Är en fingerfärdsbaserad paladin byggande konkurrenskraftig med en styrkabaserad paladin som frontlinjesparkare?

19

Efter frisläppandet av Volo's Guide to Monsters, skakade jag med några vänner om teckenkoncept med nya raser. En som kom upp var en Kobold Paladin - och när en sådan frö var planterad, har karaktärsidén utvecklat personlighet och bakgrund och vill bli en riktig PC.

Min fråga: Är en fingerfärdsbaserad paladin byggd med en styrkabaserad paladin som frontlinjesparkare?

Den stereotyp för paladin som presenteras är en burk, tung-armor-bärande, tungvapen-svängande pelare av rättfärdig vrede. Om vi utmanar stereotypen och gör en high-dex, lättarmad finesspaladin, vilka effekter skulle det få på klassens kamp effektivitet (som tycks vara knuten till att förstärka utmatningen och överlevnaden) för att fylla rollen som en frontlinje fighter?

  • AC: Låg STR betyder ingen tillgång till tung rustning. Hela plattan är en fast AC 18, men skarvat läder (AC 12 + DEX mod) ger AC 17 vid Lv8 och utan att spendera löjliga pengar i pengar (vilket förmodligen skulle sätta hela plattan utom räckhåll fram till om den här nivån ändå).

  • Skada Den bästa finessen vapen handlar om d8 skador (genomsnittlig rulle: 4,5), tyngre vapen brukar handla d10 (genomsnittlig rulle: 5,5). Det är bara 1 poäng av skillnad i skada (i genomsnitt), vilket ska inte vara ett "make-or-break" -område?

Ingen av de andra Paladin-funktionerna som jag såg verkade använda STR som ett attribut-så långt jag kan se de enda träffarna för att göra den här heliga koboldsvängaren är -1 till max AC, -1 (medelvärde) för att skada utgång.

Missar jag något? Alternativt är dessa till synes små nackdelar faktiskt mycket större än de förefaller?

Om det hjälper, är det tillåtet, liksom regler från officiella tillägg från WotC

    
uppsättning Dave B 02.12.2016 18:50

6 svar

20

Ja, den här byggnaden är konkurrenskraftig ... men inte optimal

En skillnad på en AC är bara en 5% chans att träffa. Det är ganska obetydligt allt som beaktas. Skillnaden kommer verkligen ner till ...

Jämförelse av kampstilar: Baserat på denna analys av kampstilar av DawnForgedCast, om du både tar Dueling och använder en sköld, din skadautgång är effektivt densamma. Du kommer att använda en rapier istället för ett longsword, men din AC-skillnad kvarstår vid 1, och din skada är effektivt densamma: 1d8 + 5 (förmåga poäng) +2 (kampstil). I det här fallet är den enda skillnaden mellan er två att du bara är lite lättare att slå, men du kommer sannolikt att ha bättre initiativ och bättre på att strida mot framgång (för att flyga varelser och liknande).

Om styrkanalen tar Dueling, men du tar två vapenbekämpning och dubbla Wielder, kommer din skada att bli bättre än hans, men du kommer nu ha en AC-skillnad på 2 istället för 1. Fortfarande är det bara en skillnad på 10% . Inte idealiskt, men stora vapenfighters accepterar också denna skillnad.

Detta nästa steg kräver att du tar en nivå i fighter för att få de två vapenskyddsstilarna. Om vi antar en styrka baserad paladin tar Great Weapon Fighting och Great Weapon Master, och du tar två vapenbekämpning och dual wielder, blir din AC-skillnad 0 och du kommer behålla en högre hitpotential. Du kan nu dubbla köra rapiers också. Och du kommer också ha den kampstil du tog från Paladin också. Om du tar försvar kommer din AC faktiskt att vara 1 högre än en GWF-paladin.

Din genomsnittliga skada är dock mycket lägre än styrkan paladin förutsatt att han träffar bonusskador från GWM, men det är faktiskt högre när styrkan paladin inte tar straff för extra skada. Antag självklart att du använder din off-hand-bonus action-attack så ofta som möjligt och att du träffar den.

