Is Forgotten Realms standardinställningen i 5e?

34

I D & D 3.x angav kärnböckerna att standardinställningen var Greyhawk och de första äventyren sattes i den (t ex The Sunless Citadel, återvänd till templet för Elemental Evil).

I D & D 4e uppgav kärnböckerna att standardinställningen var Point of Light och de första äventyren sattes in (t.ex. Keep on the Shadowfell, Pyramid of Shadows).

Starteruppsättningen D & D 5: e upplagan innehåller ett scenario som heter "Lost Mines of Phandelver" och de första äventyren kommer att vara Hoard of the Dragon Queen och Rise of Tiamat , som alla äger rum i Forgotten Realms. Kärnböckerna har inte kommit ut ännu, men har det varit en indikation på om Forgotten Realms kommer att vara standardinställningen för 5: e upplagan? Eller har skaparna angivit någon annanstans att Forgotten Realms inte kommer att vara standardinställningen, trots att det är inställningen av de ursprungliga äventyren?

    
uppsättning Thunderforge 06.08.2014 03:48

4 svar

32

Inte exklusivt.

Does the #dnd tabletop RPG have one official setting? The answer is yes. That setting is the multiverse, which includes all #dnd worlds.

- en tweet av @JeremyECrawford

( Betoning min.)

Om du undrar (precis som jag var) som Jeremy Crawford är, och hur seriös / officiell är det han säger är han

(...) one of the two lead designers of the new edition, as well as the lead designer of the Player’s Handbook and one of the leads on the Dungeon Master’s Guide. I’m also the managing editor who oversees the creation of material for the game.

- "PHILOSOPHY HÄLLER REGLER OCH REGLER, Sage Advice", publicerad på dnd.wizards .com

+

Uppdatering : I ett svar till en tweet som pekade honom på denna Q här, Jeremy Crawford sa faktiskt följande:

The core books intentionally emphasize the multiverse. FR is the focus of OP and our first #dnd5e adventures.

Förkortningar:

OP: Organiserad uppspelning, dvs. D & D-äventyrare League

FR: Forgotten Realms:)

    
svaret ges 16.02.2015 19:54
32

Ja.

Mike Mearls och andra på WOTC RPG-laget har sagt på flera tillfällen som Realms är standardinställningen för 5e.

When I was working on third and fourth there was this dialogue of "Should we just embrace The Realms as the core setting?" And we were always very wary of a big backlash. Honestly people have complained, but I think when you look at how we handled the playtest, and they'll see as we roll out the core rulebooks and Tyranny of Dragons that The Realms elements are strong enough that if you like The Realms or if you don't have a setting they kind of fill in the blanks and really bring the adventure to life, but one of the strengths of The Realms is that it's so diverse that we're not really cancelling anything out but get access to things like the Cult of the Dragon. Using The Realms lets us have a very flavorful villain group with an ongoing story that we can use in the future. If you look at like Red Hand of Doom, one of the big 3rd Edition adventures that went over very well, now that adventure's published we can't really use that adventure again because it didn't have a home in D&D. It doesn't really fit into a larger world. Using The Realms let us have that. (Mike Mearls, Escapist Magazine)

Realms är standardinställningen för 5e.

    
svaret ges 06.08.2014 04:15
14

Sortera:

Spelarens handbok stöder inte någon specifik värld över en annan. Exempel på tecken, domänbeskrivningar och andra avsnitt i boken använder exempel som täcker spelområdet för spelvärlden. Förteckningen över gudar i Appx B i PHB täcker 4 forntida jordpantoner (keltisk, norr, grekisk och egyptisk) och de stora spelvärlden för D & D (Forgotten Realms, Greyhawk, Dragonlance och Eberron) samt "icke-mänskliga" gudar.

Multiversen har blivit offentligt angiven som standardinställningen som helhet, vilket innebär att alla spelvärldar ingår samtidigt och tillåter övergångar mellan spelvärldar.

Does the #dnd tabletop RPG have one official setting? The answer is yes. That setting is the multiverse, which includes all #dnd worlds.

Källa: länk

Även om citatet från Mike Mearls, som ges från escapistmagasin, men säger att FR är standardinställningen, är datumet för det fortfarande i förloppsfasen av D & D (2 juni 2014) och Jeremy Crawfords uttalande var i januari efter att DMG släpptes, så den mer aktuella kommentaren tycks vara mer tillförlitlig i det här fallet.

