’Amber alert’ filmrecension: thriller med funna bilder

Chansen är när du ser en bärnstensvarning på motorvägen, din uppmärksamhet uppmärksammas i en minut eller två med tanken att du kanske ser den misstänkta bilen och tänker på den möjligheten på avstånd, men tänk om du faktiskt upptäckte den? Vad händer om det bara var några meter framför dig? Det är det spännande konceptet bakom "Amber Alert" (2012), det senaste i den nu allestädes närvarande "hittade filmen" filmgenren.

Handlingen

Den 4 oktober 2009 är Nathan "Nate" Riley och Samantha "Sam" Green, bästa vänner sedan dagis, på väg till Camelback Mountain i Phoenix för att avsluta inspelningen av sitt auditionstejp för en "Amazing Race" -typ reality-show. Med Sams yngre bror Caleb bakom kameran kör trion till sin destination när Nate upptäcker en grå Honda på motorvägen som bara blinkade på ett Amber Alert-skylt. Sam ringer till polisen, som säger att det kan ta 15 minuter för dem att svara på grund av ett stort antal samtal, så de bestämmer sig för att följa fordonet.

Medan Nate räknar är varningen förmodligen bara en tvist om vårdnad och föreslår att de låter polisen hantera ärendet, insisterar Sam på att förfölja Honda. När det stannar vid en bensinstation och de ser föraren gå in, lyckas hon kika in i bilen och ser en liten flicka sova på baksätet, vilket gör henne desto mer beslutsam att fortsätta arbetet. Ju längre de jagar, desto närmare kommer de att rädda barnet, men ju närmare kommer de också att drabbas av den sadistiska brottslingens vrede som håller henne som gisslan.

Slutresultatet

"Amber Alerts" premiss är omedelbart engagerande, även om filmen själv kämpar för att upprätthålla de spända spänningarna i konceptet. En del av problemet ligger i tomtens brist eftersom den twist-less storyline hotar att bli en ponny med ett trick, som sträcker sig för att sträcka sig till ropande matcher mellan Nate och Sam när de bestämmer sig för att fortsätta sin strävan eller bryta den. Skämten blir repetitiv och gör de underutvecklade, ointressanta karaktärerna desto mer gitterande. För att göra saken värre visar sig deras tvivelaktiga beslut frustrerande ända till slutet.

Ändå träffar scenarioets realism mer än den typiska spöke eller monsterhistorien, även om logistiken att ha huvudpersonerna så långt borta från skurken för majoriteten av filmen minimerar risken för skräck. Det finns också ett beundransvärt Hitchcockian-element som för sträckor känns som "Bakrutan" vid 60 km / h.

Skådespelet, som är nyckeln till denna typ av film, är tillräckligt solid för att bibehålla naturligheten, även om dialogens krångliga, cirkulära karaktär gör att det ibland känns lite för realistiskt. En uppenbar brist på realism är frånvaron av polisstöd - en förståeligt nödvändig plotapparat som ändå känns falsk och ökar känslan av hjälplöshet som tittarna känner genom hela filmen.

Frustration kan mycket väl vara den känsla som första gången författarregissören Kerry Bellessa ville införa - det skulle säkert återspegla känslorna hos alla vars älskade kidnappades. Men det ger inte en mycket underhållande upplevelse - speciellt när en del av frustrationen är filmens ouppfyllda löfte. Och någon gång måste du undra om det hela känns lite exploaterande av Amber Alert-programmet.

Den magra

• Verkande: C + (Solid, med tanke på karaktärerna, är platt och deras förhållande inte utarbetat)
  • riktning: C (Skapar några spända ögonblick, men de är för få och långt ifrån)