Med allt som kommer i åtanke betyder det att du inte kommer att optimeras för skador på vägen till en Dex paladin. Du kommer emellertid bara ha en AC-skillnad på 1, och kan till och med stänga klyftan helt i jämförelse med en konventionell skademoptimerad byggnad. Du kommer också mycket sannolikt att ha ett bättre initiativvärde och kunna använda varierade vapen till mer effekt än en styrka baserad paladin. Även om du inte kan hantera optimal skada, kommer du att hantera konkurrensskador och du kommer att vara mycket välutrustade för din roll i laget.

Ovanstående metod kommer dock att kräva att du spenderar en nivå för att få kämpe, vilket i slutändan kan sätta dig tillbaka och förhindrar dig från att kappa ut din paladin för din sista heliga edfunktion. Vilket kan eller inte spelar någon roll beroende på hur länge din kampanj går till.

    
svaret ges 02.12.2016 20:53
8

Inte långt efter styrka, men fortfarande bakom

Skada

Det finns 4 sätt att besegra dina händer i melee combat:

  • 2 handed vapen
  • 1 handed vapen i ett, annat tomt
  • 1 handed vapen i ett, sköld i det andra
  • 1 hand vapen i varje hand

I alla dessa alternativ är antingen Strength Based Paladins klart bättre, eller alternativet är dåligt för alla Paladin.

2 handed vapen

Inga Finess vapen här, så Str vinner självklart.

1 handed vapen i ett, annat tomt

Det här alternativet lurar bara på Grapplers, du behöver friidrott för det, så Str igen.

1 handed vapen i ett, sköld i det andra

Som andra nämnde kan båda göra det, med samma DPR. AC är en värre för Dex-baserade, inte kompenserad av svaghet av vallade vapen enligt min åsikt. Str Paladins kan använda Javelins om de verkligen inte kan komma nära.
Den huvudsakliga överklagandet av den här byggnaden är den nästan säkert Advantage för dig och dina melee allierade med Shield Master. Men som med föregående alternativ behöver du friidrott, så Str vinner igen.

1 handed vapen i varje hand

Paladins kan kasta stavar med Somatic och Materialkomponenter medan du bär en Shield och ett vapen, och alla kan samtidigt använda ett 2-handigt vapen (du håller den i ena handen medan du kastar). Om du har ett vapen i varje hand behöver du Warcaster för att kunna kasta.
Utöver detta är dubbla wielding bara konkurrenskraftig före nivå 5. Så jag skulle säga att detta inte är ett bra alternativ för någon Paladin.

Dex-baserade paladiner är inte svaga, men de är svaga er än Str-baserade.

AC

Detta beror starkt på din DM. I mest fall har du sätt mer guld än ASIs.

Det betyder att Tung Armor ger bättre AC än Medium Armor + Medium Armor Master.
Om du maximerar din attack-stat vid varje tillfälle som du borde når du 20 på nivå 8 (förutsatt köp av poäng) . I Light Armor är din AC 17, i Medel 17 om du har 750gp, 16 annars, och i Heavy är det 18 om du har 1500gp och 17 annars. På nivå 12 är det här mycket guld trivialt, så 18 AC är enkelt för en Str-baserad paladin, men för en Dex-baserad måste nästa ASI användas för att komma till samma nivå.
Så kommer han att vara +2 bakom på Cha.

    
svaret ges 02.12.2016 23:02
3

Ja, det är konkurrenskraftigt

Det finns väldigt lite i vägen för frontlinjen som du inte kan uppnå är Dex-baserade istället för Str-baserade.

AC

Ja, din bas AC kommer att vara lite lägre. Det finns dock flera saker du kan göra för att öka din AC:

  • Medelspännen i kombination med halvplatta ger dig en AC med 15 + Dex mod (max 3) eller 18
  • Den dubbla wielder-featten ger dig en +1 AC när du har två vapen i handen (och låter dig också använda dual-rapiers!)
  • Rogue 5 ger dig otrolig dodge, en reaktion som halverar skadan av en riktade attack
  • Paladins försvarskämpestil ger dig +1 AC när du använder rustning
  • En en-nivå dip i drakonisk trollkaraktär ger dina kobold härdade vågar och gör att AC är 13 + Dex mod, och för att välja sköld som en förstasidig stavning

Skada

Det finns många alternativ tillgängliga för Dex-baserade tecken för att förebygga din skada, och några av dem visas också i AC-boost-sektionen!