Men , de äventyr som kommer ut för åtminstone de första två kampanjerna och mötena verkar vara uteslutande fokuserade på Forgotten Realms. En av de två första kampanjerna är baserad på en historia som har en mycket Greyhawk-känsla, och bygger på en gammal storyline från Greyhawk (Elemental Evil, ut i mars / april). Den första kampanjen baseras främst på Forgotten Realms, men historien skulle ta väldigt liten konvertering för att flytta till Dragonlance i synnerhet, som ersätter Thakesis för Tiamat. Smaken liknar en Dragonlance-historia.

Ja, det aktuella materialet fokuserar på Forgotten Realms just nu, men det här är främst när det gäller Adventure League och publicerade äventyr. De övergripande uttalandena tycks innebära att de ville ha en generisk och inkluderande värld att de kunde lägga ett oändligt antal berättelser / kampanjer och skulle bli väl mottagna av fansen totalt och Forgotten Realms har historiskt sett gjort dem mer pengar än vad som helst annan etablerad spelvärld på grund av inställningens och romanernas popularitet.

TL; DR

Kort sagt gynnar Core Rules inte någon spelvärld, men de andra släppta materialen pekar mot Forgotten Realms. Utvecklarens uttalanden verkar fokusera på multiversen som helhet, men enskilda tryckta kampanjer återställer en fördjupad företeelse för Forgotten Realms.

    
svaret ges 08.08.2014 17:16
11

Nej. Standardinställningen är multiversen av alla D & D-världar , som innehåller de glömda realmerna.

Jeremy Crawford anger år 2015 i en tweet :

Does the #dnd tabletop RPG have one official setting? The answer is yes. That setting is the multiverse, which includes all #dnd worlds.

I svaretråden till den tweeten svarar han direkt denna fråga:

The core books intentionally emphasize the multiverse. FR is the focus of OP and our first #dnd5e adventures.

Glömda realmer är med andra ord inte standardinställningen, inte på samma sätt som Greyhawk var den underförstådda inställningen för D & D tredje utgåvan, och vi ser detta i kärnregelböckerna där gudarna inte är begränsade till de av en inställning, men nämna Greyhawk, Forgotten Realms, Eberron och Pantheons of Real-World Myth.

Jeremy Crawford beskriver i sin twitter-tråd hur denna multiverse fungerar trots troligen inkompatibla kosmologier:

The worlds occupy pockets of the Material Plane—sort of like planets but in a space shaped by magic and divine forces.

The inhabitants of each world in the Material Plane have different ways of imagining the multiverse (check out chapter 2 in the DMG).

I en 2013 artikeln beskriver James Wyatt detta mångsidiga tillvägagångssätt som ett avsiktligt designalternativ i D & D 5: e utgåvan (kallad i den här artikeln med dess arbetstitel D & D Next ), så vi vet att det inte är bara Crawford kommer upp med detta på plats:

Pretty early on, we agreed that the core rules for D&D Next had to acknowledge the existence of all the worlds of D&D—not just the Forgotten Realms we’ve been talking a lot about, but also Greyhawk, Eberron, Krynn, Athas, Mystara, Ravenloft—and, most importantly, the thousands and thousands of worlds created by DMs for their own games.

Wizards of the Coast har bestämt sig för att göra Forgotten Realms till grundinställningen för flera av sina publicerade äventyr. Exempelvis är Princes of the Apocalypse inställd i Forgotten Realms, med en omvandlingsguide för andra inställningar. Tomb of Torture är likadant inställd på Chult, och Storm King Thunder är uttryckligen inställd på Realms, liksom Lost Mine of Phandelver .

Å andra sidan innehåller Tales of the Yawning Portal tre äventyr som inte har någon standardinställning, tre inställda i Greyhawk och en i Forgotten Realms som standard. Utan avgrunden är inställd i Underdark, är en Realms-funktion av Greyhawk-ursprung och Curse of Strahd inställd i Ravenloft. Mordenkainens Tome of Foes är namngiven för en Greyhawk-karaktär.

Kort sagt, medan D & D-5: e utgåva materialet använder tyngre användningen av Forgotten Realms än någon annan D & D-värld, är det inte standardinställningen. officiellt är det bara en del av den större D & D-multiversen som innehåller alla D & D-världar.

    
svaret ges 28.03.2018 23:56