. Så jag tycker att det är en ganska säker satsning på att det här är tänkt av texten i 5e, det är bara inte skrivet mycket tydligt. Jag skulle verkligen inte tillåta en Bladesinger att dubbla i någon kampanj jag kör.

Citat ovan från den fria Webbförbättring för Tom och Blood om du vill se längre in i det.

    
svaret ges 12.07.2016 11:23
-3

Förmodligen JA. De nya Sword Coast cantripsna som beskrivs omedelbart efter Blade-Singer-specifikationerna kräver inga somatiska gester, så de kan gjutas när de bär två vapen. En hand måste givetvis vara fri att kasta andra stavar med en somatisk komponent.

    
svaret ges 22.07.2016 00:06
-4

Baserat på ovanstående kommentarer skulle jag säga att "as-written" du kan dubbla wield. "Som-avsedd" är ett helt annat djur. Tänk på det här sättet, enligt en annan affisch ovan "Det står i spelarens handbok (sidan203) att du behöver en fri hand för att kunna ställa en stavning med en somatisk eller materialkomponent." Baserat på den affischens kommentar behövs åtminstone en fri hand för att kunna stava stavar med somatiska eller materialkomponenter, i vilket fall dubbelt vridning inte skulle vara möjligt.

Då är "bladesongen" enligt texten i "SCAG" en "hemlig elven magi". Man kan argumentera för att denna hemliga elven magi kanske åtminstone tillåter bladesingeren att ersätta en somatisk komponent med rörelser av bladesongen själv, vilket möjliggör dubbel-bearbetning. Det kan också hävdas att bladesongen kan tillåta att materialkomponenter används "auto-magiskt" om stavningen kräver det och om du har komponenten på din person.

Alla dessa argument för och mot dubbelvridning och / eller användning av ett 2handed vapen för bladesinging kommer i slutändan att bli ett beslut av DM i ditt spel. Allt beror på huruvida att tillåta eller förbyta en sak eller en annan kommer att obalansera spelet genom att göra bladesingen för kraftfull.

    
svaret ges 17.12.2015 21:59
-4

Jag föreslår att du tittar på den ursprungliga beskrivningen av bladesingen i 2: a upplagan, "The Complete Book of Elves". Detta utgör grunden för bladesingeregenskaperna. Primärt av dessa är att bladesingern kan kasta med en hand medan man bär sitt vapen med den andra. Baserat på detta kan du inte duellvisa under bladesongen, du måste ha en hand fri för att behålla förmågan.

    
svaret ges 08.09.2016 05:57