  • Dual wielder feat, som nämnts ovan, kan du använda två rapier (d8 + Dex / d8 skador). Detta ger dig också en chans att använda smittskador (och ökar chansen på en krit från 5% till 9,75%).
  • Rogue multiclass ger dig snygg attackskada. Det är 3d6 extra om du går rogue 5 för otrevlig dodge. Och var noga med att ta Swashbuckler som din arketyp (från The Sword Coast Adventurer's Guide ) eftersom det gäller din Cha mod till initiativrullar och ger dig fler alternativ för smygangrepp
  • En 1-nivås dip till fighter ger dig tillgång till tvåvapenstrider, vilket gör att du kan lägga till din Dex för din off-hand-attack. Ett dip med 2 nivåer ger dig också en ökning av effekten, men ytterligare ett angrepp en gång per vila!

Nej (Valfritt) Fakta

Om du inte använder den frivilliga regeln för fakta, kommer skurk 5 fortfarande att ge dig en smattering av defensiva alternativ som inte är "alltid på" som + AC, men bara när du behöver. Drakonisk trollkarl är också fortfarande ett bra alternativ - och mycket i karaktär! Blade ward är en bra cantrip att ha i din bakficka just i fall, och antingen surt stänk , gift spray eller brand bult kan vara tematiskt för en kobold som spelar på drakonisk makt!

Skadealternativ är alltid lättare att komma med än defensiva alternativ, så bristen på prestationer påverkar inte dig så allvarligt. Ingen dubbel wielder betyder d8 rapier och d6 shortsword. Endast en förlust av 1 poäng skada i genomsnitt. Sneak attack - speciellt att vara en kobold som kan dra fördel ofta - och ett dopp till fighter gör det möjligt att använda din Dex-bonus på din off-hand-attack.

Eller, om du föredrar att fokusera på AC, släpp fighternivån och gå till trollkarl 2, vilket ger dig möjligheten att "uppdatera" en nivå 1 stavningsplats för att använda sköld ytterligare en gång med dina 2 trolldomspunkter.

Slutsats

Det finns några sätt att shore upp vad du uppfattar som brister, men de kommer att kosta dig i ASI- och / eller paladinnivåer.

Paladin 13 / rogue 5 / fighter 2 ger dig 3 ASI från paladin och en från rogue. Det räcker för att öka din Dex till 20, låt dig ta medelspänningsmästare och dubbla wielder. Det lämnar dig fortfarande en ASI för en annan prestation eller möjlighet att förbättra dina resultatresultat.

    
svaret ges 02.12.2016 22:24
3

Ja, i vissa situationer.

En DEX-baserad Paladin har väldigt lite som är strikt värre än en STR-baserad.

Jag tar upp dina frågor:

AC: Low STR means no access to heavy armour. Full plate is a fixed AC 18 but studded leather (AC 12 + DEX mod) will give AC 17 by Lv8 and without spending ridiculous wads of cash (which would probably put the full plate out-of-reach until about this level anyways).

Med din AC är den -1 till potentiella växeln sannolikt sann, men detta kan eventuellt mildras genom ett par kanaler, särskilt:

  • En spellcaster gjuter mage pansar på din karaktär (AC 13 + DEX)
  • Användning av Half Plate Armor, med Medium Armor Master -föreställning, vilket ökar maximal bonus från Dex till +3 för medelstöd.
  • Det bör dock noteras att ingen av dessa alternativ kommer utan kostnad.

    Damage: The best finesse weapon deals d8 damage (average roll: 4.5), heavier weapons usually deal d10 (average roll: 5.5). That's only 1 point of damage difference (on average), which shouldn't be make-or-break territory?

    Funnily nog är skadan mindre av ett problem än AC.

    Medan det är sant att medan de bästa finessvapen endast har en d8 skada dö, har endast tvåhandade icke-finessevapen en större skada dö. Ett longsword eller battleaxe har endast d10 medan de bärs i två händer, och glasögon, greatswords, greataxes, halberds, mauls och pikes är alla tvåhandiga vapen. En lans är ett speciellt fall, som har nackdelar och är bara enhänt under monteringen.

    I den här situationen visar en DEX-baserad Paladin en negativ punkt: Mindre mångsidighet .

    På samma sätt som Sword-and-Shield Paladin kan en DEX-baserad Paladin inte konkurrera med en STR-baserad som en "great-weapon fighter" på grund av att ingen tvåhandiga vapen har finessegenskapen.

    Som sagt i kommentarerna från THeibert, kommer en DEX Paladin också att ha ett högre DEX sparar kasta, så att de bättre kan undvika det värsta av effekterna av många skadliga stavar. Detta kan komma att överväga straffet för en -1AC när det gäller överlevnadsförmåga, särskilt i en caster- eller dragon-tung kampanj.

    Sammanfattningsvis , medan den inte är konkurrenskraftig som en storvapenfighter, skulle en Paladin som strider mot svärd-och-sköldstyp ha en mindre AC än en STR-baserad en om inte de tillbringade en prestation eller hade en vänlig gungning mage pansar på dem. Paladin skulle också ha jämförbar skada, men att göra det skulle vara låst i att använda en rapier, och därmed bara handla piercing skada.

        
    svaret ges 02.12.2016 21:01
    3

    Ja.

    Armour

    Om du inte använder dig för scouting eller överraskning, kan du fortfarande bära en plåtpansar genom att bara ta hastighetsstraffen, om du slår på är det ingen roll än.

    Heavy Armor. Heavier armor interferes with the wearer’s ability to move quickly, stealthily, and freely. If the Armor table shows “Str 13” or “Str 15” in the Strength column for an armor type, the armor reduces the wearer’s speed by 10 feet unless the wearer has a Strength score equal to or higher than the listed score.

    Alternativt kan Medium Armor Master -funktionen låta dig ha samma AC som bär en halvplatta, samtidigt som du undviker hastighetsstraff och misslyckad nackdel.

    Skada

    Om du inte använder tvåhandade vapen eller ett mångsidigt vapen med två händer skulle du kunna hantera samma mängd skador, som kepsar vid 1d8 för enhandsvapen. Med ett anmärkningsvärt undantag för lansen som behandlar en skarp 1d12 skada och kan användas enhänt när den är monterad men tyvärr inte ett finessvapen.

    Rangordna attacker

    Du skulle vara bättre med varierade vapen, period. Kasta javelins är OK endast vid korta sträckor (30 ft); mer än att du rullar med nackdel, även javelins hantera mindre skada än långbågar.

    En sak att notera är att du inte kan använda gudomlig smittfunktion med varierade attacker, och bara två slår stavar arbetar med varierade attacker: Branding Smite och Banishing Smite , men du kommer inte att kunna gå nova genom att använda både gudomlig smitt och ett slagord på samma attack.

    Även om du planerar ett stort antal angreppsattacker har den avtagande paladin tillgång till rangerens stavning Hunter's Mark , vilket är användbart både för melee och varierade attacker. Även om Hunters Mark är väldigt användbar kan du inte använda den i parning med trollformler, eftersom båda är koncentrationsformler.

    Spara kasta

    Behändighet sparar är mycket vanligare än Styrka, så det finns bättre överlevnad.

    Initiativ och överraskning

    Högre initiativ är alltid bättre för alla tecken. Om du använder smyg för att överraska dina fiender och slå dem på initiativ verkar du effektivt två gånger innan de ens får chansen att, vilket kan leda till bättre skador på produktionen.

    Du kan till och med ta den kriminella eller urchinbakgrunden för smygligheten. Om du går denna rutt anser du att ta Medium Armor Master -föreställningen för att undvika nackdel utan att offra AC.

    Multi-klassningen

    Du är antagligen dumpningsstyrka, bra i så fall glömma multiclassing, du behöver Styrka och Charisma 13 till multiclass. För en kobold skulle vara ännu svårare på grund av sin styrka straff.

    To qualify for a new class, you must meet the ability score prerequisites for both your current class and your new one, as shown in the Multiclassing Prerequisites table.

    Kanske kan din DM ta bort denna begränsning eller ändra styrka till fingerfärdighet som en husregel, om du pratar med honom eller henne.

        
    svaret ges 09.04.2018 06:01
    0

    Ta Dual Wielder-prestationen så att du kan använda icke-lätta vapen i två händer (det ger också +1 AC).

    Skydda sedan bättrad läderpansar för en AC av 12 + Dex mod (ingen dexgräns).

    Med de kombinerade och Dex maxed out får du en AC på 18 (inte räkna några snygga hjul som ger dig en magisk boost).

        
    svaret ges 25.01.2019 00:21